Sofia Ruusila upeissa treenikuvissa: ”Kroppa pystyy kaikkeen, mutta pää laittaa hanttiin” - Viihde - Ilta-Sanomat

Sofia Ruusila upeissa treenikuvissa: ”Kroppa pystyy kaikkeen, mutta pää laittaa hanttiin”

Julkaistu: 22.3.2015 10:14

Sofia Ruusila treenaa itsensä bikinifitness-kuntoon tiukan treeniohjelman avulla.

KANAA JA BATAATTIA, kanaa ja avokadoa, kanaa ja täysjyväriisiä. Kyllästyttävän yksipuolista? Ehkä, mutta toimivaa.

Malli Sofia Ruusila-Nousiainen, 24, valmistautuu parhaillaan bikinifitness-kisoihin, jotka järjestetään huhtikuussa Helsingin Kulttuuritalolla. Vaikka Sofia on kadehdittavan timmissä kunnossa, on työtä vielä paljon. Kisakuntoon pääseminen vaatii tarkan ruokavalion ja tiukan treeniohjelman noudattamista.

– Treenaaminen ja ruokailu käyvät työstä. Onneksi minulla on ammattitaitoinen valmentaja, amerikkalainen Kim Oddo. Olen nähnyt hänen asiakkaidensa ennen ja jälkeen -kuvia ja luotan, että saan myös ennen pitkää huikeita tuloksia.

SOFIA syö kuusi kertaa päivässä. Hänen päivänsä alkavat puurolla ja kananmunanvalkuaisilla, ja kananrintafilee on yksi ruokavalion tärkeimmistä osista. Se ei ole alkanut vielä tökkiä, vaikka dieettiä on takana jo useampi kuukausi.

– Rakastan kanaa, ja olen oppinut maustamaan sitä tabascolla ja mitä erilaisimmilla mausteseoksilla. Ne tuovat vaihtelua.

Sofian ei ole tarvinnut kärvistellä nälässä – vielä. Treeni ja ruokavalio kovenevat asteittain.

– Kyllä se nälkä sieltä vielä tulee. On pakko, että rasva palaa. Nälkävaihe on ärsyttävä, mutta yritän ajatella sen niin, että sitä kestää lyhyen aikaa verrattuna siihen, kuinka huikea onnistumisen tunne lopulta on.

Kaunottarella on tuoreessa muistissa toissa vuoden tiukka treeniputki, jolloin hän valmistautui ulkomailla järjestettyihin fitnessmallikilpailuun sekä kahteen bikinifitness-kisaan. Hän voitti ne kaikki.

– Kroppa pystyy mihin vain, mutta se on pää, joka laittaa hanttiin. Dieetin aikana herkutteluun tulee välillä kova himo, juuri kun se on kielletty. Silloin lisään esimerkiksi kahviini suklaaheraa tai teen proteiinipannarin. Kun tarpeeksi haluaa, keksii kyllä keinon herkutella dieetin sallimissa puitteissa.

SOFIALLA on viikossa keskimäärin kuusi salitreeniä ja seitsemän aerobista harjoitusta. Yleensä hän tekee yhden treenin aamulla ja toisen illalla. Aerobiset treenit voivat olla esimerkiksi mäkikävelyä, juoksua ja crosstrainerharjoittelua.

Valmentajaansa Kim Oddoon Sofia on yhteydessä Skypen ja sähköpostin välityksellä. Hän lähettää Oddolle viikoittain kuvia ja mittoja vartalostaan, ja niiden perusteella valmentaja tekee muutoksia Sofian treeniohjelmaan ja ruokavalioon lähes viikottain.

Kaksikko tutustui toisiinsa, kun Sofia vietti reilut pari kuukautta Los Angelesissa viime vuoden lopulla

– Hän jaksaa kannustaa, kuinka minusta voi tulla vaikka mitä. Se on tuttua Jenkki-tyyliä, mutta toimii.

Sofian suurin kannustaja on kuitenkin aviomies Niko Nousiainen.

– Niko kehuu ja tsemppaa, ja hänen mielipiteisiinsä luotan.

Kisoissa Sofia tähtää voittoon.

– Kilpaurheiluun kuuluu voitontahto ja kunnianhimo. Aina ei tietenkään voi voittaa, mutta voitonnälkä pitää jäädä, jotta voi kehittyä. Suurin kilpailu tässä valmistautumisessa on kuitenkin päivittäin itseään vastaan.

MUTTA mitä kisojen jälkeen? Parturi-kampaajaksi lukion jälkeen opiskellut Sofia ei ole tehnyt päivääkään koulutustaan vastaavaa työtä, vaan on tienannut elantonsa mallin ja pr-emännän töillä.

– Haaveeni on, että minulla riittäisi bikini- ja fitnessmallin töitä sekä Suomessa että maailmalla. Jossain vaiheessa haluaisin myös ehkä opiskella personal traineriksi ja valmentaa omia asiakkaita. Tahtoisin kannustaa ihmisiä ja varsinkin naisia, ja valaa heihin uskoa siihen, että vartalonsa kanssa voi saavuttaa uskomattomia tuloksia.

Sofia on haaveillut aviomiehensä kanssa myös lapsista.

– Niin pitkään kun teen töitä vartalollani, ei ole lasten aika. Sitten jos minusta joskus tulee äiti, tahdon olla pullantuoksuinen mutta perheensä terveellisyydestä huolehtiva kotiäiti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?