Madonna-lipulla ei päässyt luvattuun katsomoon - kuluttaja sai korvauksia - Viihde - Ilta-Sanomat

Madonna-lipulla ei päässyt luvattuun katsomoon - kuluttaja sai korvauksia

Madonna ei näkynyt VIP-alueelle, josta katsojat eivät päässeetkään B-katsomon puolelle, kuten oli luvattu.

Madonna ei näkynyt VIP-alueelle, josta katsojat eivät päässeetkään B-katsomon puolelle, kuten oli luvattu.

Julkaistu: 18.6.2010 12:34

Kuluttajalla oli oikeus korvaukseen, kun Madonnan konserttiin ostettu VIP-lippu ei täysin vastannut lupauksia.

Myös konsertti on kuluttajatuote, jota koskevat samat kuluttajansuojasäännöt kuin palveluja yleensä, Kuluttajariitalautakunta linjaa.

-Tuotteen on vastattava sovittua. Jos kuluttajalta jää saamatta jokin osa luvatusta, hänellä on oikeus hyvitykseen, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Madonna-tapauksessa kuluttaja oli ostanut konserttiin neljä 384,50 euron hintaista VIP-lippua, joilla piti päästä sekä VIP-alueelle että B-katsomoon. Konsertin alun jälkeen B-katsomoon ei kuitenkaan enää päässyt.

Seurue kertoo seuranneensa konsertin VIP-alueelta, jonne esiintyjiä ei heidän mukaansa käytännössä näkynyt lainkaan.

Konsertin järjestäjä piti valitusta aiheettomana, koska asiakkaat olisivat halutessaan päässeet C-katsomoon, jonka hintaero B-katsomoon oli vain 10 euroa. Yhtiö suostui kuitenkin korvaamaan asiakkaille kokonaisuudessaan B-sektorin lippujen hinnat, 109 euroa kappaleelta. Asiakas oli vaatinut 300 euron korvausta per lippu.

Kuluttajariitalautakunta piti järjestäjän maksamaa hyvitystä kohtuullisena ja riittävänä, kun seurue kuitenkin sai VIP-lippuun sisältyneen buffetpöydän ja muut palvelut ja olisi päässyt C-katsomoon. Sitä, kuinka paljon näkyvyys ja kuuluvuus erosivat B- ja C-katsomoissa, on lautakunnan mukaan jälkikäteen erittäin vaikea arvioida.

Konserteista valitetaan harvoin

Konserteista ja muista ajanvietetapahtumista tulee Kuluttajariitalautakuntaan valituksia melko harvoin, Ståhlbergin mukaan muutama kymmenen kappaletta vuodessa. Toisaalta jokin yksittäinen pieleen mennyt tapahtuma saattaa poikia kerralla ison tukun valituksia.

Useimmiten valitetaan siitä, että konsertti tai muu tilaisuus on peruttu, mutta järjestäjä ei ole palauttanut rahoja. Riitaa saattaa tulla myös siitä, kuinka korvataan yhden esiintyjän jääminen pois tapahtumasta, joka muuten kuitenkin järjestetään.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan konsertit ovat tyypillisesti palveluja, jotka ovat herkkiä peruutuksille ja muutoksille. Järjestäjä ei kuitenkaan vapaudu vastuusta vain sillä, että varaa etukäteen oikeuden muutoksiin.

Tuoreimmat osastosta