Jutta Gustafsbergin 6+1 vinkkiä – Näin säilytät treenimotivaation

Julkaistu:

treenaus
Tv:stä tutut liikunta ja terveysgurut neuvovat, kuinka hiipunut

laihdutus- ja treenimotivaatio saadaan uuteen nousuun.
Vuodenvaihteen jälkeen kuntosalit täyttyvät uudenvuodenlupauksen tehneistä kuntoilijoista. Joulun herkutteluista kertyneet lisäkilot yritetään pudottaa vimmatulla salitreenillä tai dieetillä. Muutaman viikon ankaran rutistuksen jälkeen into kuntoiluun kuitenkin lopahtaa ja saatetaan jämähtää takaisin sohvalle sipsipussi kourassa.


Lifestyle-ohjelmien terveysguru Jutta Gustafsberg nimeää liian raadollisen suhtautumisen omaan itseensä olevan monen laihduttajan kompastuskivi. Kuntoilu saatetaan aloittaa intoa puhkuen, mutta kun tuloksia ei heti nähdäkään, loppuu myös treenimotivaatio.

– Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin ainainen valitus, että on jenkkakahvat, vähän liikaa reisissä tai käsivarret hyllyy. Joko opettelet rakastamaan itseäsi sellaisena kuin olet, liikakiloineen päivineen, tai pistät itsesi kuntoon! Gustafsberg sanoo ja jatkaa.

– Ihmisten pitäisi löytää armollisempi suhtautuminen omaan itseensä. Monilla se menee siihen pisteeseen, että aina peiliin katsoessa näyttää jostain syystä omaan silmään huonolta.


Gustafsberg kannustaa kuntoilijoita kokeilemaan rohkeasti uusia lajeja ja pitämään mielessä selkeän tavoitteen, johon toivoo pääsevänsä urakan päätteeksi.

– Jos se uudenvuodenlupaus lässähti, niin uusi tsemppi vaan päälle. Selkeän viikkosuunnitelman tekeminen ja se, että merkkaa vaikka kalenteriin ne päivät, jolloin menee lenkille tai salille auttavat pitämään kiinni treenistä. Tietty kilomäärä tai vaikka karisevat sentit ovat selkeä ja hyvä tavoite. Tavoitteen asettaminen auttaa elämänmuutoksessa, hän vinkkaa.


Gustafsberg sanoo huomanneensa monen myös arastelevan personal trainerin apua elämäntaparemontin alussa, vaikka vertaistuki laihduttamisessa ja kuntoilussa on tärkeää.

– Personal trainerin laatima treeniaikataulu ja ruokavalio auttavat liikkeelle. Yleensä se auttaa, jos on niin sanotusti tekemisistään tilivelvollinen toiselle. Jos ei ole varaa personal trainerin palveluihin, niin netin kautta löytyy vaikka kuinka paljon ilmaisia sivustoja, joista löytyy vinkkejä, tai sitten voi yrittää saada kaverin mukaan treeneihin tsemppaamaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt