Mika Salon hyvä ystävä kuoli F1-radalla päivää ennen legendaarista Ayrton Sennaa – ”Hän eli unelmalleen”

Julkaistu:

Formula 1
Niskatuki olisi luultavasti pelastanut Roland Ratzenbergerin, joka kuoli Imolan F1-kisan aika-ajoissa 25 vuotta sitten.
Ayrton Sennan kuolema ei ollut ainoa tragedia Imolassa 1994. Roland Ratzenberger menehtyi edellisenä päivänä, 30. huhtikuuta, aika-ajoissa.

Ratzenberger oli itävaltalaiskuljettaja, jolle Imola oli vasta uran kolmas GP-viikonloppu. Ennen sitä hän oli karsiutunut heikolla Simtek-tallin autolla Brasiliassa ja sijoittunut 11:nneksi Japanissa.

Ratzenberger tuli tavallisesta itävaltalaisperheestä. Hänen vanhempansa eivät pitäneet lainkaan siitä, että Ratzenberger liittyi salzburgilaiseen kartingkerhoon 1976. Samana vuonna hänen idolinsa ja maanmiehensä Niki Lauda oli loukkaantunut erittäin pahoin Nürburgringillä. Kartingkokeilujaan Ratzenberger rahoitti tekemällä töitä leipomon sämpyläkuskina.

Ratzenberger aloitti kilpailemisen melko myöhään. Siksi hän usein valehteli sponsoreille ja talleille olevansa kaksi vuotta nuorempi kuin oikeasti oli. Monesti se oli myös toimiva taktiikka.

Ratzenberger voitti Formula Ford -luokassa Itävallan ja Keski-Euroopan mestaruuden 1985. Hän teki rajusti töitä päästäkseen eteenpäin, mutta kykyjen rajat alkoivat tulla vastaan 1980-luvun loppupuolella. Ajovuosinaan Englannissa hän sai lisänimen ”Roland the Rat”, BBC:llä pyörineen samannimisen lastenohjelman mukaan.

Ratzenberger kilpaili Britannian F3- ja F3000-sarjoissa sekä BMW:n tehdaskuljettajana vakioautojen MM-sarjassa, kunnes päätti siirtyä Japaniin 1990-luvun alussa. Nousevan auringon maassa hän ajoi vakio- ja urheiluautoja sekä F3000-sarjaa. Samaan aikaan Japanissa kilpaili myös Mika Salo, joka ystävystyi Ratzenbergerin kanssa.

– Kuljimme paljon yhdessä. Hänellä ei ollut asuntoa Tokiossa, joten siellä ollessaan hän asui usein minun luonani. Roland kävi myös kanssani Suomessa ja minä hänen kotonaan Itävallassa. Meillä oli aina hauskaa.


Monet ovat jo unohtaneet Ratzenbergerin, mutta ei Salo. Hän antoi omalle pojalleen etunimiksi Max Yuki Roland.

– Roland oli suurenmoinen ystävä. Oma F1-urani olisi tuonut minulle paljon enemmän iloa, jos hän olisi ollut vielä mukana. Roland oli aina hyvin rehellinen, eikä yrittänyt olla mitään muuta kuin oma itsensä.


Ratzenberger ajoi 1990-luvussa vuosittain myös Le Mansin 24 tunnin kisan, eikä enää uskonut pääsevänsä formula ykkösiin asti. Kauden 1993 jälkeen uudessa Simtek-tallissa oli kuitenkin paikka vapaana David Brabhamin vierellä. Ratzenberger näytti ajotaitonsa Simtekin tallipäällikölle Nick Wirthille hyvin erikoisella tavalla.

– En usko, että kovinkaan moneen tallipäällikköön pystyy tekemään vaikutuksen todistamalla ajotaitonsa vuokratulla Ford Fiestalla, mutta hän teki sen. Hän pelästytti minut lähes kuoliaaksi, Wirth kertoi myöhemmin.

Ratzenberger sai tukijakseen urheilu- ja musiikkibisneksessä mukana olleen monacolaisen managerin Barbara F. Behlaun, joka hankki hänelle paikan Simtekiltä. Sopimus sisälsi vain kauden viisi ensimmäistä kilpailua.

Jo lyhyessä ajassa Ratzenbergeristä tuli varsin pidetty kuljettaja varikolla. Hänen ilonsa ja innostuksensa F1-paikasta näkyi kauas. Hän oli kaikkien kaveri.

Huhtikuun lopussa 1994 Ratzenberger ajoi Imolaan yhdessä kaverinsa Jyrki Järvilehdon kanssa. Hän oli täynnä intoa, vaikka tiesi, että kilpailusta karsiutuminen oli täysin mahdollista, koska tehottomalla ja ylipainoisella Simtek-Fordilla ei voinut taistella kuin Pacific-tallin kuljettajia vastaan.

Lauantain aika-ajoissa Ratzenbergerin selviytyminen kisaan näytti jo varmalta, mutta hän lähti vielä yrittämään ajan parantamista. Ratzenberger teki kuitenkin virheen ja ajoi melko rajusti kanttikiven yli Acque Minerali -shikaanissa. Sen jälkeen hän hidasti ja käänteli rattia tunnustellakseen, tuliko autoon mitään vikaa. Auto tuntui ihan normaalilta, joten Ratzenberger lähti yrittämään uudelleen nopeaa kierrosta.

Se oli kohtalokas virhearvio. Auton etusiiveke oli vaurioitunut kanttikiven ylityksessä. Kun Ratzenberger syöksyi yli 300 kilometrin tuntivauhdilla Tamburello-kaarteen jälkeiseen Villeneuve-mutkaan, etusiipi petti.

Kuljettajasta tuli hetkessä pelkkä matkustaja.

Ratzenberger törmäsi rajusti radan betonimuuriin. Kun auto pyöri sen jälkeen kohti Tosan mutkaa, Ratzenbergerin pää kääntyili holtittomasti ohjaamossa. Hän oli saanut tappavan iskun.


Ensimmäinen lääkäri oli Ratzenbergerin luona 12 sekunnissa ja lääkäriauto 25 sekunnissa. Ratzenberger siirrettiin radan lääkärikeskukseen, josta hänet lennätettiin helikopterilla Maggioren sairaalaan Bolognaan, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä.

Kilpakumppaneista erityisesti Senna oli syvästi järkyttynyt. Kun lääkärit yrittivät vielä radalla pelastaa Ratzenbergeriä, Senna hyppäsi varikolla autoon ja ajoi onnettomuuspaikalle. Hänkin olisi halunnut tehdä jotain auttaakseen Ratzenbergeriä.

Hieman yli vuorokautta myöhemmin myös Senna oli kuollut. Hänen Williamsinsa jäännöksistä löydettiin Itävallan lippu. Sennan oli ollut tarkoitus liehuttaa sitä kunniakierroksella kilpailun päätyttyä.

Nykyisillä F1-kuljettajilla oleva Hans-niskatuki olisi luultavasti pitänyt Ratzenbergerin hengissä. Hän kuoli 33-vuotiaana kallonmurtuman aiheuttamiin vammoihin.

Mika Salo kuuli Ratzenbergerin onnettomuudesta tokiolaisessa ravintolassa, jossa he olivat usein käyneet yhdessä.

– Ravintolan omistaja tuli kertomaan, että hän oli nähnyt televisiossa pahannäköisen F1-onnettomuuden. Menin katsomaan televisiota ja näin, että se oli Roland.


Ratzenberger haudattiin kotikaupunkiinsa Salzburgiin. Hänen hautakivessään lukee ”Er lebte für seinen Traum” (Hän eli unelmalleen).

Artikkeli on julkaistu Urheilusanomissa huhtikuussa 2014.

Tutustu Urheilulehteen 2 kk tarjoushintaan!

19,90 €/2 kk * (norm. 29 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat

* Jatkuva tilaus, hinta tutustumisjakson jälkeen 26,50/2 kk. Tilauksen voi lopettaa koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua. Myös 6 ja 12 kk jaksot - säästä enemmän!

Urheilulehdessä tällä viikolla: