Jan Vapaavuori: Olympiakomitea osti palveluja yhtiöltä, jonka hallituksessa Vapaavuori istuu - Urheilu - Ilta-Sanomat

Jan Vapaavuoren toimet puhuttavat – Olympiakomitea osti kiistellyn työn Vapaavuoren edustamalta yhtiöltä, hinta yli 15 000

Tiukoista hankintaohjeista huolimatta Olympiakomitea tilasi puheenjohtaja Jan Vapaavuoren edustamalta viestintäyhtiöltä ilman kilpailutusta lähes 16 000 euroa maksaneen työn.

Jan Vapaavuori toimii Miltton Groupin hallituksen jäsenenä sekä osa-aikaisena vanhempana neuvonantajana.

4.12.2021 10:44

Olympiakomitean hiljattain uudistettu strategia henkilöityy vahvasti vuosi sitten tehtävässä aloittaneeseen puheenjohtaja Jan Vapaavuoreen. Sisäpiiritietojen mukaan Vapaavuori junttasi uuden liikuntapainotteisen ja vahvasti kritisoidun strategian läpi yksinvaltaisesti, mutta yksin hän ei strategiaa luonut.

Olympiakomitean hallitus nimittäin tilasi strategiatyön konsultti- ja lobbarifirma Miltton Oy:ltä, jonka palvelukseen Vapaavuori siirtyi elokuussa. Vapaavuori aloitti tuolloin Miltton Groupin hallituksen jäsenenä sekä osa-aikaisena vanhempana neuvonantajana.

Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen vahvistaa tiedon.

– Miltton toimi strategiaprosessin fasilitoijana, järjesti työpajoja sekä laati päivitetylle strategialle viestinnällisen esityksen, Salonen linjaa.

Olympiakomitean puheenjohtajan Jan Vapaavuoren ajamaa strategiauudistusta on kritisoitu laajasti urheilun kulisseissa.

Esimerkiksi viestinnässä, johtajuudessa ja vaikuttamisessa asiakkaitaan auttava Miltton Oy on yksityinen toimisto, jonka omistavat sen työntekijäosakkaat.

Olympiakomitea maksoi sille strategiakonsultoinnista 15 900 euroa (+ alv:n).

Olympiakomitea ei kilpailuttanut strategiapalvelun ostoa.

– Päädyimme suorahankintaan, ja siihen meillä oli monia perusteita, Salonen sanoo.

Olympiakomitean budjetti vuodelle 2021 oli noin 10,7 miljoonaa euroa, josta valtion toiminta-avustuksen ja valtion erityisavustusten osuus tulopuolella oli yhteensä noin 6,7 miljoonaa euroa.

Olympiakomiteaa koskevat tiukat hankintasäännöt.

Muun muassa näin Olympiakomitea perustelee Milttonin valintaa virallisessa hankintapäätöksessään, jonka Salonen lähetti IS:lle nähtäväksi:

– Olympiakomitean hallituksen strategiatyöryhmä päätti kokouksessaan 17.8., että strategian päivitysprosessissa on perusteltua käyttää ulkopuolista asiantuntemusta fasilitoimaan strategian työpajoja, haastamaan ja kyseenalaistamaan totuttuja ajattelu- ja toimintamalleja sekä laatimaan päivitetylle strategialle selkeän ja tiiviin viestinnällisen kiteytyksen. Koska strategian päivitys etenee koko hallituksen käsittelyyn jo pitkässä kokouksessa 20.–21.8., päädyttiin suorahankintamenettelyyn Milttonin kanssa, Salosen allekirjoittamassa päätöksessä kirjoitetaan.

– Miltton on toteuttanut viime vuosina useita hankkeita Olympiakomitealle. Kun huomioidaan Milttonin tarjoaman palvelun laajuus, palvelun toimituskyky erittäin nopealla aikataululla ja palveluun sitoutuvat resurssit, Milttonin tarjous on erittäin kustannustehokas ja hinta-laatusuhteeltaan erinomainen, joten edellytykset suorahankinnalle täyttyvät.

Uusi strategia luotiin toden teolla kiireellisellä aikataululla, sillä kenttäväelle se tuli täytenä yllätyksenä eikä edes Olympiakomitean henkilöstö ole vieläkään perillä liikuntapainotteisen strategian käytännön toteutuksesta tai resursoinnista.

Olympiakomitean rahankäyttö on ollut viime vuosina tarkassa syynissä, koska vuonna 2016 opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) määräsi sen maksamaan vuoden 2014 valtionavustuksia takaisin noin 400 000 euroa.

Ministeriön tarkastusraportti moitti monelta osin Olympiakomitean rahankäyttöä: hankintoja ilman kilpailutusta, Sotshin 2014 maksettuja tyhjiä hotellihuoneita sekä suurien summien käyttämistä kokouskuluihin ja johtajien kilometrikorvauksiin.

Raportin jälkeen Olympiakomiteassa on tehty hankintoja hyvin tarkasti sääntöjä noudattaen.

Olympiakomitean on tehtävä hankintansa hankintalain mukaan, mikäli se ostaa palveluja yhdeltä toimijalta yli 60 000 eurolla tietyllä ajanjaksolla. Sitä pienempiä hankintojaan Olympiakomitea säätelee omalla, tiukalla hankintaohjeistuksella.

Ohjeistuksen mukaan kaikki yli 5 000 euron arvoiset hankinnat on kilpailutettava tai niille on tehtävä hintavertailu. Tämän perusteella Olympiakomitea näyttää nyt rikkoneen omia hankintasäätöjään, kun se hankki Milttonilta ilman kilpailutusta palveluita lähes 16 000 eurolla.

Tuon ohjeen rikkomisesta ei kuitenkaan ole seuraamuksia silloin, kun Olympiakomitea käyttää hankintoihin itse hankkimiaan rahoja, käytännössä sponsoritulojaan. Jos se puolestaan käyttää OKM:n avustuksia, sen tulisi noudattaa ohjetta tarkasti.

– Ministeriön taloustarkastaja viime kädessä päättää, onko asiassa menetelty oikein, sisäpiirilähde alleviivaa.

Toimitusjohtaja Mikko Salosen mukaan Olympiakomitealla oli ”hyvät perustelut” siihen, että se hankki kilpailuttamatta palveluja puheenjohtajansa Jan Vapaavuoren edustamalta viestintäyritykseltä.

Strategiapalveluiden hankintapäätös tehtiin vain muutama viikko sen jälkeen, kun Vapaavuori oli aloittanut tehtävänsä Milttonissa.

Mikko Salonen, näettekö mitään epäkohtaa tai kyseenalaista siinä, että Olympiakomitea hankki palveluita kilpailuttamatta juuri Milttonilta, jonka leivissä puheenjohtajanne Jan Vapaavuori tätä nykyä on?

– Olympiakomitea tekee hankintansa omien etujensa ja hankintaohjeistuksensa pohjalta riippumatta puheenjohtajan työpaikasta. Olisi ollut Olympiakomitean etujen vastaista olla käyttämättä tiiviillä aikataululla tehdyn strategiaprosessin tukena Milttonia, koska heille asia oli entuudestaan tuttu, Salonen vastaa.

– Nyt päivitettiin aiempaa strategiaa, eikä tehty kokonaan uutta, joten oli perusteltua tehdä se Milttonin kanssa, koska he ovat olleet toteuttamassa Olympiakomitean ja Valon yhdistymiseen liittyvää viestinnän strategista suunnittelua, uuden Olympiakomitean brändin rakennusta, Tähtimerkin brändityötä ja jalkautusta sekä strategian ja seuratoiminnan mallin visualisointia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?