Palkittu ammattilainen vilkaisi murskakritiikkiä saaneita SM-liigan uusia verkkosivuja ja hämmästyi: ”Kuin keskeneräiset” – näin Liiga vastaa - Urheilu - Ilta-Sanomat

Palkittu ammattilainen vilkaisi murskakritiikkiä saaneita SM-liigan uusia verkko­sivuja ja hämmästyi: ”Kuin kesken­eräiset” – näin Liiga vastaa

Asiantuntijan mukaan SM-liigan nettisivujen uudistuksessa ei ole ajateltu käyttäjiä. SM-liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi myöntää, että avattu uusi sivusto ”ei ole lopullisessa muodossaan”.

– Etusivulla pistävät ensimmäisenä silmiin huonolaatuiset kuvat. Sivuston rakenne on puolestaan hyvin vanhan­aikainen, asiantuntija kommentoi SM-liigan uusia netti­sivuja.

13.8. 7:55

Jääkiekon SM-liigan verkkosivu-uudistus saa osakseen murskakritiikkiä.

– Onko Liigan uudet sivut kaikkien aikojen pohjanoteeraus?

– Mielestäni on kyllä valtava taidonnäyte, että Liigan uudet sivut ovat suhteessa edelliseen vieläkin huonommat.

– Siis onhan tää ihan farssi. Taas kerran.

Sosiaalinen media täyttyi jääkiekon seuraajien kymmenistä vihaisista viesteistä, kun SM-liigan uudet verkkosivut julkistettiin elokuun alkupuolella.

Jääkiekon ystävät eivät olleet väärässä.

Kierroksen ottelut tilastoineen ovat liian monen klikkauksen tai rullauksen takana, asiantuntija sanoo.

Ilta-Sanomat otti yhteyttä arvostettuihin mainostoimistoihin, eivätkä alan ammattilaisten kommentit olleet mairittelevia.

– Sivustosta paistaa läpi kaksi asiaa: Se on tehty kiireellä eikä siinä ole ajateltu käyttäjiä. Uskon, että tämä on jääkiekkofaneille iso pettymys, kertoo ison ja palkitun mainostoimiston asiantuntija.

Toimivat verkkosivut ovat usein monien eri osien summia, joita on toteuttamassa monta eri tahoa. Kaksi tekijää nousee yli muiden sivuston toiminnassa: miltä sivu näyttää ja millaista sitä on käyttää.

SM-liigan uusilla verkkosivuilla kumpikaan puoli ei säväytä alan ammattilaisia.

– Etusivulla pistävät ensimmäisenä silmiin huonolaatuiset kuvat. Sivuston rakenne on puolestaan hyvin vanhanaikainen.

– Ero on iso, jos vertaa esimerkiksi NHL:n verkkosivuihin, joilla käytetään laadukasta kuvamateriaalia. Sitä kautta koko sivusto henkii lätkää, mutta SM-liigan sivujen kautta sellaista säväystä ei tule, sanoo palkitun mainostoimiston luova johtaja.

Uusien nettisivujen käyttäjäkokemus ei miellytä asian­tuntijoita.

Toinen suuri ongelma on käyttäjäkokemus. SM-liigan kaltaisen urheilusarjan verkkosivuilta haetaan tietoa eli tuloksia ja tilastoja.

Asiantuntijoiden mielestä esimerkiksi kierroksen ottelut tilastoineen ovat liian monen klikkauksen tai rullauksen takana. Niiden pitäisi iskeä jokaisen käyttäjän silmään heti ensimmäisenä.

– Sivuston käyttäjän ei pitäisi koskaan joutua opettelemaan, miten verkkosivu toimii, vaan tarvittava tieto pitäisi löytää mahdollisimman nopeasti ja helposti kaikilla laitteilla, sanoo erään mainostoimiston AD.

Verkkosivujen merkitys eri organisaatioille on iso. Niiden pitää paitsi palvella asiakkaita, mutta ne viestivät yhdessä sosiaalisen median sivujen kanssa kaiken aikaa myös sivustonhaltijan brändistä ja sen arvostuksesta omaan tuotteeseensa.

Ero on iso, jos vertaa esimerkiksi NHL:n verkkosivuihin, asiantuntija kommentoi.

Rakeiset kuvat, puutteelliset tilastot tai sekava verkkosivukokonaisuus ei ole maailman tai edes jääkiekon isoin ongelma. Jostain se kuitenkin kertoo, että suomalaisen ammattiurheilun ykköstuotteessa verkkosivustouudistuksen tapaisia pieniä, mutta kuitenkin tärkeitä asioita ei toteuteta huolella.

– Ihan kuin nämä sivut olisi julkaistu keskeneräisenä, miettii mainostoimiston luova johtaja.

– Eniten ihmetyttää, että näin on jääkiekossa. Liiga on käytännössä ainoa urheilusarja Suomessa, jolla olisi rahaa toteuttaa verkkosivu-uudistus kunnolla ja laadukkaasti, jos se vain haluttaisiin tehdä.

Haastateltavat esiintyvät tekstissä nimettömänä asian arkaluontoisuuden takia.

SM-liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi vahvistaa, että avatut uudet verkkosivut eivät ole vielä valmiit.

Riku Kallioniemi.

Oletteko tyytyväisiä SM-liigan uudistuneisiin verkkosivuihin, Jääkiekon SM-liiga Oy:n toimitusjohtaja Riku Kallioniemi?

– Ei vielä tällaisenaan. Tämäkin projekti on kehitysvaiheessa, Kallioniemi vastaa.

Jääkiekon seuraajat ovat antaneet uudistuksesta murskapalautetta. Miltä se tuntuu?

– Palautetta pyydettiin ja sitä saatiin. Olemme siitä kiitollisia, niin voimme parantaa edelleen.

Alan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että sivusto avattiin keskeneräisenä. Miksi niin tehtiin?

– Vanha sivusto on toiminnassa juuri siksi, että uusi sivusto ei ole lopullisessa muodossaan. Käyttäjä voi halutessaan edelleen käyttää vanhaa sivustoa.

Viime vuosina on ollut tavallista, että SM-liigan verkkosivut ovat kaatuneet kiekkokauden avauskierroksilla. Oletteko nyt varautuneet kävijäpiikkiin?

– Kyllä ja sitä työtä tehdään.

Kuka nousee tänä vuonna SM-liigan kärkeen?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?