IS selvitti: Juhannuksen festivaalit ovat miljoonabisnes

Julkaistu:

Juhannus on muuttunut koko kylän kokkojuhlasta festivaaliksi, jossa liikutellaan suuria rahoja.

Yhden illan elämänkumppania ei etsitä enää talkoohengessä järjestetyistä lavatansseista.

Parhaaseen hedelmällisyysikään ennättäneet nuoret aikuiset houkutellaan nyt suuriin massatapahtumiin, jotka ovat järjestäjilleen miljoonabisnestä - niin tulojen kuin menojenkin suhteen.

Kolmen suurimman juhannusjuhlan, Porissa järjestettävän RMJ Party Campin, Jämsän Himoksen ja Kalajoen juhannusjuhlien yhteinen liikevaihto nousee viiden miljoonan euron tuntumaan. Kun majoitus, oluen- ja makkaranmyynti ja muut oheispalvelut lasketaan mukaan, summa tuplaantuu.

Tänä vuonna suurin mielenkiinto alalla kohdistuu RMJ Party Campiin, joka lyhyen seikkailun jälkeen palasi raumalaisen Riku Räsäsen hoteisiin.

Sedu osti RMJ:n
puolitoista vuotta sitten

Ravintolayrittäjä Seppo "Sedu"Koskinen osti RMJ:n Räsäseltä puolitoista vuotta sitten, mutta Raumalta Poriin siirretty juhla meni penkin alle heti ensimmäisenä kesänä.

SK Festivals Oy ei ole julkaissut myytyjen lippujen määrää. Sen uskotaan päässeen vain vähän yli puoleen odotetusta sadasta tuhannesta.

Ravintolamogulin tarkoitus oli koota SK Festivalsiin suuret yleisötapahtumat. Hän osti Kalle Keskiseltä Lahden F1-venekisojen ja siihen liittyvän Water & Rock -tapahtuman liiketoiminnan, mutta nekin olivat tappiollisia.

SK Festivals painui
miinukseen puolelle

SK Festivalsin tulos painui viime kesän juhlista puolitoista miljoonaa euroa miinuksen puolelle. Koskisen yhtiö on RMJ:ssä edelleen mukana yhtenä viidestä Party Camp Oy:n osakkaasta.

Millä keinoin Räsänen aikoo palauttaa RMJ:lle ykkösaseman?

- Ykkösasema ei ole tärkeää vaan se, että teemme siitä jälleen leppoisan ja iloisen, nuorten aikuisten juhlan. Alaikäraja palautetaan 18 vuoteen ja kaikki kohtuuton kieltojen ja määräysten suma väljenee.

Räsäsen mukaan useat esiintymislavat tekevät RMJ:stä aikuisten Disneylandin.

- Tärkeintä on kuitenkin se, että päälavasta tulee suuri jukeboksi ja esiintyjät esittävät sellaista musiikkia, jonka mukana yleisö voi hoilata.

Porin kaupunki
mukana satsauksessa

Porin kaupunki rakensi RMJ:tä varten 40 hehtaarin alueen viemäreineen ja vesipisteineen, mutta kaksi muuta suurta juhannusjuhlaa ovat syntyneet paremminkin täyttämään olemassa olevia majoitustiloja ja ravintoloita.

Kalajoella juhlitaan hiekkasärkkien lomakeskuksessa noin miljoonan euron edestä.

- Mitään bajamajoja ei erikseen kanneta eikä peltoa raivata. Meillä on kaupat, ravintolat ja vessat, sillä kaikki perustuu olemassa oleviin rakenteisiin, Kalajoen festivaalijohtaja Juha Laitala sanoo.

Kesän jokainen viikonloppu alkaa olla täynnä megaluokan festivaaleja ja konsertteja.

- Se voi syödä juhannusjuhlien yleisömäärää, sillä taantuma tuntuu kuluttajankin kukkarossa. Toisaalta juhannus on vain kerran vuodessa, Laitala muistuttaa.

Himoksen juhannuksen
liikevaihto 2,5 miljoonaa

Himoksella juhannusfestivaalit ovat niin ikään vain yksi osa ympärivuotista toimintaa.

Liikevaihdoltaan neljä keskikesän päivää on kuitenkin tärkeässä asemassa Himos-Lomat Oy:n ja sen tytäryhtiön Himos Festivalsin toiminnassa.

- Ydinalueella eli Himoksella juhannuksen liikevaihto nousee noin 2,5 miljoonaan euroon. Tutkimme asiaa toissa vuonna ja sen perusteella vaikutus on lähimmän 20 kilometrin matkalla toinen mokoma, Hannu Haljala sanoo.

Majoituspaikat täyttyvät kaupungin keskustaa ja Päijänteen rantoja myöten ja huoltoasemilta myydään viimeisetkin olutpullot, kun juhlakansa valtaa Jämsän seudun.

Samaan aikaan kun suurin osa kansasta juhlii, moni rehkii juhlilla palkkaa vastaan. Juhlat työllistävät yhteensä pari tuhatta henkeä.