Uudet F1-säännöt myllersivät lähtöruudukkoa - Urheilu - Ilta-Sanomat

Uudet F1-säännöt myllersivät lähtöruudukkoa

Formula ykkösten gp-sarja on saamassa kaivattua väriä sääntömuutoksista. Ne myllersivät Australian gp:n lähtöruudukon uuteen uskoon tavalla, joka povaa mielenkiintoista kilpailua.

28.3.2009 11:21

Eturivistä Albert Parkin radalle ampaisevat Jenson Button ja Rubens Barrichello. Viime vuonna kaksikko kurvaili Hondan ajokilla gp-kisoissa jonon jatkona. Nyt he tuikkivat Brawn-tallin huikean aika-ajonäytöksen tähtinä.

- Viimeiset 5-6 kuukautta ovat olleet vaikeaa aikaa. Sinä aikana on käyty läpi mahdollisuus, ettei ole tallia tai autoa täksi kaudeksi lainkaan ja nyt ollaan eturivissä, Button kertasi.

Button ja Barrichello jäivät talliin sen jälkeen kun Honda ilmoitti luopuvansa F1-sarjasta. Tallin osallistuminen gp-sarjaa varmistui vasta reilu kuukausi sitten, kun Honda-tallia johtanut Ross Brawn päätti ostaa koko verstaan nimiinsä.

Buttonin ensimmäinen paalupaikka sitten vuoden 2006 Australian gp:n ei harjoitusten jälkeen yllättänyt. Ero muihin sen sijaan oli yllättävän iso: Barrichello jäi hänestä 0,3 sekuntia ja kolmanneksi ajanut Red Bullin Sebastian Vettel 0,6 sekuntia.

- Harjoitusten perusteella ei oikein tiennyt missä mennään. Muut näyttivät olevan lähempänä, Button ihmetteli ylivoimaansa. McLarenilta pito pahasti hukassa

Australian gp:n lähtöjärjestys on virkistävän erilainen viime vuosiin nähden. Mestaruutta puolustava McLarenin Lewis Hamilton jäi teknisten ongelmien ryydittämänä 15. lähtöruutuun. Heikki Kovalainen nosti McLareninsa 14. lähtöruutuun.

- Auto toimi hyvin. Pitoa ei vaan ole. Kurveja ei voi ajaa niin kovaa kuin haluaisi, Kovalainen kuvasi tallin ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen jäi kärkeen 0,9 sekuntia ja on yhdeksännessä lähtöruudussa. Tallitoveri Felipe Massa oli seitsemäs.

BMW:n Robert Kubica oli neljäs ja lähtee kakkosrivistä Vettelin vierestä, kun BMW:n Nick Hedfeld jäi 11. ruutuun.

Lähtöruudukon asetelmien mullistumisen ohella sunnuntain kisaa maustaa se, että McLarenilla ja Ferrarilla sekä BMW:n Heidfeldillä on 80 lisähevosvoimaa tuova Kers-järjestelmä, jota monilla muilla talleilla ei ole.

- Uskon siihen, että auto on kilpailussa suhteessa vahvempi (kuin aika-ajossa). Meillä pitäisi olla Kersistä iloa taistelussa kärkiautoja vastaan, sillä niillä ei sitä ole, Räikkönen ennakoi ja toivoi, että ohittaminen on nykyautoilla entistä helpompaa. Diffuusoririita heittää varjon

Brawn-tallista tuli ensimmäinen F1-talli sitten vuoden 1970 ja March-tallin, joka lähtee ensimmäiseen kisaansa paalulta.

- Tämä ei ole viikonvaihteen tärkein asian, mutta hyvä alku, Button kuvasi saavutusta.

Jos Brawn-tallin auto voittaa sunnuntaina, sijoitus varmistuu lopullisesti vasta 14. huhtikuuta, kun Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomusoikeus on käsitellyt Brawnin, Toyotan ja Williamsin autojen takaosassa ilmaohjaavaa diffuusoria koskevan valituksen.

FIA:lle asian vieneet tallit Red Bull, Ferrari ja Renault pitävät näitä diffuusoreita sääntöjen vastaisena.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?