Mannerheim-dokumentti ei vedä katsojia - Viihde - Ilta-Sanomat

Musta Marskiko hitti? Katsopa tv-lukuja

Kaksi ensimmäistä Operaatio Mannerheim-sarjan jaksoa ovat saaneet vaatimattomasti katsojia.

Operaatio Mannerheim -dokumentti kertoo Suomen Marsalkka -elokuvan synnystä.­

3.10.2012 15:07

Suomen Marsalkka -elokuvan tekemisestä kertova Operaatio Mannerheim -sarja ei ole kerännyt kovin kummoisia katsojalukuja. Dokumenttia julistettiin alkuviikosta jo menestykseksi nettikatsojamäärien perusteella, mutta tv-luvut ovat toista luokkaa.

Ylen Teema-kanavalla kello 22 esitettyjä sarjan ensimmäisiä osia on katsonut noin 30 000 katsojaa.

- Se on melko hyvin linjassa sen kanssa, miten paljon Teemalla tähän aikaan lähetettävät ohjelmat saavat katsojia ylipäätään, sanoo Ylen kullttuurin ja viihteen päällikkö Minna-Mari Parkkinen.

Tv-dokumenttiin on kuitenkin satsattu huomattavasti paljon enemmän taloudellisesti kuin itse elokuvaan. Filmin tuotantokulut jäävät noin 20 000 euroon, kun kuusiosaisen tv-sarjan budjetti on 100 000-150 000 euroa. Dokumentti on siis noin kuusi kertaa kalliimpi kuin itse elokuva.

Teemalla katsojaluvut sen sijaan ovat pienet verrattuna niin sanottuihin pääkanaviin. Vertailun vuoksi: Maanantaina Operaatio Mannerheimin kanssa samaan aikaan TV1:llä esitettyä dokumenttiprojektia katsoi kymmenen kertaa useampi, 270 000 ihmistä.

Netissä Afrikassa kuvattu Mannerheim-ohjelmapaketti on kerännyt katsojia yllättävän hyvin, Parkkinen sanoo.

Yhteensä Suomen Marsalkka -elokuva ja dokumenttisarjan jaksot ovat keränneet yli 150 000 latausta.

- Se on ollut positiivinen yllätys, Parkkinen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?