Yhdysvaltalaiskriitikko ylistää rohkeaa Karita Mattilaa

Julkaistu:

The New York Timesin kriitikko Anthony Tommasini ylistää suomalaissopraano Karita Mattilan roolisuoritusta Salome-oopperassa New Yorkin Metropolitanissa.

Tommasinin odotukset olivat suuret hänen mennessään Metropolitan-oopperaan keskiviikkona katsomaan Salomen ensi-iltaa. Kriitikko oli todistamassa vimmaisia suosionosoituksia neljä vuotta sitten, kun Karita Mattila esiintyi samassa roolissa.

Kriitikko ei ollut tällä kertaa aivan yhtä vaikuttunut oopperasta kokonaisuudessaan. Kapellimestari Patrick Summers joutui melko lyhellä varoitusajalla paikkaamaan sairastunutta Mikko Franckia. Tommasini jäi kaipaamaan kapellimesterin hurmioitumista.

Kaikesta huolimatta hän pitää Salomea menestyksenä - Karita Mattilan ansiosta.

- Tämä on Mattilan show, yhdysvaltalaiskriitikko ylistää.

- Tällä hetkellä mikään muu esitys millään New Yorkin estradilla ei lyö Mattilan Salomea rohkeudessa, intensiteetissä ja emotionaalissa alastomuudessa, Tommasini kirjoittaa.

Kriitikon mukaan Mattilan rooli kulminoituu ohikiitävää oikeaan alastomuuteen Seitsemän hunnun tanssissa.

- Marlene Dietrich -tyylisessä smokissa hän vietteli ja keinahteli kahden miestanssijan kanssa, jotka kääntelivät ja nostivat häntä. Leikitellessään Kuningas Herodin, irstaan isäpuolensa, kanssa hän riisuu vaatteen kerrallaan, kunnes hurmioituneen voiton hetkellä hän seisoo kädet ylhäällä kokonaan alastomana.

- Äänellisesti Mattila on syntynyt tähän pelottavaan rooliin, Tommasini toteaa ja kuvailee Mattilan laulua aavemaiseksi yhdistelmäksi pohjoismaista kylmää väriä ja raakaa voimaa.

Yhdysvaltalaiskriitikko kehuu myös "mahtavan" suomalaisen bassobaritonin Juha Uusitalon Metropolitan-debyyttiä vahvaksi.