Kimi Räikkösen F1-talli ponnistaa maasta, jossa ei ole autourheilukulttuuria – suomalaistähden vaikutus sen historiaan on merkittävä

Kimi Räikkösen F1-talli ponnistaa maasta, jossa ei ole autourheilukulttuuria – suomalaistähden vaikutus sen historiaan on merkittävä

Julkaistu:

formula 1
Sveitsin autourheilukulttuuri on olematonta, mutta Sauber on tehnyt ihmeitä maailman kovimmassa autourheiluluokassa. Kimi Räikkösen palkkaus oli vaikuttamassa Red Bullin ja Sauberin välirikkoon. Räikkösen myynnistä Sauber sai mojovan korvauksen McLarenilta.
Mitä yhteistä on Mercedeksellä, Ferrarilla, Red Bullilla, Michael Schumacherilla, Sebastian Vettelillä ja Kimi Räikkösellä?

Kyllä, kaikki ovat formula ykkösten maailmanmestareita.

Tämän tarinan kannalta oleellisempaa on, että kaikki ovat osa Sauber Motorsportin historiaa. Peter Sauberin perustama autourheilutalli ponnistaa Sveitsistä, maasta, jossa autourheilu kiellettiin vuonna 1955 Le Mansin 24 tunnin kisassa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Moottoriurheiluhistorian pahimmassa onnettomuudessa kuoli 84 ja loukkaantui liki 180 ihmistä.

Zürichissä syntyneen, sähköasentajaksi kouluttautuneen ja autoista innostuneen Peter Sauberin, 75, elämäntyö on kantanut hämmentävän pitkälle maasta, jossa rata-autoilu on edelleen kielletty.

Barcelonan F1-testit helmikuussa 2019. Ollaan Alfa Romeo Racingin, entisen Sauberin F1-tallin, tiloissa. Harmaantunut 53-vuotias herrasmies Beat Zehnder hakee automaatista kahvia, käy pikaisesti varaamassa lennot koti-Sveitsiin ja istuu sitten Urheilulehden haastatteluun.

Kerron tekeväni juttua Sauberista, ja totean että Zehnder lienee yksi parhaista haastateltavista asiaa koskevaan artikkeliin – onhan hän työskennellyt tallissa vuodesta 1989 lähtien, ensin mekaanikkona ja sittemmin pitkään tiimimanagerin tittelillä.

Zehnder hymähtää ja nyökkää.

»Niin, taidat olla oikeassa. Olen itse asiassa ollut useammassa kilpailussa paikalla kuin Peter Sauber.»

Zehnder jos kuka osaa kertoa, mistä Sauberissa oikein on kysymys ja mihin tallin henki tiivistyy.

»Se on vaikeaa. Selkeää vastausta en voi antaa, mutta mielestäni erityistä Sauberilla on se, että pyöritämme moottoriurheilutoimintaa korkeimmalla mahdollisella tasolla Sveitsistä käsin. Siis maasta jossa ei ole moottoriurheilukulttuuria. Jo se on erityislaatuista», Zehnder linjaa.

»Lisäksi Sauber on ollut luotettava yritys, joka on pystynyt houkuttelemaan kumppanikseen isoja autonvalmistajia.»

Toden totta. Formula ykkösiin Sauber saapui Mercedeksen kanssa 1993. Tai oikeammin Ilmorin, Mersun hankkiman moottoripajan kanssa, ja avauskaudella moottorit brändättiin Sauberiksi. Autojen kyljestä löytyi kuitenkin teksti »Powered by Mercedes-Benz».

Sauberin ja Mercedeksen yhteinen taival alkoi jo kahdeksan vuotta aiemmin urheiluautoissa. Ensimmäinen yhdessä rakennettu auto Sauber C8 ei ollut erityisen menestyksekäs, mutta toinen, Sauber C9, voitti mm. Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisan 1989. Näinä vuosina Sauberin ratissa nähtiin myös muuan Michael Schumacher.

Sauber oli seitsemäs debyyttikaudellaan 1993 formula ykkösten valmistajien MM-sarjassa. Se oli erittäin kunnioitettava saavutus tulokastallilta, jonka toista autoa kiidätti Jyrki Järvilehto. Seuraava kausi, siis 1994, toi kahdeksannen sijan – sekin hyvä suoritus.

»Kun aloitimme formula ykkösissä, vuosibudjettimme oli noin 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Se kasvoi sittemmin rajusti. Vuosina 2004-05 meillä oli taas taloudellisesti haastavaa, vaikka pystyimme luottokumppaniemme Credit Suissen ja Petronasin tuella kisaamaan hyvällä tasolla», Zehnder muistelee.


Mercedes lähti, mutta budjetti kasvoi. Sauber sai merkittäviä yhtiökumppaneita – Petronasin lisäksi energiajuomajätti Red Bullin, joka solmi Sauberin kanssa 10-vuotisen yhteistyösopimuksen. Lisäksi Red Bullin perustaja ja omistaja Dietrich Mateschitz osti osuuden tallista.

Red Bullin ja Petronasin aikakaudella Sauber oli keskikastin F1-talli: kaukana kärjestä, mutta myös pohjasakasta. F1-sarjaan Sauberin kyljessä tulleet jättiyhtiöt ovat sittemmin nauttineet suuresta menestyksestä – Red Bull on voittanut molemmat maailmanmestaruudet neljästi, Petronas viidesti Mercedeksen pääkumppanina.

Brittikuljettaja Johnny Herbert ajoi Sauberilla vuodet 1996-98. Hän oli ennen sitä voittanut Benettonilla kaksi kilpailua ja voitti vielä yhden 1999 Stewartilla. Red Bullilla ei tullut GP-voittoja, mutta muuten aika oli nautinnollista.

»Talli oli kuin yhtä perhettä. Peter Sauber oli todella hyvä toimimaan kuskien kanssa. Jotkut voivat pitää sveitsiläisiä vaikeina ja kellontarkkoina ihmisinä, mutta minä tein mielelläni töitä mekaanikkojen kanssa. He olivat innokkaita, ja meillä oli hauskaa kimpassa. Vaikka vitsailimme monista asioista, olimme myös tosissamme», Herbert muistelee Urheilulehdelle.

Hän lisää, että Britanniaa pidetään formula ykkösten napana. Ajateltiin, että sveitsiläinen F1-talli olisi sula mahdottomuus.

»Monet insinöörit ja mekaanikot ovat muuttaneet Sveitsiin Englannista. Ferrarilta he ovat saaneet moottori-insinöörejä, Italia ei ole kaukana. Moni työntekijä on ottanut valmis muuttamaan, koska Sveitsi on hieno maa asua, vaikkakin erilainen kuin Britannia.»

»Peter kisasi itse aikanaan 1970-luvulla ja rakasti sitä. Sitten tulivat Sauberin ja Mercedeksen kuviot. Hänen tallissaan ajaminen oli tosi hienoa. Olin onnekas, sillä ensimmäisenä vuonna sain ajaa Heinz-Harald Frentzenin tallikaverina. Toisena vuonna mukana oli useita eri tyyppejä, ja kolmantena vuonna Jean Alesi. Se oli... mielenkiintoista», Herbert sanoo ja hymähtää kuumaverisestä ranskalaisesta.


Herbert itse on GP-voittaja, samoin kuin mainitsemansa Frentzen ja Alesi. Hän alkaa listata lisää nimiä Sauberilta: Kimi Räikkönen, Jacques Villeneuve, Robert Kubica, Michael Schumacher, Mika Salo, Karl Wendlinger....

»Sauber on löytänyt paljon hyviä kuskeja. Sen lisäksi, että Peter oli tosi hyvä toimimaan kuskien kanssa, hänellä on todella hyvä silmä kuljettajille», Herbert huomauttaa.

Peter Sauberin välit Mateschitziin viilenivät dramaattisesti ennen F1-kautta 2001. Mateschitz olisi halunnut tallin toiseen autoon brassikuljettaja Enrique Bernoldin, mutta Sauber piti päänsä ja palkkasi hänen sijaansa kokemattoman Kimi Räikkösen. Sauberin silmä osui silläkin kertaa oikeaan: Räikkösestä tuli maailmanmestari, Bernoldi ajoi Red Bullin tukemana 28 GP-kisaa Arrowsilla saavuttamatta yhtään pistettä.

»Oli sääli, etteivät hommat toimineet Peterin ja Red Bullin välillä. Pitää muistaa, mitä sen jälkeen tapahtui Jaguarin kohdalla: siitä syntyi menestyjätalli Red Bull Racing», Herbert toteaa.

Räikkönen toi Sauberille Nick Heidfeldin kanssa tallihistorian parhaan MM-sijoituksen. Nuorukaiset toivat valmistajien sarjassa nelospaikan, josta kuitattujen palkintorahojen ohella Sauber sai Räikkösestä muutakin iloa, sillä McLaren osti nuoren suomalaisen itselleen.

Korvaukseksi Sauber sai parasta A-luokkaa olevan tuulitunnelin. Sauberin tilat Sveitsissä olivat taas sitä luokkaa, että talli muuttui entistäkin houkuttelevammaksi seuraavan suuryrityksen silmissä. Saksalainen autonvalmistaja BMW tuli pääomistajaksi vuoden 2005 lopulla. Peter Sauberilla säilyi 20 prosentin osuus, ja talli nimettiin BMW Sauberiksi.

BMW Sauberin aikana talli nosti formula ykkösiin taas kaksi kuumaa kuskinimeä: Robert Kubican ja Sebastian Vettelin, joka paikkasi puolalaista 2007 Yhdysvaltain GP:ssä.

BMW Sauberin paras MM-sijoitus oli kakkospaikka vuonna 2007. Tallin autoilla kerättiin kolmanneksi eniten pisteitä, kuten myös 2008, mutta McLaren menetti 2007 kaikki valmistajien pisteensä Spygate-skandaalin takia.

Jopa maailmanmestaruus oli 2008 suhteellisen lähellä. BMW Sauber otti ainoan voittonsa Kanadassa. Kaksoisvoittoa juhlittiin Kubican johdolla. »Ikuinen kakkonen» Heidfeld oli toinen.

Kubica johti MM-sarjaa, mutta BMW päätti siinä vaiheessa keskittyä kehittämään jo seuraavan vuoden autoa, sillä vuonna 2009 edessä oli sääntömuutoksia. Kauden lopussa Kubica oli MM-sarjan neljäs, ja eroa mestariin Lewis Hamiltoniin oli 23 pistettä.


Seuraavaan vuoteen panostaminen ei tuonut tulosta. Kausi oli aikamoinen pannukakku: BMW Sauber oli kuudes MM-sarjassa. Formula ykkösiä kohtasi vuoden lopulla suuri mullistus, kun niin Toyota, Honda kuin BMW:kin päättivät vetäytyä MM-sarjasta maailman heikentyneen taloustilanteen takia.

Zehnder tunnustaa Urheilulehdelle, että koko Sauberin toiminta oli siinä vaiheessa vaakalaudalla.

»Siitä alkoivat vaikeat ajat», hän huokaa BMW:n vetäytymisestä.

Peter Sauber hankki tallin takaisin omiin nimiinsä, mutta pääsy formula ykkösiin kaudeksi 2010 oli hämärän peitossa.

»Meillä ei ollut FIA:n kilpailulisenssiä. Emme saaneet aluksi sellaista, koska ne oli rajoitettu 12 tallille. 12:s oli USF1, vaikka se oli valeprojekti.»

USGP:n taustatoimijoina häärivät Ken Anderson ja Peter Windsor. Tallin projektista kerrottiin ensi kerran talvella 2009. Tukikohta perustettiin Pohjois-Carolinaan.

Argentiinalainen Jose Maria Lopez ilmoitti marraskuussa 2009 tehneensä alustavan kuljettajasopimuksen USF1:n kanssa. Myös Tony Fernandesin Lotus, Richard Bransonin Virgin ja Camposin Hispania-tallit olivat tulossa F1-sarjaan. Nämä kolme olivat lähtöruudukossa Melbournessa, USF1 ei.

»En halua nyt puhua ihmisistä nimillä, mutta FIA:n edustajia kävi Amerikassa. He sanoivat, että USF1:llä on siellä tehdas, jossa väki paiskoo hommia. Se oli hevonpaskaa. Ajat olivat vaikeita. Olisi hyvin voinut käydä niin, että FIA olisi ilmoittanut meille, että olemme ulkona. Sauberin olisi täytynyt panna silloin lappu luukulle.»

Lopulta Sauberille myönnettiin tallipaikka. Nimeään se ei saanut muutettua, joten talli oli vielä kauden 2010 ajan BMW Sauber vaikkei autossa ollut mitään Bemarilta. Moottorikin oli Ferrari, joka loi tulosluetteloihin nimihirviön BMW Sauber-Ferrari.

Vuodet 2010–13 olivat tuloksellisesti paluuta vanhaan, aikaan ennen BMW:tä. MM-sijoitukset olivat kahdeksas, seitsemäs, kuudes ja seitsemäs.

»Sponsoreista oli pulaa, mutta meillä oli hyviä kuskeja kuten Kamui (Kobayashi, 2010–12) ja Checo (Sergio Perez, 2011–12). Checon meksikolaiset tukijat, esimerkiksi Telmex, auttoivat tosi paljon. Talouskurimus alkoi oikeastaan V6-moottoreista 2014. Niiden kanssa toiminnasta tuli huomattavasti kalliimpaa, ja samalla oli vaikeaa löytää hyviä yhteistyökumppaneita. Emme millään pystyneet saamaan kasaan sitä erotusta, jonka jouduimme maksamaan moottoreista», Zehnder summaa.

Vuosi 2014 oli täysi katastrofi. Sauber jäi ensi kertaa historiassaan ilman MM-pisteitä. Seuraavalla kaudella Marcus Ericsson ja Felipe Nasr toivat sentään kahdeksannen sijan ja 36 pinnaa.

»Talousongelmat olivat suuria. Peter Sauberin linja oli aina, että työntekijät tulevat ennen muita. Ja sitten palkat olivat kaksi kuukautta myöhässä. Se oli vaikeaa aikaa», Zehnder sanoo.

Tallipäällikkönä toiminut Monisha Kaltenborn ei myöskään onnistunut. Suurin farssi nähtiin Australian GP:ssä 2015, kun tallilla oli kolme kuljettajaa. Kaltenborn oli antanut Ericssonin ja Nasrin lisäksi sopimuksen Giedo van der Gardelle, joka hänkin olisi tuonut mukanaan tukirahaa.

Sauberilla ei ollut aikomusta ajattaa hollantilaista, mutta van der Garde ilmestyi varikolle taistelemaan oikeuksistaan. Lopulta van der Garde ei ajanut, mutta Sauber joutui maksamaan 16 miljoonan dollarin korvaukset.


Taloudellinen tilanne parani kesällä 2016, kun Peter Sauber ja Kaltenborn myivät osuutensa tallista sijoitusyhtiö Longbow Financelle.

F1-historian ensimmäisestä naistallipäälliköstä Kaltenbornista oli tullut Sauberin johtaja 2012, kun Peter Sauber eläköityi.

Jo 1990-luvun loppupuolelta asti tallissa työskennellyt Kaltenborn ei vakuuttanut kyvyillään. Kolmen kisakuskin katastrofin lisäksi hän oli vastuussa Hondan kanssa tehdystä moottorisopimuksesta, jonka piti astua voimaan 2018.

Kesällä 2017 Longbow Finance antoi Kaltenbornille lähtöpassit, ja tämä jätti Sauberin kokonaan. Tilalle palkattiin Frederic Vasseur, pikkuformuloiden menestyjätallin ART Grand Prix’n perustajia.

Vasseur’n johdolla Sauber purki sopimuksensa Hondan kanssa ja neuvotteli uuden diilin, jonka avulla Sauber sai Ferrarilta tuoreet moottorit. Kaltenbornin alaisuudessa Sauber oli tyytynyt vuoden vanhoihin V6-myllyihin, joiden kilpailukyky oli auttamattoman huono etenkin kauden loppua kohden.

Taustayhtiö vaihtui lehtitietojen mukaan viime kesänä Longbow Financesista Islero Investmentsiin, mutta taustalla häärii yhä samoja henkilöitä.

Hallituksessa istuvat mm. ruotsalaismiljardööri Finn Rausing, tallipäällikkö Vasseur ja Liechtensteinin entinen ulkoministeri Ernst Walch, joka on puheenjohtaja.

Vaikka F1-talli kilpailee nyt Alfa Romeo Racingina, italialaisvalmistajan taustayhtiö Fiat-Chrysler ei omista Sauberia. Se maksaa nimioikeuksista, ja lehtitietojen mukaan myös Fiatilla on optio Sauberin ostamisesta.

Beat Zehnder kiittelee Sauberin nykyomistajia siitä, että tallin taloudellinen tilanne on taas vakaa.

»Olen nähnyt ylä- ja alamäet. Nyt olemme taas mäen päällä. Nykyinen omistajamme on projektin kanssa vakavissaan ja satsaa tähän», Zehnder sanoo.

Mihin Alfa Romeo voi tällä kaudella yltää MM-sarjassa?

Zehnder virnistää: »Odotas, monentena olemme», hän sanoo ja kääntää päänsä F1-testien tulosmonitoreihin.


Kun Zehnder vakavoituu, hän kertoo kauden tavoitteeksi parantaa viime kauden tulosta (MM-sarjan 8:s). Realistista on odottaa ehkä kuudetta sijaa valmistajien sarjassa, ja myöhemmin tavoitteena on nousu MM-neloseksi.

Jos pitkänkin tähtäimen tavoite on olla MM-sarjan nelonen ja Ferrari häärää voimakkaasti taustalla, onko kyseessä kuitenkin vain Ferrarin sisartalli, joka ei tavoittele kaikkein kirkkaimpia sijoituksia?

Zehnder vastaa tiukasti ei.

»Emme piilottele sitä, että meillä on Ferrarin moottori ja vaihdelaatikko, mutta jos katsot autoamme, meillä on omat ratkaisumme. Me olemme oma valmistajamme. Autoa ei ole kopioitu», Zehnder linjaa.

»Meillä on oma, erityinen tapamme toimia formula ykkösissä. Sveitsiläinen tapa, joka on joskus vähän liiankin rehellinen.»

Tutustu Urheilulehteen 2 kk tarjoushintaan!

19,90 €/2 kk * (norm. 29 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat

* Jatkuva tilaus, hinta tutustumisjakson jälkeen 26,50/2 kk. Tilauksen voi lopettaa koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua. Myös 6 ja 12 kk jaksot - säästä enemmän!

Urheilulehdessä tällä viikolla: