Tuntematon vanhus kuoli metroaseman lattialle – taskusta löytynyt lappu auttoi ratkaisemaan mysteerin ja prinssin huima tarina paljastui - Urheilulehden parhaat - Ilta-Sanomat

Prinssi Bira ajoi formula ykkösissä sarjan ensimmäisinä vuosina.

Tuntematon vanhus kuoli metroaseman lattialle – taskusta löytynyt lappu auttoi ratkaisemaan mysteerin ja prinssin huima tarina paljastui

Thaimaan prinssi Bira oli F1-pioneeri, jonka kuolemasta tuli oikea salapoliisitarina.


11.4. 7:10

Joulun 1985 aatonaatto oli maanantai. Sen päivän aamuna Lontoon metro oli täynnä ihmisiä matkalla töihin ja jouluostoksille. Heidän joukossaan penkillä istui kaakkoisaasialainen 71-vuotias mies, joka oli pukeutunut siistiin puvuntakkiin ja liiviin. Hänen kaulassaan oli solmio ja hänen jalassaan moitteettomasti kiillotetut mustat kengät.

Kun metro oli lähtenyt Hammersmithin asemalta kohti seuraavaa pysäkkiä Baron’s Courtia, mies yllättäen irvisti kivusta ja putosi penkiltä metron lattialle. Kanssamatkustajat tulivat nopeasti hänen avukseen ja kun metro saapui Baron’s Courtin asemalle, mies kiidätettiin sairaalaan.

Perillä sairaalassa ei kuitenkaan ollut enää mitään tehtävissä. Jättimäinen sydänkohtaus oli vienyt miehen hengen. Mutta kuka hän oli? Mieheltä ei löytynyt mitään henkilöpapereita eikä kukaan metromatkustajista ollut tuntenut häntä.

Poliisi löysi kalmon taskusta yhden johtolangan: käsinkirjoitetun lapun. Se oli kuitenkin kirjoitettu tuntemattomalla kielellä ja tuntemattomilla aakkosilla. Poliisi pyysi apua Lontoon yliopiston asiantuntijoilta ja selvisi, että lappu oli thain kieltä ja osoitettu Birabongse Bhanutejille.

Poliisi otti yhteyttä Thaimaan lähetystöön, jossa nopeasti tajuttiin tuntemattoman vainajan olleen todellinen merkkihenkilö: maan kuningasperheen jäsen ja F1-pioneeri, joka radoilla tunnettiin nimellä prinssi B. Bira.

Kun historian ensimmäinen formula ykkösten Grand Prix -kisa ajettiin Silverstonen radalla toukokuussa 1950, prinssi Bira ampaisi Maseratillaan radalle viidennestä lähtöruudusta. Kilpailua oli saapunut seuraamaan arviolta 120 000 katsojaa, joista suuri osa tunsi prinssi Biran nimen.

Kilpa-autoileva kuninkaallinen oli aikansa seurapiirijulkkis, jonka liikkeitä seurattiin brittilehdistössä tarkasti. Biran häistä brittineiti Ceril Heycockin kanssa vuodelta 1938 löytyy British Pathé -filmiyhtiön arkistoista kuvamateriaalia, josta näkyy, kuinka lontoolaisen maistraatin edustalla tungeksi kymmeniä valokuvaajia ja salamavalot räiskyivät.

Prince Bira (oik.) viihtyi kauniiden ja vauhdikkaiden naisten seurassa. Ceril Heycockin kanssa hän meni naimisiin 1938. Kuva vuodelta 1937.

Bangkokin Suuressa palatsissa heinäkuussa 1914 syntynyt prinssi Bira debytoi radoilla 1930-luvun puolivälissä. Tuolloin kilpa-autoilu oli tiukasti vielä sellaisten miesten laji, joiden suonissa virtasi bensan lisäksi siniverta ja joilla oli runsaasti vapaa-aikaa sekä löysää rahaa kalliin harrastuksen rahoittamiseksi.

Prinssi Biralla oli molempia, kiitos serkkunsa prinssi Chula Chakmbongsen. Vanhempi thaikuninkaallinen toimi Biran holhoojana, sillä tämän molemmat vanhemmat olivat kuolleet jo kauan ennen tämän aikuistumista. 13-vuotiaana Bira lähetettiin opiskelemaan Etonin sisäoppilaitokseen Britannian yläluokan jälkeläisten joukkoon ja valmistuttuaan hän muutti Chulan eleganttiin asuntoon Lontooseen.

21 vuotta täytettyään Bira onnistui ruinaamaan serkultaan syntymäpäivälahjaksi ERA 2RB -kilpa-auton. Biran autourheiluinnostuksen syynä oli nainen. Hän oli käynyt Brooklandsin radalla katsomassa kisoja ja iskenyt silmänsä Kay Petreen, joka oli brittiratojen sensaatiokuski.

– Ajattelin, että hyvä luoja, kuinka voin päästä tekemisiin tämän naisen kanssa. Ainoa vaihtoehto oli hankkiutua hänen lähelleen. Niinpä päädyin autourheilupiireihin, elämänsä aikana viidesti avioitunut Bira kertoi ESPN:n mukaan.

Prinssi Bira Oscan ratissa. Osca eli Officine Specializzate Costruzione Automobili oli italialainen kilpa-autojen valmistaja, jonka Maseratin veljekset perustivat 1947.

Bira oli oppinut ohjamaan autoa palvelijoiden sylissä istuen jo varhaislapsuudessaan Bangkokissa. Hän osoittautui lahjakkaaksi kilpa-autoilijaksi ja voitti useita kilpailuja sekä Britanniassa että Manner-Euroopassa, muun muassa Coupe de Prince Rainier -kisan Monacon katuradalla 1936.

Menestys Euroopassa teki Birasta erittäin suositun myös kotimaassaan, jossa hänen edesottamuksiaan kilparadoilla seurattiin tarkkaan. Thaimaalaisen urheilijan pärjääminen maailmalla oli kansallisen ylpeyden aihe. Biran jälkeen seuraava Thaimaata edustanut kuski formula ykkösten MM-sarjassa oli Alex Albon. Britti-isän ja thaiäidin poika Albon debytoi kuninkuusluokassa vuonna 2019.

Toinen maailmansota pysäytti Biran urheilu-uran yli puoleksi vuosikymmeneksi. Vaikka Japani painosti Thaimaan liittolaisekseen ja maan julistamaan sodan Britannialle, Bira värväytyi britti-ilmavoimien RAF:n palvelukseen. Luutnantin arvon saanut Bira opetti purjelentoa tuleville hävittäjäpiloteille Cornwallissa.

Prince Bira autossaan numero 22. Kuva on otettu heinäkuussa 1947 Ranskan Reimsissä.

Sodan jälkeen Bira palasi rattiin ja ajoi F1-sarjaa edeltäneessä Euroopan Grandes Épreuves -sarjassa Maseratillaan kahdesti palkintopallille vuonna 1949. Hänen kilpakumppaneinaan olivat tuolloin kaikki formula ykkösen alkuvuosien suuret mestarit: Argentiinan Juan Manuel Fangio ja italialaiset Giuseppe Farina ja Alberto Ascari.

F1-debyytissään Silvertonessa 1950 Biran kisa päättyi polttoaineen loppumiseen 49. kierroksella. Kauden toinen kilpailu Monacon katuradalla muuttui kaaokseksi jo avauskierroksella, kun Farina menetti Alfa Romeonsa hallinnan satamasta vyöryneiden aaltojen kastelemassa Tabac-mutkassa. Farinan auto törmäsi muuriin ja pomppasi takaisin radalle muiden tielle. Syntynyt ketjukolari päätti kymmenen kuskin kisan. Bira onnistui kuitenkin välttämään turman.

Maseratilla ajetty F1-debyytti päättyi keskeytykseen.

Radalle jäi valtava määrä romua ja öljyä, jonka siivoamisessa kesti järjestäjiltä pieni ikuisuus. Kisaa jatkaneet yhdeksän autoa joutivat Tabaciin saapuessaan hidastamaan lähes kävelyvauhtiin välttääkseen törmäilyn.

Tarinan mukaan Bira yhdessä vaiheessa kyllästyi kuhnailuun niin pahasti, että hyppäsi pois autostaan sättimään hidastelleita radansiivoojia. Maaliin selvisi lopulta vain seitsemän autoa, ja Bira oli viides, hän hävisi viisi kierrosta kisan voittaneelle Fangiolle.

Kauden seuraavassa Euroopassa ajetussa kisassa Sveitsissä Bira oli jälleen pisteillä. Hän sijoittui neljänneksi, joka jäi myös hänen uransa parhaaksi formula ykkösten MM-sarjan sijoitukseksi. Bira sivusi saavutusta viimeiseksi jääneellään F1-kaudellaan 1954, jolloin hän oli neljäs Ranskan GP:ssä.

Kauden 1954 jälkeen Bira matkusti kilpailemaan Uuteen-Seelantiin. Hän voitti tammikuussa 1955 ajetun Uuden-Seelannin GP:n Ardmoren radalla 70 000 katsojan edessä. Se jäi hänen viimeiseksi voitokseen. Uransa aikana runsaasti vakavia onnettomuuksia nähnyt Bira oli 40-vuotias ja saanut tarpeekseen.

– Heräsin seuraavana aamuna ja kyselin itseltäni, mitä oikein tein täällä. Pokaaleja, tyttöjä, autoja, ja seuraavana päivänä voin kuolla. Päätin lopettaa, Bira muisteli ESPN:n mukaan.

Prince Bira ajaa maaliin Lontoon Crystal Palacessa järjestetyissä kisoissa.

Bira ajoi vielä joitain kisoja Euroopassa vuonna 1955, mutta suuntasi sitten urheilullisen kunnianhimonsa toiseen yläluokan suosikkilajiin: purjehdukseen. Hän edusti Thaimaata peräti neljissä kesäolympialaisissa: Melbournessa 1956, Roomassa 1960, Tokiossa 1964 ja Münchenissä 1972.

Purjehtijana Bira ei saavuttanut suurta menestystä, mutta urheiluhistoriaan jäi muutama erikoisuus.

Roomassa 1960 hän kilpaili Star-luokassa toista entistä F1-kuskia vastaan. Argentiinalainen Roberto Mieres vei kuskien kohtaamisen nimiinsä, sillä hänen veneensä oli regatan seitsemästoista, Bira hävisi kaksi sijaa.

Tokiossa 1964 hänen Dragon-veneensä miehistöön kuului kisan ainoa nainen Arunee Bhanubandh, joka oli myös ensimmäinen olympialaisissa kilpaillut thainainen ja prinssi Biran neljäs vaimo.

Purjehdusuransa lomassa Bira yritti luoda uraa liike-elämässä ja pyöritti muun muassa lentoyhtiötä. Kaikki hänen bisnessuunnitelmansa kuitenkin kariutuivat, kuten kävi hänen avioliitoilleen. Prinsessa Aruneen jälkeen Bira koki vielä viidennen avioeron ennen kuin palasi yhteen ensimmäisen vaimonsa Cerilin kanssa elämänsä viimeisiksi vuosiksi.

Vaikka Bira kuoli tuntemattomana Lontoossa, hänen muistonsa elää Thaimaassa. Vuosi hänen kuolemansa jälkeen Pattayan lähelle avattiin maan ensimmäinen moottorirata, joka nimettiin Biran mukaan.

Lähteet: ESPN, Motorsport Magazine, BBC, Vice, Bira Circuit, British Pathé, Badger GP.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Sisältöä ei ole vielä haettu

Tuoreimmat Urheilulehti