Viihde

Tuhannen ja yhden yön burleskifestivaali oli napatanssin juhlaa

Julkaistu:

Vuonna 2007 Helsinki Burlesque -ryhmä järjesti Suomen ensimmäisen burleskitapahtuman. Pahaa aavistamaton pohjoinen kansa innostui uudenlaisesta ja rohkeasta viihdemuodosta ennen näkemättömällä tavalla.

Vaikka burleskia on sittemmin käsitelty niin Sedu Koskisen epäonnistuneen Burleski-yökerhon ja juuri teattereihin saapuneen Burleski-elokuvan keinoin. Todellinen burleskikulttuuri on kuitenkin jotain aivan muuta. Se kumpuaa yhteishengestä ja hauskanpidosta, jopa jonkinlaisesta esiintyjien ja yleisön yhteenkuuluvuudesta.

Pohjolassa burleskikulttuuri on muovautunut nopeaan tahtiin omanlaisekseen. 1960-luvulla nykymuotoonsa kehittynyt burleskitaide on saanut Suomessa oman huumoripitoisen ja kotikutoisen säväyksensä, jonka rinnalla Keski-Euroopan ammattilaisesiintyjät tuntuvat hieman etäisiltä ja välillä jopa aivan liian ammattimaisilta. Esitykset tuntuvat viehättävämmiltä, kun ohjelma hieman kompastelee, ja kun esimerkiksi esiintyjän tukka takertuu mikrofoniin tai taustamusiikin sisältävä CD on kadonnut.

Uusi taiteen ja viihteen muoto tarjoaa jatkuvasti myös yllätyksiä, kun suomalaiset siirtyvät katsomoista lavalle. Burleskikurssit ja kokeilijoille tarkoitetut kykyiltamat rohkaisevat innokkaita kokeilemaan rajojaan, mutta viimeisen parin vuoden aikana erityisesti miesesiintyjät ovat uskaltautuneet lavalle yhä kasvavassa määrin.

Burleski ei ole missään vaiheessa katsonut sukupuolen, iän tai kannettujen kilojen perään, mutta Helsinki Burlesque 2011 -festivaaleilla lavalla nähtiin enemmän miesesiintyjiä kuin koskaan aikaisemmin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Festivaalin pääesiintyjä, napatanssija Princess Farhana, totesikin ettei hän ole nähnyt koskaan aikaisemmin yhtä paljon boylesque-esiintyjiä kuin Suomessa.

Katso ohesta festivaalin videoreportaasi ja Princess Farhanan haastattelu!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt