Raimo Häyrisen kone kaapattiin paluumatkalla olympiakisoista. - Urheilu - Ilta-Sanomat

”Kone on kaapattu” – näin terroristit iskivät Raimo Häyrisen kotimatkalla olympiakisoista

Raimo Häyrisen aikalainen Anssi Kukkonen muistelee dramaattista paluumatkaa Sapporon olympiakisoista 1972.

Raimo ”Höyry” Häyrinen oli mukana Finnairin lentokoneessa, joka kaapattiin 1972.­

15.5. 15:02

Kun Sapporon talviolympiakisat 1972 olivat päättyneet, Ylen selostajaporukka – Raimo Häyrinen, Seppo Kannas, Anssi Kukkonen, Erkki Kumpunen ja Christer Bonn – vietti muutaman hauskan päivän Bangkokissa ennen pitkää lentoa Suomeen.

Viisikosta ovat Häyrisen keskiviikkoisen poismenon jälkeen elossa vielä Kukkonen, 86, ja Kannas, 87. Kukkonen muisteli perjantaina Ilta-Sanomille, millaisia äärimmäisen dramaattisia vaiheita selostajien paluumatka sai.

– Raimo oli omissa muistoissani reilu kaveri ja kollega, jolla oli värikkäät jutut niin radioeetterissä kuin mikrofonien sulkeuduttuakin, Kukkonen totesi.

Raimo Häyrinen jääkiekon MM-kisoissa Puolassa 15. huhtikuuta 1976.­

Maailman lentoliikenteessä elettiin 1970-luvulla erilaisten terroristiliikkeiden ja erittäin heikkojen turvatoimien takia konekaappausten buumia. Nyt kaappauksen uhreiksi joutui ensimmäistä kertaa suomalaisia.

Kello 23.45

– Bangkokin jälkeen oli välilasku Intiassa Delhissä. Kun sieltä oli lennetty kohti Eurooppaa 45 minuuttia ja kello oli 23.45, kaiuttimista kuului ”tämä on koneen toinen kapteeni, kone on kaapattu”, Häyrisestä pari istuinriviä taaempana istunut Kukkonen kertoo.

Kuulutus oli pistoolein ja käsikranaatein aseistautuneille palestiinalaiskaappareille merkki ottaa kone haltuun.

Ylen selostaja Seppo Kannas palasi Sapporon olympialaisista konekaappauksen jälkeen.­

– Varmasti jokaisella suomalaisellakin oli pelkoa ja huolta puserossa, mutta kyllä me varsin rauhallisina pysyttiin. Varmaan jokainen kuitenkin mietti, että olisiko tämä nyt se kaappaus, jossa tulee jo ihmisuhrejakin?Kaapparit takavarikoivat puolitäytenä lentäneen koneen matkustajilta passit ja kamerat ja paimensivat kaikki koneen takaosaan. 1970-luvulla kaapatut koneet laskeutuivat usein Lähi-idän tai Pohjois-Afrikan Neuvostoliittoon myönteisesti suhtautuneisiin maihin, koska niissä teosta ei yleensä tullut seuraamuksia.

Valtava uutinen

– Ei ollut siis yllätys havaita laskeutumisen jälkeen, että olimme sosialistisen Etelä-Jemenin pääkaupungissa Adenissa, jossa meni se päivä ja osa seuraavaakin, Kukkonen kertoo.

Helsingin lentoasemalla oli enemmän väkeä kuin valtiovierailun aikana. Kaappauksesta selvinneitä odottivat kymmenet lehtimiehet, omaiset ja työtoverit radiosta.­

Terroristit vapauttivat matkustajat, jotka Lufthansa haki uudella koneella Frankfurtiin. Suomessa tapahtuman uutisarvo oli valtava, sillä Ylen kärkiselostajat olivat yhtenäiskulttuurin maassa superjulkkiksia ja maan ensimmäisiä konekaappauksen uhreja.

Finnairin lennolla Frankfurtista Helsinkiin Kukkonen sopi yhtiön turvallisuuspäällikön kanssa raportoivansa kaappauksen vaiheista, jotka kiinnostivat tietenkin Finnairia. Yhtiön kone kaapattiin vuonna 1978 kotimaanlennolla.

Konekaappaukset olivat yleisiä takavuosikymmeninä. Seppo Kannas Seutulan lentokentällä.­

Muille kuin turvallisuuspäällikölle ja perheelleen Kukkonen ei muutamaan päivään puhunutkaan. Hän myi tarinansa Apu-lehdelle yksinoikeudella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?