IS-analyysi: Heikki Kovalainen ja hukatut MM-pisteet - Urheilu - Ilta-Sanomat

IS-analyysi: Heikki Kovalainen ja hukatut MM-pisteet

Kun kolmasosa F1-kaudesta on ajettu, Heikki Kovalainen on pudonnut jo 23 pisteen päähän MM-sarjaa johtavasta tallikaveristaan Lewis Hamiltonista. Jos Kovalainen olisi säästynyt alkukaudella autonsa tai muiden kuljettajien aiheuttamilta ongelmilta, hän voisi olla edelleen täysillä mukana taistelussa maailmanmestaruudesta.

Heikki Kovalainen on menettänyt ainakin 20 MM-pistettä ilman omaa syytään.

5.6.2008 9:59

Montrealin kilpailuun valmistautuva Kovalainen on menettänyt jo ainakin 20 MM-pistettä ilman omaa syytään.

Australia, 4 pistettä

Kovalainen oli tiukasti kiinni kakkossijassa, kunnes Timo Glock romutti Toyotansa. Ulosajo toi turva-auton radalle suomalaiskuljettajan kannalta juuri pahimmalla mahdollisella hetkellä, koska häneltä oli vielä yksi varikkopysähdys tekemättä. Kovalainen putosi joukon hännille, mutta nousi viidenneksi. Kahdeksaan pisteeseen oli mahdollisuudet, mutta Kovalainen sai vain neljä.

Espanja, 4-5 pistettä

Kovalaisen auton vasen etuvanne petti Barcelonan radan nopeimmassa kaarteessa, kun vauhtia oli noin 240 kilometriä tunnissa. Se aiheutti Kovalaiselle pahan onnettomuuden, josta hän onneksi selviytyi vain aivotärähdyksellä. Juuri ennen ulosajoa Kovalainen oli siirtynyt kilpailun johtoon, mutta häneltä oli vielä ensimmäinen varikkostoppi tekemättä. Ilman onnettomuutta viides sija olisi ollut minimitulos.

Turkki, 5-10 pistettä

Kovalainen ajoi loistavan aika-ajokierroksen ja ylsi erittäin painavalla autolla toiseen lähtöruutuun. Kilpailussa hän olisi todennäköisesti pystynyt taistelemaan palkintopallisijasta ja ehkä jopa voitosta, jos olisi selviytynyt lähtökahinoista ongelmitta. Kimi Räikkösen auton etusiiveke viilsi reiän Kovalaisen auton vasempaan takarenkaaseen, joka oli pakko vaihdattaa varikolla. Kovalainen putosi muiden taakse, juuttui ruuhkiin ja ajoi lopulta ruutulipulle 12:ntena.

Monaco, 7-9 pistettä

Kun Kovalaisen piti startata nelosruudusta lämmittelykierrokselle, elektroniikkaongelma aiheutti kytkinvian. Ykkösvaihde ei mennyt päälle, auto jämähti lähtöruutuun, ja Kovalainen joutui starttaamaan varikolta. Jos Kovalainen olisi päässyt normaalisti liikkeelle ja pysytellyt alkukierrokset lähellä Hamiltonia, hän olisi pystynyt ohittamaan tallikaverinsa siinä vaiheessa, kun tämä ajoi Tabac-mutkassa seinään. Jos Kovalainen oli sen jälkeen ajanut virheettömästi, hän olisi voittanut. Hamiltonista tuli kuitenkin Monacon juhlittu sankari. Kovalainen oli vasta kahdeksas.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?