Viihde

Netflix-johtaja paljastaa, mihin sarjaan suomalaiset ovat hurahtaneet

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaiset rakastavat tv-sarjojen ja elokuvien katsomista – ja heillä on siihen rahaa ja laitteet. Tämän on huomannut Suomessa viikolla vierailulla ollut Netflixin Euroopan viestintäjohtaja Joris Evers.
- Kun laajensimme palvelun markkinoita, Pohjoismaat olivat toinen kohteemme Euroopassa Englannin ja Irlannin jälkeen. Näimme Pohjoismaat hyvänä tilaisuutena – ja se on ollut sitä. Suomi on tärkeä asiakkaamme, sillä suomalaiset katsovat paljon tv-sarjoja, Joris Evers kertoo Ilta-Sanomille.

Vuoden 2012 laajentamispäätöstä Pohjoismaihin tukivat hänen mukaansa muun muassa maiden hyvät nettiyhteydet.

Evers kertoo, että suomalaiset ovat lähiaikoina katsoneet eniten tv-sarjaa Gossip Girl yhdysvaltalaisesta tilausvideopalvelusta Netflixistä. Naapurimaassamme Ruotsissa taas viime viikkojen katsotuimpia on ollut tv-sarja Arrow.

 



- Gossip Girl on viime viikkoina ollut Suomessa huomattavasti katsotumpi kuin muissa Pohjoismaissa. En tiedä, miksi. Ehkä Netflix houkuttelee maassanne nuoria naisia. Tai sitten suomalaiset todella nauttivat hilpeästä komediasta enemmän kuin muut Pohjoismaat, Evers pohtii.

- Lisäsimme äskettäin Frendien kaikki kymmenen tuotantokautta Netflixiin. Ne ovat todella katsottuja Pohjoismaissa. Usein ihmiset toivovat nimenomaan uusia sarjoja, mutta sekoavat kuitenkin ilosta, kun näkevät vanhoja sarjoja.

Suomen Netflixin viime viikkojen katsotuimpien joukossa ovat muun muassa Hobitti-elokuva, G. I. Joe, Lego Ninjago, Veronica Mars, Mr. & Mrs. Smith, Mia and me, Frendit, Modern Family (Moderni perhe) ja Orange is the New Black.


Eversin mukaan Netflix tekee yhä enemmän omia kansainvälisiä sarjojaan, joita ei saa katsottavaksi muualta. Joulukuun 12. päivä Netflix julkaisee uuden tv-sarjansa Marco Polon.

- Toivomme, että siitä tulee yhtä suosittu kuin House of Cardsista, Evers toteaa.

Netflix keskittyykin tällä hetkellä oman tuotantonsa tekemiseen.

- Ensi vuonna tuotantomme kasvaa hyvin paljon – julkaisemme noin 60 omaa tuotettamme. Haluamme, että ihmisillä on syy maksaa palvelusta. En itse asiassa tiedä, onko ketään suomalaista mukana kansainvälisessä tuotannossamme. Jos ei, se on mahdollista tulevaisuudessa. Voimme kyllä käyttää suomalaisia tekijöitä, Evers lupaa.

Hänen mukaansa Netflix tähtää kansainväliseksi televisiopalveluksi. Tällä hetkellä suurin osa ohjelmista on amerikkalaista tuotantoa.

- Päämäärämme on koota maailman parhaat tv-ohjelmat, elokuvat ja dokumentit jokaisesta maasta sekä tehdä ne tunnetuiksi kaikkialla. Yritämme julkaista ohjelmia samaan aikaan kaikkialla, ilman viivästystä.

Äskettäin Netflix on laajentanut Keski-Eurooppaan.

-Haluamme aloittaa toiminnan myös esimerkiksi Venäjällä ja Japanissa, Evers maalailee.

Eversiltä on Suomessa usein kysytty, miksi amerikkalainen Netflix on niin paljon parempi kuin suomalainen.

- Se ei välttämättä ole totta, koska Suomen Netflixissä on monia sarjoja, joita ei ole Yhdysvaltojen Netflixissä. Suomen Netflixiin tulee ensi vuoden alussa sarjoja, jotka ovat vain Suomen Netflixissä, kuten Better Call Saul. Se ei tule Yhdysvaltojen Netflixiin. Voimme tuoda Suomen katsojille Netflixiin sarjoja, jotka pyörivät Yhdysvalloissa samaan aikaan televisiossa.

4K-tekniikka on tulossa parhaillaan Netflixin tuotteisiin. Palvelu tekeekin yhteistyötä laitevalmistajien kanssa.

Tällä hetkellä Netflixillä on 53 miljoonaa maksavaa katsojaa, joista 37 miljoonaa on Yhdysvalloissa.

- Netflix on muuttanut sarjoista ja elokuvista puhumisen tyyliä. Ihmiset puhuvat kuin kirjoista, toteaa Evers lopuksi.

Elisa Viihteen liiketoimintajohtaja Kirsi Valtari ei pidä Netflixiä uhkana digitaaliselle tv-palvelulle.

- Palvelut ovat hyvin erityyppisiä. Netflixin ansiosta suomalaiset tottuvat koko ajan enemmän käyttämään ohjelmakirjastoa. Enemmän tekemistä on vielä siinä, että suomalaiset ylipäänsä lähtevät viihtymisen markkinoille, Valtari kommentoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt