Nainen harrasti painnonnostoa vain muutama viikko ennen synnytystä - katso kuvat - Urheilu - Ilta-Sanomat

Nainen harrasti painnonnostoa vain muutama viikko ennen synnytystä - katso kuvat

Vatsa kasvaa, mutta vauhti ei hidastu. Viimeisillään raskaana olevan naisen huikeat painonnostokuvat ovat ihastuttaneet ja vihastuttaneet maailmalla.

5.10.2013 12:42

Amerikkalaisen Lea-Ann Ellisonin netissä levinneet treenauskuvat vain muutama viikko ennen laskettua aikaa ovat aiheuttaneet syyskuun lopulta asti vilkasta keskustelua, joka ei ota loppuakseen.

Kolmatta lastaan odottavan 35-vuotiaan treeniohjelma perustuu Crossfitin periaatteisiin. Entiseksi kehonrakentajaksi kuvattu nainen kertoo harrastaneensa lajia 2,5 vuotta.

- Uskon vahvasti, että raskaus ei ole sairaus, vaan aika, jolloin voi nauttia kehon kyvyistä piestä itseään suorituksiin, Elllison vastasi arvostelijoille Mirror-lehden mukaan.  

 

Naisen syyskuun lopulla Facebookiin lataamat kuvat saivat osakseen sekä ihailua että kovaa kritiikkiä. Monet epäilivät, että moinen harjoittelu ei ole turvallista ja jakelivat haukkuja naiselle.

Ellison päätyi haastateltavaksi tapauksen takia myös Good Morning America -aamu-tv-ohjelmaan.

Ohjelmassa Ellison kertoi, että painojen nostelu saa hänet tuntemaan itsensä ”todella itsevarmaksi” ja voimakkaaksi.  

 

ABC News -kanava myös kysyi lääkärin mielipidettä asiaan. Tohtori Jacques Mortizin mukaan myös kova liikunta kuten painonnosto on turvallista raskauden aikana, kunhan se ei ole tekijälle täysin uudenlaista liikuntaa.

 

Petäjä-Siren vetää leuat vaakatasossa

 

Ilta-Sanomat kertoi maanantaina suomalaisen purjehduksen olympiamitalistin Tuuli Petäjä-Sirenin harjoittelusta.

Petäjä-Siren, jonka esikoisen laskettu aika on joulukuun 11. päivä, harjoittelee kahdesti viikossa ammattivalmentajansa johdolla ja käy sen lisäksi pyöräilemässä ulkona, spinningissä sekä uimassa.

- Niin lähelle synnytystä treenataan kuin mahdollista, tietysti tilanteen ehdoilla, Petäjä-Siren totesi IS:lle.  

Purjehduksen olympiamitalisti Tuuli Petäjä-Sirenin raskausajan kunto-ohjelmaan kuuluvat muun muassa leuanvedot vaakatasossa.­

 

UKK-instituutin mukaan normaalin raskauden kohdalla pätevät yleiset liikuntasuositukset. Liikunnan mainitaan muun muassa parantavan kuntoa, auttavan selviytymään raskausajan fyysisestä rasituksesta, nopeuttavan synnytyksen jälkeistä palautumista ja kohentavan mielialaa.

Varoitukset koskevat erityisesti lajeja, jotka sisältävät iskuja, putoamisvaaran tai nopeita suunnanvaihdoksia, kuten esimerkiksi jääkiekkoa, pallopelejä, ratsastusta ja laskettelua.

Oberstdorfin MM

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?