Urheilu

Sivuvaunuluokan maailmanmestari kuoli kolarissa kilpailun aikana

Julkaistu: , Päivitetty:

Virtasalmen Motoparkissa käyty ratamoottoripyöräkilpailu päättyi yhden kilpailijan kuolemaan ja toisen vakavaan loukkaantumiseen Pieksämäellä sunnuntaina.

Menehtynyt henkilö on Pekka Kuismanen, lajin tiimikilpailun maailmanmestari vuodelta 2006.

Onnettomuus sattui sivuvaunuluokan Suomen Cup -kilpailussa. Etelä-Savon poliisi kertoi onnettomuudesta maanantaina.

Onnettomuus sattui suoralla, jossa moottoripyörät ajoivat noin 200 kilometrin tuntinopeudella.

Alustavien tietojen mukaan takaa tullut kuljettaja osui edellä ajaneeseen pyörään, jolloin molemmat moottoripyörät lähtivät pyörimään ja lensivät ilmaan sivuvaunuineen. Pyörät päätyivät radan sivuun.

Molemmat sivuvaunuissa olleet kilpailijat loukkaantuivat vakavasti. Toinen heistä, keski-ikäinen mies, menehtyi saamiinsa vammoihin myöhemmin samana päivänä.

Toisen loukkaantuneen tila on poliisin mukaan suhteellisen vakaa. Hän sai onnettomuudessa vakavan alaraajavamman.

Lääkäri tutki myös kuljettajat. Heillä ei ollut hoitoa vaativia vammoja. Onnettomuutta tutkimaan on perustettu tutkijalautakunta, ja poliisi tutkii asiaa kuolemansyyn tutkintana.

Pekka Kuismanen voitti tiimimaailmanmestaruuden lisäksi MM-hopeaa 2005 ja pronssia 2006 Tero Mannisen kyydissa.

VAUHTIA JOPA 270 KM/T

- Moottoripyörien sivuvaunuluokassa kilpaillaan erikoisvalmisteisilla kolmipyöräisillä ajokeilla, joiden runkona on alumiinista ja hiilikuidusta rakennettu monokokki. Matkustajan käytössä on runkoon kiinnitetty hiilikuitu/hunajakennorakenteinen lavetti.

- Kilpa-ajokeissa on 1 000-kuutioinen nelitahtimoottori, jossa voimaa on reilut 170 hevosvoimaa. Ajokki liikkuu parhaimmillaan noin 270 kilometriä tunnissa.

- Sivuvaunuluokan ajokkia ohjataan ohjaustangolla asennossa, jossa kuljettajan jalkapohjien pitää osoittaa taaksepäin. Ajokin käytös on automainen, se ei kallistu moottoripyörän tapaan. Leveä eturenkaan takia ajokki on myös herkkä radan epätasaisuuksille.

- Kuljettajalla ja matkustajalla on turvavarusteina kypärä, selkäsuoja ja erikoisvalmisteinen puku. Turvavöitä tai turvakaaria ei ole. Ulosajotilanteesta kuljettaja ja matkustaja pysyvät useimmiten pyörän mukana, eivätkä putoa kyydistä kuten moottoripyörien vastaavissa tilanteissa.