Valko-Venäjän oppositio riemuitsee uutisesta, jonka mukaan itsevaltaisen Aljaksandar Lukashenkan hallintoa vastustavat ”partisaanit” olisivat tuhonneet venäläisen tutkavalvontalentokoneen Matshulishtshyn lentokentällä lähellä Minskiä sunnuntaiaamuna.
”Olen ylpeä valkovenäläisistä, jotka jatkavat vastarintaa Venäjän hybridimiehitykselle maassamme & taistelevat Ukrainan vapauden puolesta”, kirjoitti maanpaossa elävä Valko-Venäjän opposition johtohahmo Svjatlana Tshihanouskaja sunnuntaina Twitterissä.
Uutista ei ole voitu vahvistaa riippumattomista lähteistä.
The War Zone -sivuston asiantuntija Tyler Rogoway julkaisi Twitterissä satelliittikuvan Matshulishtshyn lentokentältä. Tutkavalvontakone näkyy selvästi helmikuun 19. päivänä otetussa kuvassa. Uutta kuvaa mahdollisen iskun jälkeen ei ole vielä julkaistu.
Oppositiolähteet kertoivat, että Voitto-nimeä käyttävä vastarintaryhmä olisi onnistunut vaurioittamaan pahoin Venäjän ilmavoimien Berijev A-50 -tutkavalvonta- ja taistelunjohtokonetta.
”Kaksi valkovenäläistä toteutti operaation käyttämällä droneja. He ovat jo poistuneet maasta ja päässeet turvaan. Tuhotun lentokoneen arvo on 330 miljoonaa euroa”, twiittasi Tshihanouskajan neuvonantaja Franak Viačorka.
Lue lisää: Valko-Venäjän opposition mukaan vastarintaliike tuhosi venäläisen sotilaslentokoneen
Israelilaistaustainen sotilasilmailun asiantuntija Guy Plopsky pitää tietoa koneen tuhoutumisesta isona uutisena, jos se on totta. Venäjän ilmavoimilla on vain seitsemän modernisoitua A-50U-valvontakonetta, joista yksi on toiminut Ukrainan sodan aikana Valko-Venäjällä. Kahdeksannen koneen modernisoinnin odotetaan valmistuvan tänä vuonna, Plopsky twiittasi.
Berijev A-50U on venäläinen vastine Naton käyttämille Awacs-tutkavalvontakoneille. Lännessä koodinimellä Mainstay tunnettu A-50 perustuu Iljushin Il-76 -kuljetuskoneeseen. Palveluskäyttöön se tuli Neuvostoliitossa vuonna 1985.
Modernisoidun A-50U:n elektroniikka on vaihdettu analogisesta digitaaliseen. Rungon päälle sijoitettu tutka edustaa uutta, elektronisesti skannaavaa tyyppiä. Aviacionline-verkkosivuston mukaan digitalisointi ja vanhentuneen tekniikan korvaaminen uudella on keventänyt koneen painoa, mikä on parantanut sen suorituskykyä ja toiminta-aikaa.
Tutkavalvonta- ja taistelujohtokoneet ovat keskeisiä nykyaikaisessa sodankäynnissä. Ne näkevät ilmasta kauas, pystyvät seuraamaan suuria määriä kohteita ja ohjaamaan omien ilmavoimien taistelua.
Norjan ilmavoimien F-35A-monitoimihävittäjät kävivät tunnistamassa venäläisen Berijev A-50 -tutkavalvontalentokoneen Finnmarkin rannikolla helmikuussa 2022.
Berijev A-50 Mainstay
Pituus: 46 m
Siipien kärkiväli: 50 m
Suurin lentoonlähtöpaino: 190 tonnia
Matkalentonopeus: n. 800 km/h
Miehistö: 15
Ensimmäinen modernisoitu A-50U otettiin käyttöön vuonna 2011. Konetyypin seuraajaksi kehitetty Berijev A-100 teki ensilentonsa vuonna 2017. Sen palveluskäyttöä on suunniteltu vuodeksi 2026.
Lue lisää: Onko Venäjä lavastamassa hyökkäystä Valko-Venäjälle? Näin asiantuntija vastaa