Tapio Lehtisellä on vahva teoria veneensä uppoamisen syystä – yksi asia onnettomuudessa kuitenkin ihmetyttää

Kokenut suomalaispurjehtija sanoo tunteneensa veneensä ominaisuudet läpikotaisin.

Tapio Lehtisellä on 57 vuoden kokemus purjehtimisesta.

20.11. 20:27

Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen joutui perjantaiaamuna dramaattiseen onnettomuuteen, kun hänen Golden Globe Raceen osallistunut veneensä täyttyi nopeasti vedellä ja upposi viidessä minuutissa.

Lehtinen, 64, ehti laskea pelastuslautan veteen, ja hyvän sään ansiosta hän pystyi odottamaan rauhallisin mielin pelastajia, jotka saapuivat paikalle vuorokautta myöhemmin lauantaiaamuna.

Lue lisää: Merihätään joutunut Tapio Lehtinen pelastui! Lähetti iloisen viestin Kiinaan matkaavalta rahtialukselta

Ilta-Sanomat tavoitti Intian valtamereltä pelastetun Tapio Lehtisen puhelimen ääreen sunnuntaina.

Lehtinen aloitti purjehtimisen 7-vuotiaana kesällä 1965. Perjantain haveri oli kokeneen seilorin elämän kovin paikka.

– Koskaan aikaisemmin ei ole vene uponnut alta, ja nyt se tapahtui vielä shokeeraavalla vauhdilla, Lehtinen kertoo.

Hän ei kykene vieläkään uskomaan, että suunnitelmallisen valmistautumisen jälkeen huolella rakennettu Asteria-vene upposi viidessä minuutissa.

– Niiden viiden minuutin aikana takaraivossa pyöri ajatus, että tämä ei voi olla mahdollista.

Kokenut merikarhu tajusi nopeasti, että nyt oli syytä pitää pää kylmänä ja toimia rationaalisesti.

– Pystyin reagoimaan tilanteeseen hosumatta ja hermostumatta, mutta olihan minulla tsägääkin mukana, koska oli niin hyvä keli, Lehtinen tunnustaa.

Pelastuslautalle päästyään Lehtinen seurasi rakkaan veneensä vajoamista veden pinnan alle. Merikorttien mukaan meren pohja on kyseisessä paikassa viiden kilometrin syvyydessä.

– Mielessäni aloin pohtia, kuinka kauan veneen uppoaminen loppusijoituspaikkaansa kestää, Lehtinen sanoo humoristiseen tyyliinsä.

Koska veneessä on ilmataskuja ja vastaavia, pohjalle valumiseen meni todennäköisesti tunteja.

Haaksirikon syystä Lehtisellä ei ole tietoa, mutta hänellä on ollut kaksi vuorokautta aikaa pohtia asiaa. Asteria rakennettiin totaalisesti uudelleen viisi vuotta sitten ennen vuonna 2018 järjestettyä edellistä maailmanympäripurjehdusta.

– Se rakennettiin pomminkestäväksi panssarivaunuksi, etten olisi ikinä uskonut, että 36 veneestä, jotka näihin kahteen kilpailuun osallistuvat, juuri Asteria olisi se, joka uppoaa.

Lehtisellä oli sataprosenttinen luottamus alukseensa.

Aamulla hän sanoo heränneensä veneen peräosasta kuuluneeseen pamaukseen.

– Elin 13 kuukautta veneen kanssa symbioosissa, joten unissanikin reagoin veneen muutoksiin.

Lehtisen mukaan vene ei tömähtänyt mihinkään.

– Pamahdus kuului joko veneen sisältä tai kannelta.

Kipparilta kesti noin 20 sekuntia päästä pois ahtaasta nukkumistilastaan.

– Kun kömmin ulos punkasta, vettä tuli koskena, mutta ei keulasta vaan perästä moottoritilasta.

Mikä tarkoitti, että vuoto oli jossain takaosassa. Veneen keulassa oli kolme vesitiivistä laipiota ja perässä kaksi vesitiivistä laipiota ja kaikki rungon läpiviennit olivat veneen perässä olevan etummaisen laipion takapuolella.

– Jos joku letku menisi rikki, vuoto rajautuisi veneen peräosaan, Lehtinen pohtii.

Veneen rungossa on läpivientejä eri asioita varten. Esimerkiksi peräsimen läpivienti on veden pinnan alapuolella, joten sen rikkoutuminen olisi voinut aiheuttaa nopean vedenpaisumuksen.

– Nyt vesi tuli takaa niin kovalla vauhdilla, että ainoa mitä pystyn kuvittelemaan on, että joku isoimmista läpivienneistä olisi pettänyt kokonaan ja täyttänyt taaimmaisen osaston vedellä ja johtanut vesitiiviin laipion pettämiseen, Lehtinen sanoo.

Teoria saattaa olla oikea.

– Mutta silti ihmettelen, riittääkö halkaisijaltaan kymmenen sentin reikä täyttämään veneen viidessä minuutissa, Lehtinen miettii.

Hongkongilaiselle rahtialuksella Lehtisellä on aikaa pohtia tapahtunutta. Suomeen paluusta hänellä ei ole tietoa.

– Tämä kulkee vain kymmentä solmua eli yhtä hitaasti kuin Asteria, eikä miehistökään tiedä milloin olemme perillä Kiinassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?