Olympiastadionin jättiremontti: työmaalla 700 työntekijää, maan alla voi ajella golf-autolla, VIP-paikkojen määrä 10-kertaistuu... - Urheilu - Ilta-Sanomat

Olympiastadionin jättiremontti: 700 työntekijää, maan alla voi ajella golf-autolla, VIP-paikkojen määrä 10-kertaistuu...

Helsingin olympiastadionin suurremontti on kaartamassa loppusuoralle. IS vieraili työmaalla.

4.5.2019 7:56

Olympiastadionin eteläpäädyssä on käynnissä perjantaipäivän tohina. Työmiehet kulkevat kohti ruokalaa. Lounas on kuulemma energiapitoinen.

Artikkelin videossa esitellään Olympiastadionin rakennustöiden keskellä olevia tiloja.

Alueella työskentelee parhaillaan noin 700 työntekijää 50 eri maasta. Kevään ja alkukesän aikana työt painottuvat etenkin ulkotiloihin, kenttätasolle ja katokseen. Paljon työtä jää katseen ulottumattomiin maan alle.

Uutta tilaa on tulossa valtavasti lisää, yhteensä 19 290 bruttoneliötä. Se vastaa lähes koko Finlandia-talon kerrospinta-alaa, toteaa Stadion-säätiön kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Ilkka Rautakivi.

Rautakivi listaa lukuja ja kuvailee, kuinka työmaa elää ja muuttaa jatkuvasti muotoaan. Aivan äskettäin kävi niin, että tutut portaat katosivat yhtäkkiä. Hän on silmin nähden innoissaan.

– Arvatkaapa, mikä tuo on. Tällä knoppitiedolla voi voittaa vielä vaikka juoman kavereilta. Se on Olympiastadionin alkuperäinen ulkoseinä vuodelta 1938!

Ilkka Rautakivi alleviivaa maan alle rakentuvien tilojen merkitystä Olympiastadionin tulevaisuudelle.

Yksityiskohta on siinä mielessä kiinnostava, että siihen tiivistyy yksi työmaan merkittävimmistä haasteista. Rakennuslailla suojellun Olympiastadionin remonttia on tehty silkkihansikkain. Revi alas ja rakenna -ratkaisut eivät ole olleet mahdollisia.

Rakentamisen hintalappu on asettunut 261 miljoonaan euroon.

Alkuperäinen ulkoseinä näyttää ympärillä nousevien vahvistettujen pylväiden välissä heiveröiseltä, kun kuljemme eteläpäädyn suunnasta kohti pääkatsomoa.

– Tässä ulkoseinältä on viisi poistumisreittiä. Kriisitilanteessa ihmiset pääsevät kahdeksassa minuutissa ulos, kun ennen aikaa kului 20 minuuttia. Jatkossa suurin osa ihmisistä pääsee myös nopeasti ostamaan, mikä kasvattaa ravintolaoperaattoreiden myyntiä, Rautakivi hahmottelee.

Eteläpäätyyn on käytetty yhteensä 100 kilometriä sahatavaraa.

Olympiarenkaat ovat tutulla paikallaan.

Konserttien ja otteluiden järjestäjien näkökulmasta merkittävää on puolestaan se, että vip-paikkojen määrä kasvaa rakennustöiden myötä 180 paikasta 1 800 paikkaan. Vip-alueilla voi jatkossa järjestää myös esimerkiksi kokouksia, sillä tilat on suunniteltu monitoimikäyttöön.

– Se tarkoittaa konserttien ja otteluiden järjestäjille uutta ansaintalogiikkaa, Rautakivi summaa.

Stadionin ytimessä on luonnollisesti kenttätaso. Sitä ei tunnista vielä hyvällä tahdollakaan urheilupyhätöksi, mutta töitä tehdään kovalla tahdilla.

– Ensi elo–syyskuussa tänne kylvetään jo nurmea. Sitä ei ehkä arvaisi tällä hetkellä, Rautakivi kertoo.

Nurmelle on tulossa uusi kastelujärjestelmä, joka suihkuttaa täydellä teholla 50–70 kuutiota vettä tunnissa. Se on paljon.

Yksi kevään rakennustöiden merkittävimmistä polttopisteistä on kenttätaso.

Urheilumuseo kokee remontin myötä niin ikään merkittäviä muutoksia: uusi näyttelytila, maanalaiset varastotilat, hissiyhteys kaikille tasoille ja 50 ripustuskoukkua kattoon.

Pohjoispäädyn rakennustöiden on määrä helpottaa järjestäjien toimintaa. Uusi ajoreitti Pohjoiselta Stadiontieltä tarkoittaa käytännössä sitä, että rakennus- ja purkutyöt sujuvat aiempaa nopeammin.

Suuntaamme maanalaisiin tiloihin pohjoisesta päin. Sisäänmenoaukosta matkaa alueen toiselle laidalle on 140 metriä.

Pohjoispäädyn uusi kulkureitti nopeuttaa tapahtumien kokoamista ja purkua.

Pohjoispäädyn sisäänkäynnin suunnittelussa on huomioitu se, että maan alle kuljetetaan kalustoa suurilla ajoneuvoilla.

Olympiastadionin maanalaisiin tiloihin mahtuvat muun muassa 120-metrinen monitoimihalli, 400 neliön taitosali, 600 neliön voimailutilat, keskenään identtiset pukuhuoneet kylmä- ja kuumavesialtaineen, saunatilat, varastotilat, muuntamot, tilat lähetystekniikalle, jätteidenlajittelu- ja biojätepaikat sekä 400 metrin sisäjuoksurata.

Sisäjuoksurata on yksi Stadion-säätiön selkeistä ylpeydenaiheista.

– Meillä on 40–45 huoltopäivää vuodessa. Näin ollen meillä on yli 300 päivää vuodessa täyspitkä sisäjuoksurata käytössä. Pinnoitteena on sama mondo kuin ulkoradalla. Tämä palvelee seuroja ja liikunnan harrastajia. Siellä pystytään tekemään testaushommaa, mutta aikaa jää myös avoimille vuoroille.

Maan alla varastotiloja on yhdistetty ja vanhoista erikokoisista varastoratkaisuista on suurelta osin luovuttu.

Täyspitkä sisäjuoksurata tulee palvelemaan liikunnanharrastajia.

Palloiluhalli palvelee tulevaisuudessa monitoimihallina. Tiloissa voi pelata koripalloa, futsalia, salibandya, käsipalloa ja lentopalloa tarpeen mukaan.

Tulevan stadionkokonaisuuden mittakaavasta kertovat kuluarviot. Rautakivi kertoo, että pelkät lämmityskulut vuodessa tulevat asettumaan noin 300 000 euroon. Sähköön tulee kulumaan arviolta noin 250 000 ja veteenkin noin 150 000 euroa vuodessa.

Työntekijät pääsevät maanalaisia käytäviä pitkin alueen eri puolille sähköautoilla ja suurilla golf-autoilla. Ravintolat tekevät täydennykset maanalaisten tilojen ja hissien kautta.

Urheilijat hölkkäävät tulevaisuudessa maan alta nousevaa käytävää pitkin kenttätason auringonpaisteeseen. Ihmiset ponnahtavat ylös ruskeilta salolaisvalmisteisilta puukomposiitti-istuimiltaan ja hurraavat. Ihan kaunis mielikuva.

Alla olevasta videosta näet, millainen on rakennustöiden yhteydessä avattu kunniakatsomoon kulkeva ”unohdettu käytävä”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?