Viihde

Mitä kuuluu Vaatehuoneen Simolle?

Julkaistu:

mainoskasvo
IS tavoitti televisiosta tutun Vaatehuoneen Simon eli Simo Leporannan.
Yrittäjä Simo Leporanta, 60, tuli kansalle tutuksi 1990-luvulla televisiossa pyörivien Vaatehuone-mainoksien myötä. Hän itse muistelee, että ehti olla televisioruudussa parhaaseen katseluaikaan viisituhatta kertaa.

- Kyllä ihmiset muistavat edelleen. Ventovieraat huutelevat, että "ysiysi" tai "Simo Vaatehuoneelta, hei!"

Mainosala tyrmäsi aluksi



Leporannan mukaan mainoskampanja oli selkeästi erilainen kuin Suomessa oli aiemmin ollut: sanomalehtimainos, joka oli siirretty televisioon.

- Tekemiseen ei mennyt rahaa, vaan kaikki raha meni televisioon ajoihin.

Alkuun mainosala tyrmäsi uuden tavan tehdä mainoksia. Leporanta sattui pelaamaan Pertti "Spede" Pasasen kanssa golfia.

- Spede sanoi minulle, että älä vaan muuta mitään.

Mainos herätti huomiota maanlaajuisesti, ja muusikko Anssi Ahonen sävelsi ja tuotti taiteilijanimellä KCD Simo Goes Poing -kappaleen, joka nousi listaykköseksi 1993.

Lomailee Espanjassa



Vaatehuone-ketju jäi vuosituhannen vaihteessa, kun Leporannan perhe perusti River-vaateketjun. Liikkeitä on tällä hetkellä kahdeksan ympäri Suomea.

Viime vuosina Leporanta on siirtynyt aktiivisesta yrittäjyydestä sivuun ja antanut vastuun ketjun pyörittämisestä pojalleen ja tyttärelleen.

- Lapset ovat nyt parhaassa iässä, nelikymppisiä. On heidän aikansa olla suolakaivoksella, Leporanta kertoo kuulumisiaan Espanjasta käsin.

Leporanta suuntaa vaimonsa kanssa Malagan lämpöön muutamaksi kuukaudeksi aina syksyisin ja keväisin. Lapset hoitavat tällä välin perheyrityksen asioita Suomessa.

- Olen hallituksen puheenjohtaja, mutta muotiala on sellainen, ettei ole järkevää vanhan kaartin jäädä sinne heittelemään muotinäkemyksiään, Leporanta nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt