Vain mestaruus kiinnostaa Schumacheria - Urheilu - Ilta-Sanomat

Vain mestaruus kiinnostaa Schumacheria

Michael Schumacherilla on yksi ainoa tavoite uransa kolmessa viimeisessä formula ykkösten gp-kilpailussa. Saksalainen haluaa nousta kuljettajien MM-sarjaa kahdella pisteellä johtavan Fernando Alonson ohi ja päättää uransa F-ykkösissä kahdeksanteen maailmanmestaruuteen.

27.9.2006 14:37

- Se on ainoa asia, joka merkitse juuri nyt. En ajattele mitään muuta, Schumacher vakuuttaa.

Reilut kaksi viikkoa sitten Monzan radalla ajetussa Italian gp-kilpailussa Schumacher piiskasi Ferrarinsa kauden kuudenteen gp-voittoon.

Saksalaisen urakkaa helpotti Alonson keskeytys konerikkoon. Alonso nousi Renaultillaan taistelemaan paikasta kärkikolmikossa ampaistuaan kisaan kymmenennestä lähtöruudusta.

Puheet Ferrarin suosimisestanostivat suukovun

Italian kisaa seurasi suukopu, kun Alonso ja Renault-tallin johtaja Flavio Briatore haukkuivat Kansainvälistä autoliittoa Ferrarin suosimisesta.

Kaksikko suuttui Alonson lähtöpaikan pudottamisesta rangaistuksena siitä, että varikolta tullessaan hän hidasti aika-ajossa nopealla kierroksella ollutta Ferrarin Felipe Massaa.

Sittemmin sotakirveet kaivettiin maahan. Briatore pyysi sanojaan anteeksi ja jäi ilman rangaistusta, eikä Alonsokaan ole jatkanut piikittelyä. Varmaa kuitenkin on, että Shanghain hulppealla, aikanaan noin 240 miljonaa euroa maksaneella radalla Schumacher ja Alonso ottavat tiukasti yhteen.

- Me pystymme mestaruuteen, mutta tiukkaa se tulee olemaan. Renault-tallia ei ole varaa aliarvioida, eikä virheisiin ole varaa, kuluvaan kauteen F1-uransa päättävä Schumacher summaa.

Monipuolinen,vaativa rata

Vuosi sitten Alonso porhalsi Shanghain radalla voittoon ja sinetöi ranskalaistallille F1-sarjan tallien mestaruuden. Kuljettajien MM-tittelin hän varmisti jo aiemmin. Nyt kumpikaan mestaruus ei ole katkolla, sillä tallien sarjassa Ferrari on kärjessä vain kolmen pisteen erolla ennen Renaultia.

Shanghain 5,4 kilometrin rata tarjoaa mainion alustan kaksinkamppailulle. Radalla on kaikkea mitä F1-ajokin rattiin pääsevä toivoa voi: kaksi suoraa, joilla päästään yli 300 kilometrin tuntinopeuteen, tukku hitaita ja kiperiä mutkia sekä joukko erittäin kovavauhtista ja renkaille ankaria mutkia.

Radan pinta on erinomainen, mutta kovavauhtiset mutkat syövät rengasta. Autojen säädöissä etsitään kompromissia, jotta autojen aerodynamiikan synnyttämää autoja maahan painavaa voimaa eli downforcea olisi riittävästi tuomassa pitoa mutkiin, mutta ei liikaa, että suoranopeus säilyy.

Rata ei suosi sen paremmin Ferraria kuin Renaultia. Kyse on siitä, kumpi onnistuu paremmin varikkotaktiikassa ja löytää ajokkiinsa ideaalit säädöt.

- Meillä pitäisi olla hyvät mahdollisuudet, Schumacher sanoo.

Myös ensi kaudeksi McLaren-talliin siirtyvä Alonso hehkuu intoa taistella mestaruudesta.

- Se mitä radalla tapahtuu, ei ole ennustettavissa, koska kilpailu on sen verran tasaista. Me keskitymme hakemaan eturivin lähtöpaikkaa ja sitten voittamaan kisaa. Se on tavoite, Alonso sanoo.

- Motivaatio ja halut voittaa ovat erittäin kovat.

Räikkönen hamuaakärkitaistoon

Schumacherin paikan Ferrari-tallissa ensi kaudella ottava Kimi Räikkönen saattaa McLarenillaan sotkea Alonson ja Schumacherin taistelua. Kiinassa Räikkönen ei ole vielä voittanut, mutta se on tavoitteena.

- Olen toistaiseksi ollut Kiinassa kolmas ja toinen, joten tänä vuonna tavoite on ottaa askel eteenpäin ja nousta korkeimmalle palkintokorokkeelle, Räikkönen sanoo.

Vuosi sitten Räikkönen ajoi toiseksi. Tuolloin ajokin vauhti ei riittänyt Alonson kyytiin. Schumacherille taas viime vuoden Kiinan gp oli katastrofi. Hän kolaroi lämmittelyssä Minardin Christijan Albersin kanssa ja pyörähti kilpailussa vara-autollaan radalta kisan puolivälissä. (STT)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?