Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing hyvästeli ikonisen 747-mallin koneensa paikallista aikaa tiistaina, kun viimeinen tehtaalta valmistunut "jumbojetti" luovutettiin Atlas Air -yhtiölle. Kyseessä on koneen versio 747-8, joka menee rahtikäyttöön.
Nykyiset ja entiset työntekijät, asiakkaat ja kutsuvieraat osallistuvat viimeisen Boeing 747 -lentokoneen luovutustilaisuuteen Boeing Future of Flight -museossa Everettissä, Washingtonissa tiistaina.
Boeingin työntekijä viimeisen valmistuneen ”jumbojetin” edustalla.
Boeing on valmistanut reilut 1 500 kappaletta 747-koneita sen jälkeen, kun malli teki ensilentonsa yli 50 vuotta sitten. Nykyisin eri puolilla maailmaa käytössä olevat 747-koneet pysynevät liikenteessä vielä vuosikymmenten ajan.
Boeing 747 piti hallussaan maailman suurimman matkustajakoneen titteliä aina 2000-luvun alkupuolelle, jolloin ykköspaikan vei Airbus 380.
Maailman kenties tunnetuin Boeing 747 on Yhdysvaltain presidentin virkakone, Air Force One.
Eläköitynyt Boeing-työntekijä Scott Tomkins osallistui vaimonsa Muriel Tomkinsin kanssa viimeisen Boeing 747-mallin luovutustilaisuudeet. Tomkins mukana kehittämässä 747-mallia 1960-luvulla.
Synkin luku jumbojettien historiaan kirjattiin vuonna 1977, kun kaksi 747-konetta törmäsi toisiinsa Teneriffan lentokentällä Kanariansaarilla. Maailman tuhoisimmassa lentoliikenneturmassa, jos terrori-iskuja ei lasketa, kuoli 583 ihmistä.
Niin ikään 1970-luvulla jumbojetit kuljettivat myös kyydissään Nasan ensimmäisiä avaruussukkuloita, kun niitä testattiin myöhempiä avaruuslentoja varten.
Vuonna 1991 israelilainen lentoyhtiö El Al onnistui ahtamaan yhteen Boeing 747 -koneeseensa yli tuhat ihmistä, kun Etiopian juutalaisia evakuoitiin Israeliin.
Tältä Boeing 747-koneen sisällä näytti vuonna 1968.
Maailman kenties tunnetuin Boeing 747 on Yhdysvaltain presidentin virkakone, Air Force One.