Mefistofele valloitti ensi-iltayleisön ukkosen saattelemana

Julkaistu:

Hellepäivä repesi ukkoskuuroon juuri Savonlinnan oopperajuhlien avausoopperan Mefistofelen vaikuttavan prologin alkutahdeilla ja toi paholaisen ja jumalan väliseen keskusteluun vielä lisää dramatiikkaa.

Enkelikuoron ihana hymni kilpaili hetken todellisten luonnonvoimien aikaansaaman metelin kanssa, eikä yleisössä voinut vähään aikaan olla ihan varma, kuuluivatko jyrähdykset orkesterimontusta vai taivaalta.

Kun ulkona seestyi, siirryttiin oopperassa taivaallisista tunnelmista pikkutuhmaan kabareehen, jonka näyttämöllä teoksen tapahtumat etenevät episodimaisesti. Taitava kuoro esittää kabareen yleisöä ja tanssijat tuovat kokonaisuuteen oman dekadentin lisänsä.

Ratkaisu toimii, sillä muuten monitasoisen teoksen tapahtumia olisi vaikea tuoda Olavinlinnan lavalle. Nyt tilanteesta toiseen siirrytään sutjakasti pikkunäyttämöllä.

Sveitsiläisohjaaja Dieter Kaegin innoittajana on ollut Marlene Dietrich ja elokuva Sininen enkeli.

Ensi-iltayleisö hullaantui Mefistofelesta ja tervehti solisteja ja kuoroa raikuvin bravohuudoin esityksen päätyttyä. Kaegin rohkea ohjaus kuitenkin varmasti myös jakaa mielilpiteitä.

Kovimmat tömistykset saivat kuoro, vaativasta paholaisen osasta ansiokkaasti selviytynyt basso Mika Kares, Margarethan roolin tulkinnut Daria Masiero ja Troijan Helenana hehkunut Elena Pankratova.

Kareksen ääni on hyvä, mutta ei vielä jylise demonisesti. Vai kuuluuko tämän notkean ja paheisiin viettelevän pirun ollakaan erityisen jylisevä? Nuorelta mieheltä löytyy kosolti näyttelijänlahjoja.

Oopperajuhlien uusi taiteellinen johtaja Jari Hämäläinen näytti kotiyleisölle, että osaa paitsi valita mielenkiintoisia oopperoita ohjelmistoon, myös johtaa orkesteria kelvollisesti.

Arrigo Boiton Mefistofele perustuu Johann Wolfgang von Goethen Faustiin. Esityksiä on vielä 8., 12. ja 15. 7.