Kartingin supertähti on nyt ylivoimainen F2-mestari – F1-ura näyttää silti epätodennäköiseltä: ”Aliarvostettu kuski ja vähän varovainen persoona”

Kartingin supertähti on nyt ylivoimainen F2-mestari – F1-ura näyttää silti epätodennäköiseltä: ”Aliarvostettu kuski ja vähän varovainen persoona”

Julkaistu:

urheilulehden parhaat
F2-luokan mestaruuden varmistaneesta Nyck de Vriesistä ei tule F1-kuskia, vaikka hänen tasonsa riittäisi.
Hollantilainen Nyck de Vries on ollut Formula 2 -luokan ylivoimaisesti paras kuljettaja tänä vuonna. Mestaruus varmistui jo viimeistä edellisenä kisaviikonloppuna Sotshissa.

Jos kristallipalloon katsotaan nyt, de Vriesistä taitaa kuitenkin tulla kuuteen vuoteen ensimmäinen F2 (entinen GP2)-mestari, joka ei pääse formula ykkösiin.

On huomattavasti todennäköisempää, että kauas toiseksi jäänyt, miljardööri-isänsä tukema Nicholas Latifi nousee kuninkuusluokkaan.

Jos pitäisi ennustaa, myös de Vriesin tallitoveri Nikita Mazepin ajaa joskus luultavammin F1-kisoja. Hänenkin isänsä on miljardööri.

De Vries on murskannut Mazepinin pistein 266–10.

De Vriesillä ei ole rahakkaita tukijoita. Hän oli aikoinaan Ron Dennisin valinta McLarenin kuskiakatemiaan, mutta kun Dennis savustettiin ulos tallista, myös de Vries jäi ilman tukea.

Suursponsorit, junioriohjelmaan pääsy tai upporikkaat vanhemmat ovat avain kuninkuusluokkaan. Niitä de Vriesillä ei ole – mutta Mazepinin rikas isä mahdollisti hollantilaisen pääsyn poikansa rinnalle ART Grand Prix’lle. Näin venäläinen sai rinnalleen parhaan mahdollisen vertailukohdan.

Suomalaistalli Koiranen GP oli de Vriesin tiimi kausina 2013–14. Jälkimmäisellään hollantilainen ajoi Formula Renault’n eurocupin mestaruuteen jättäen taakseen mm. Alex Albonin, joka ajaa nyt Red Bullilla.

– Nyck on aliarvostettu kuski. Hän on vähän varovainen persoona, mikä on korostunut siinä, että hänellä on kestänyt aina jonkin aikaa tottua uuteen luokkaan. Mutta kun hän pääsi homman kanssa sinuiksi, jälki oli kovaa, Koirasen tiimimanageri Afa Heikkinen muistelee.

– Jos hän oli paalulla ja johti ensimmäisen mutkan jälkeen kisaa, pystyin suunnilleen lähtemään kahville. Sen jälkeen hän ajoi kuin sveitsiläinen kello jokaisella kierroksellaan kymmenyksen sisään saman ajan.

Kärjessä de Vries on aina ollut parhaimmillaan. Jos lähtöpaikka ei ole ollut paalupaikka, hänellä on ollut hankalampaa.

Tausta löytyy jo kartingvuosista. De Vries oli ennen formulaluokkiin nousua kartingin supertähti ja voitti mm. kaksi maailmanmestaruutta. Hän oli jopa liian hyvä. Jos saa ajaa ypöyksin kärjessä, se ei valmista parhaalla mahdollisella tavalla ajamaan kovemmissa kisoissa rengas rengasta vasten.

– Hän oli kartingissa niin ylivoimainen, ettei osannut ohittaa. Muistan, kun hän oli jo voittanut Formula Renault’n eurocupin mestaruuden ja ajettiin viimeistä kisaviikonloppua. Mestaruus oli varmistunut jo aiemmin, mutta palkintojenjakotilaisuudessa koko vuoden siistein juttu oli se, miten hän ohitti brasilialaisen Bruno Bonifacion rohkealla liikkeellä. Parin kaljan jälkeen hän hehkutti ohitustaan, että näittekö! Olimme aiemmin antaneet ohittamisesta kovaa palautetta, Heikkinen kertoo hymyssä suin.

Se on jo selvää, ettei de Vries aja ensi vuonna F1-sarjassa. Luultavimmin ei koskaan – paikkoja on kuitenkin vain 20 – ja 25 vuotta ensi talvena täyttävä hollantilainen olisi nykypäivän standardeilla jo vanha tulokas.

– Hänellä on nousu kestänyt vähän liian kauan. Lando Norris ja muut menivät ohi. Kuskina hän on mielestäni sitä tasoa, että pystyisi kyllä ajamaan ykkösissä.

Norris oli viime vuonna F2-sarjan kakkonen. Mestaruuden voitti George Russell, kolmas oli Albon. De Vries jäi neljänneksi häviten Albonille vain 10 pisteellä ja Norrisille 17:llä. Lähtöruudukko oli niin kovatasoinen, että mestaruus jo tuolloin olisi tarjonnut de Vriesille paremmat valtit nousuun formula ykkösiin.


De Vriesin meriitit ovat joka tapauksessa sitä tasoa, että tyhjän päälle hän ei jää.

Ensi kaudesta hänellä on jo sopimus sähköformulasarja Formula E:hen. Hyvä sopimus onkin, sillä hänet kiinnitti oman tallinsa perustanut formula ykkösten valtias Mercedes.

Loppuvuoden ohjelma on sikäli erikoinen, että de Vries ajaa ensimmäisen sähköformulakisansa Saudi Arabiassa jo viikko ennen kuin F2-kausi päättyy Abu Dhabissa.

Lisäksi tänä vuonna LMP2-autolla kestävyyskisoja ajanut de Vries saa joulukuussa testipäivän Toyotan LMP1-tykillä.
Urheilulehdessä tällä viikolla: