Someasiantuntija One Direction -fanituksesta: ”viiden päivän ajan puhutuin aihe Suomessa” - Viihde - Ilta-Sanomat

Someasiantuntija One Direction -fanituksesta: ”viiden päivän ajan puhutuin aihe Suomessa”

One Directionin Suomen keikka oli sosiaalisessa mediassa ylivoimaisesti viikon puhutuin aihe.

Faneja Olympiastadionilla seuraamassa Isac Elliotin lämmittelykeikkaa lauantaina 27. kesäkuuta.­

28.6.2015 18:20

Suosittu poikabändi One Direction esiintyi eilen lauantaina Helsingissä Olympiastadionilla. Konserttiin saapui kymmeniä tuhansia faneja ympäri Suomea. Osa faneista saapui paikalle muun muassa Virosta, Venäjältä ja Japanista asti.

Sosiaalisen median aktiivinen käyttö on nykyään olennainen osa fanikulttuuria.

One Directionin fanit olivat esimerkiksi sopineet etukäteen sosiaalisen median välityksellä kukkameri-yllätyksestä keikalla.

NYT KAIKKI SUOMALAISET JOTKA TULEE !! JAKAKAA #otratour #kukkameri #onedirectionhelsinki #onedirectionfinland #1D pic.twitter.com/KmrXjkfebT— LIAM LOOKED AT ME (@Armuska02) 18. kesäkuuta 2015

Jos Twitter-upotus ei näy, katso se täältä!

Fanit keskustelivat lauantai-illan keikasta viestipalvelu Twitterissä asiatunnisteella #OTRAfinland. Kyseisen asiatunnisteen alle kerääntyi eilisen aikana melkein 300 000 Twitter-viestiä.

oon nii ilonen et kukkameri onnistu kunnolla #OTRAFinland pic.twitter.com/7PvVE8sIxp— katri / pcd (@harryzwifey) 27. kesäkuuta 2015

Jos Twitter-upotus ei näy, katso se täältä!

Kuluneen viikon aikana fanit ovat viestitelleet saman asiatunnisteen alla lähes 400 000 viestin verran.

Määrät myös lisääntyvät edelleen koko ajan, sillä keikasta haltioituneet fanit näpyttelevät edelleen kiivaasti viestejä konsertin jälkitunnelmista.

Katos sehä trendaa worldwide #OTRAFinland pic.twitter.com/DXZaE7qVLe— Horan | SAW MY BOYS (@samiirasesilia) 27. kesäkuuta 2015

Jos Twitter-upotus ei näy, katso se täältä!

Twiittejä selatessa huomaa hyvin, miten tosissaan fanit ovat asiansa kanssa. Suuri osa viesteistä on kirjoitettu kokonaan isoilla kirjaimilla ja ne ovat täynnä hymiöitä ja huutomerkkejä. Myöskään kirosanoilta ei ole vältytty.

1D-fanit ovat onnistuneet ainakin sosiaalisen median käytössä aiheen parissa. Ilmiö on dominoinut sosiaalista mediaa tiistaista eteenpäin.

Someasiantuntija ihmettelee ilmiötä

Ilta-Sanomat tavoitti someasiantuntija Toni Nummelan kommentoimaan ilmiötä. Nummela tutkii erityisesti sosiaalisessa mediassa käytyä suomenkielistä keskustelua ja suomenkielisiä ilmiöitä.

Nummelan mukaan One Direction -huuma on kiistatta suuri someilmiö Suomessa, mutta se ei vielä aivan lyö ennätyksiä.

– Esimerkiksi Tahdon2013 oli valtavan suosittu asiatunniste ja varmasti isoin yksittäinen some-piikki Suomessa, Nummela kommentoi.

#Tahdon2013 oli asiatunniste, jonka alla käytiin keskustelua tasa-arvoisesta avioliittolaista. Myös Euroviisujen ja erilaisten urheilutapahtumien alla on käyty todella vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

– Lätkän MM-kisoissa huomasi, että aina matsipäivänä tuli todella paljon twiittejä, Nummela sanoo.

Sosiaalisen median ilmiönä One Directionion fanitus on Nummelan mielestä kuitenkin mielenkiintoinen.

– En tiedä, että mikään muu bändi olisi herättänyt näin laajaa some-keskustelua. Nyt One Direction on ollut viisi päivää puhutuin aihe Suomessa. Keskustelu on jatkunut jo monta päivää, mikä on poikkeavaa, hän analysoi.

Nummela muistuttaa myös, että some-keskustelua käydään toki myös hashtagin eli asiatunnisteen ulkopuolella.

Osittainen lähde: Topsy.com

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?