Tv-kasvo leimattiin kuninkaan salarakkaaksi

Julkaistu:

Jo riitti hyssyttely Ruotsissa kuninkaan väitetyistä rakastajattarista.

TV4:n Parlamentet (Parlamentti) -ohjelmassa lueteltiin useaan otteeseen niiden kolmen naisen nimet, joiden kanssa kuningas Kaarle XVI Kustaan oli väitetty pettäneen vaimoaan. Yksi heistä oli saman tv-kanavan uutisankkuri Anna Lindmarker.

Lindmarker raivostui tv-ohjelmasta. "Hän on kuninkaan rakastajatar" -leima häpäisi ja loukkasi Ruotsissa hyvin tunnettua 44-vuotiasta, pidettyä ja viehättävää tv-julkkista.

Viime sunnuntaina esitetty ohjelma ja aiemmin syyskuussa ilmestyneet lehdet puhalsivat henkiin muutaman vuoden takaisen kohun ja väitteet kuninkaan rakastajattarista. Lindmarkerin ja kahden muun naisen nimet toistettiin useaan otteeseen poliittista satiiria viljelevässä ohjelmassa. Ohjelman näki 1,4 miljoonaa ruotsalaista, ja sen piti tulla eilisten tietojen mukaan uusintana viime yönä.

Lindmarker otti välittömästi ohjelman jälkeen yhteyttä TV4: n toimitusjohtajaan Jan Schermaniin. Tv-yhtiö ja Lindmarker pohtivat nyt yhdessä, miten asiassa edetään. Lindmarker voi tietysti nostaa oikeusjutun ohjelman tekijöitä tai jopa omaa työnantajaansa vastaan.

Tv-yhtiössä kuohuu ja väki on jakaantunut puolustamaan sekä Lindmarkeria että kohuohjelman tekijöitä.

- Olemme todella pahoillamme ja ymmärrämme Annan reaktiota. Meidän mielestämme on valtavan hienoa, jos hän vie jutun eteenpäin ja saa ratkaisun, oliko nimien julkaiseminen ohjelmassa oikein, kertoo TV4:n tiedotuspäällikkö Göran Ellund.