Sami Penna ajoi Le Mans historiaa - Urheilu - Ilta-Sanomat

Sami Penna ajoi Le Mans historiaa

Sunnuntaina kello 16 suomen aikaa nähtiin historiallinen näky mottoripyörien kestävyysajon MM-sarjan avanneessa Le Mansin osakilpailussa. Sami Penna sai kunnian tuoda edustamansa Village Motos Honka -tallin Suzukin yli maalilinjan 24 tunnin urakan jälkeen.

Sami Pennan joukkue urakoi 15. sijalle Le Mansissa.

22.4.2007 18:55 | Päivitetty 22.4.2007 20:17

Hienoon suoritukseen yhdessä Samin kanssa ylsivät tallissa muina kuljettajina ajaneet ranskalaiset Jerome Danton ja David Le Bail. Tallin sijoitus omassa superstock luokassa oli viides ja yleiskilpailussa 15., minkä myötä talli pääsi viimeiselle pistesijalle MM-sarjassa.

Tamperelainen Penna oli koko viikon tiiminsä nopein kuljettaja. Siksi tiiminpäällikö Gerard Jolivet päätti nostaa Samin ykköskuljettajaksi, jonka kunniaksi perinteisestitulee sekä kilpailun aloittava että lopettava ajovuoro.

Sami ehti käymään radalla kahdeksan kertaa. Muut kuljettajat ajoivat seitsemän ajovuoroa. Kovilla renkailla pystyttiin kilpailussa ajamaan alkuperäistä suunnitelmaa pidempiä ajovuoroja, keskimäärin hieman reilussa tunnissa 36 kierrosta per kuljettaja.

Lisää luvassa

Varsinainen palkinto odotti maalissa, kun tallin suomalaisen pääsponsorin Hongan edustajat tarjosivat toisen kisan ajettavaksi kesän lopulla ajettavaan Bol D'orin osakilpailuun.

- Vaikka väsyttikin maaliin tullessa, en silti miettinyt hetkeäkään tätä mahdollisutta, varsinkin kun muut kisa-aikataulut eivät kärsi tuon kisan takia, Penna totesi.

- Tällä kaudella ajan ainakin nämä kaksi kisaa suomen ulkopuolella mutta kyllä ensivuodeksi mieli tekisi lähteä vielä ajamaan muutama MM-startti Supersporttien MM-sarjaan. Jos menestystä tulee jatkossakin, katsotaan mitä mahdollisuuksia se avaa, sanoi Penna.

Kilpailun voitosta myös tiukka kamppailu

Ranskalaisen S.E.R.T. tallin Suzukit kävivät tiukan väännön kokonaiskilpailun voitosta. Vuorokauden aikana ero saatiin aikaiseksi vain reilu minuutti, voittajapyörällä ehdittiin vuorokaudessa rata kiertää peräti 818 kertaa.

Suomalaiskuljettajan talli osallistui kilpailuun vähemmän viritetyllä kalustolla mutta silti heillekin kierroksia ehti kertymään 778. Kilpailuun starttasi 57 joukkuetta, joista maaliin selvisi 34.

Kestävyysajon suosio kasvaa

Suomessa varsin tuntemattomalla kestävyysajolla on Etelä-Euroopassa pitkä historia, ensimmäisenä 24 tunnin kisoja alettiin ajamaan autoilla.

Tänä vuonna Le Mansin mottoripyörien kestävyyskisa järjestettiin 30:tta kertaa, paikalle juhlavuoden kunniaksi oli kerääntynyt yli 90.000 ihmistä. MM-sarjassa on luvassa vielä viisi osakilpailua.

Pennaa juhlittiin railakkaasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?