Kommentti: Tämä on Suomen urheilutapahtumien irvokas painajainen – ”On aika vetää piuha seinästä”

Nakkimuki on rangaistus paitsi syöjälleen niin myös myyjälleen, kirjoittaa Janne Oivio.

Helsingin jäähalli on vain yksi monista paikoista, jossa myydään nakkimukia.

5.11. 15:53

SM-liigajoukkueen ottelussa oluttuoppi maksaa ilmeisesti 15 euroa. Muutakaan ei voi päätellä kokonaisuudesta: nakkimuki ja olut 17 euroa ja 20 senttiä.

Näin on oltava, koska eihän kukaan voi pyytää muutamasta nakista pahvikupissa kuin pari euroa. Eihän?

Nakkimuki on vihollinen, ei ystävä.

Jollain tavalla nakkimukin olemassaolo kertoo suomalaisesta urheilukokemuksesta kaiken. Näen sieluni silmin ne palaverit, joissa nakkimuki alun perin ideoitiin.

– Hei, mitä me tarjoiltaisiin asiakkaille ruuaksi matsissa, joku on pohtinut.

– No heitä vaikka pari nakkia johonkin kuppiin, kyllä ne syödään, kun muutakaan ei ole, saatan ainoastaan kuvitella vastaukseksi.

Nakkimukia ei pidä sotkea suomalaiseen urheilukatsomoiden ikoniin eli grillattuun kisamakkaraan. Se on klassikko, perinne.

Nakkimuki näkee grillimakkaran ja luulee katsovansa peiliin. Nakkimuki valehtelee itselleen – ja meille. Makkara pärjää omillaankin, mutta nakki tarvitsee ympärilleen ystävän, edes sämpylän tai ranskanperunoita. Muitakin vaihtoehtoja on.

Nakkimukin ja grillimakkaran vertaaminen on kuin rinnastaisi Vesa-Matti Loirin tekstarichatin puhuvaan päähän.

Kyllä, molemmissa oli viihteellinen ulottuvuutensa, mutta...

Törmäsin ensimmäistä kertaa tietoisesti nakkimukiin HJK:n pelissä joskus edellisten vuosikymmenten taitteessa. Silloin se oli paketoitu hätäratkaisuksi, kun muutakaan ei ollut tarjota.

Se ei varmastikaan ollut lähellekään ensimmäinen kerta, kun nakkimukia myytiin, mutta tilanne jäi mieleen. Ratkaisu oli paremman puutteessa ja poikkeustilanteessa täysin kelvollinen.

Se, että nakkimuki on entistä tukevammin vallannut stadionit ja areenat viime vuosina taasen ei ole. Mainitut seurat ovat vain pari laajasta joukosta Suomen katsomokulinäärikriminaaleja.

Kaikki perustuu siihen ajatukseen, että laji-ihmiset survovat nakkinsa kiltisti kitusiin, koska he ovat paikalla tekemässä analyysiä, arvioimassa valmennusta ja rakentamassa mielensä sopukoissa tulevien vuosien joukkuetta.

Ruoka on ainoastaan polttoainetta, kuten se kolmostuoppikin.

Mutta entä se suurin osa yleisöstä joka, tiedättekö, haluaisi nauttia tapahtumasta ja kenties jotain hyvää siinä samalla?

En vaadi gourmet-ruokaa matseihin. Tiedän, että peleissä saa (joskus) muutakin syötävää. Pyydän ainoastaan, että nähdään vähän vaivaa ja kunnioitetaan asiakkaita.

Jos Suomessa halutaan väkeä lehtereille niin pitää oivaltaa, että huomioitavaa on muutakin kuin se peli.

Paras esimerkki tästä koko Suomessa löytyy naisten pesäpallosta. Porin Pesäkarhujen väki pysähtyi aidosti miettimään, että mitkä asiat ovat yleisölle tärkeitä – ja millä keinoin katsomoihin voisi houkutella sellaista väkeä, joka ei ole intohimoisinta kuluttajakuntaa.

Porissa ideoitiin, että tarjolla voisi olla salaatteja, kuohuviiniä, patonkeja ja valkoviiniä – harvinaista pesisstadionien lehtereillä.

Pesäkarhujen puheenjohtaja Vesa Saine kertoi syksyllä Avecin haastattelussa, että uusiin tuotteisiin totuttaminen vie pari kauttakin.

Moista pitkäjänteisyyttä näkee ani harvoin – mutta se tuottaa selvästikin tulosta. Nämä urheilutapahtuman kummajaistuotteet paitsi käyvätkin kaupaksi niin myös tekevät tapahtumasta houkuttelevamman ja viihdyttävämmän.

Kuka olisi ikinä arvannut?

Ottelutapahtumista yritetään tehdä aidosti houkuttelevia miettimällä yleisöä, ei itseä, kiinnostavia asioita. Näin väki viihtyisi peliä pidempään paikalla ja kuluttaisi rahaa huolella mietittyihin palveluihin.

Kuinka monella Veikkausliigan, Korisliigan tai edes SM-liigan kotipaikalla voidaan käsi sydämellä sanoa samaa?

Kaikki lähtee siitä, että kunnioitetaan asiakasta. Nakkimuki lähettää kaikin tavoin väärän signaalin. Se antaa myyjästään välinpitämättömän kuvan ja hyvin todennäköisesti jättää ostajansa paitsi nälkäiseksi niin myös tyytymättömäksi.

On aika vetää keittimen piuha seinästä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?