Lyhyeen lähtökiitoon ja pystysuoraan laskuun kykenevä Lockheed Martin F-35B -monitoimihävittäjä joutui hallitsemattomaan liikkeeseen laskun loppuvaiheessa Texasissa viime joulukuussa. Kone vaurioitui, mutta lentäjä kykeni pelastautumaan heittoistuimen avulla.
Turma sai Pentagonin F-35-ohjelmatoimiston keskeyttämään koneen Pratt & Whitney F135 -suihkumoottorien toimitukset ja määräämään väliaikaiseen lentokieltoon alle 40 tuntia operatiivisessa käytössä olleet koneet.
Moottoriin liittyvä ongelma on nyt selvitetty ja F-35-ohjelma voi jatkua normaalisti, kertoi Flight Global -lehti keskiviikkona (maksumuuri).
Moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn mukaan ongelman aiheutti ei-toivottu ”harmoninen resonanssi”.
– Sitä voi ajatella värähtelynä, sanoi yhtiön F-135-moottoreista vastaava johtaja Jennifer Latka lehdelle.
Ilmiö esiintyy Latkan mukaan vain tietyllä taajuudella ja värähtelylaajuudella. Pratt & Whitney on kehittänyt ongelmaan teknisen ratkaisun, johon Pentagon on tyytyväinen. Tarvittavat muutokset tehdään uusien moottoreiden lisäksi kaikkiin jo valmistettuihin koneisiin.
F-35-koneiden tuotantolinja Lockheed Martinin tehtaalla Fort Worthissa, Texasissa. Suomi saa tehtaalta ensimmäisen koneen vuonna 2025.
Yhdysvaltain ilmavoimat ei aio hankkia kokonaan uutta moottoria F-35-koneisiin, kertoi Defense One -lehti maanantaina, lainaten ilmavoimista vastaavaa apulaispuolustusministeriä Frank Kendallia. Kehityshankkeen hylkääminen johtuu budjettisyistä.
Uuden moottorin kehittämisen asemesta ilmavoimat tilaa Pratt & Whitneyltä modifikaatiopaketit alkuperäisiin F135-moottoreihin. Näin moottori kykenee tuottamaan nykyistä enemmän sähkö- ja jäähdytystehoa koneen järjestelmille. Muutokset tulevat voimaan F-35 Block 4 -kehitysversiossa, johon myös Suomen tilaamat koneet valmistetaan.
Ilmavoimien linjaus on tappio Pratt & Whitneyn kilpailijalle General Electricille, joka on tarjonnut F-35-koneille uutta moottoria.
Lue lisää: Asiantuntija: Tämän takia hävittäjien luovuttaminen Ukrainalle on niin vaikeaa
Lockheed Martin valmisti viime vuonna 141 F-35-konetta, seitsemän vähemmän kuin tuotantotavoitteeksi oli kirjattu. Tämän vuoden tuotantotavoite on 156 konetta.
Suomi on tilannut 64 kappaletta F-35A-monitoimihävittäjää. Ensimmäinen kone luovutetaan Ilmavoimien lentäjien koulutuskäyttöön Yhdysvalloissa vuonna 2025. Ensimmäisiä koneita odotetaan Suomeen vuonna 2026. Ne vastaanottaa Lapin lennosto Rovaniemellä. Ilmavoimien nykyiset Hornetit poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä.
F-35:sta tulee Naton standardihävittäjä. Vuosikymmenen loppuun mennessä niitä on Nato-maiden käytössä yhteensä yli 400, kertoo Lockheed Martin.