20 vuotta katastrofaalisesta lentoturmasta: 6 suomalaista kuoli SAS:n koneen törmättyä pienkoneeseen Milanossa

Milanossa Linaten lentokentällä lokakuussa 2001 tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi 118 ihmistä, joista 6 oli suomalaisia.

Palomiehet yrittivät sammuttaa palavaa SAS:n konetta, joka törmäsi matkatavaroidenkäsittelyhalliin Linaten kentällä 8. lokakuuta 2001.

8.10.2021 22:54 | Päivitetty 9.10.2021 13:51

Lokakuun 8. päivänä vuonna 2001 kello 8.10 pohjoismaalaisen lentoyhtiön SAS:n matkustajakone oli lähdössä Milanon Linaten lentokentältä kohti Kööpenhaminaa. Juuri ennen lentoon nousua matkustajakone törmäsi Cessna-merkkiseen pienkoneeseen.

Nousukiidossa ollut SAS:n kone yritti väistää tielleen rullannutta pienkonetta, mutta törmäsi siihen ja sen jälkeen varastorakennukseen. Kumpikin kone syttyi tuleen.

Pienkoneessa olleista yksi henkilö sai välittömästi surmansa. Myöhemmin myös muut kolme henkilöä kuolivat tulipaloon.

SAS:n kone menetti törmäyksessä oikeanpuoleisen moottorinsa. Lentäjät yrittivät jatkaa lentoonlähtöä, ja kone pääsikin 12 metrin korkeuteen. Se ei kuitenkaan pysynyt enää ilmassa, eikä sen ohjaaminen maassa onnistunut, koska se oli menettänyt törmäyksessä myös oikeanpuoleisen päälaskutelineensä.

Kone törmäsi lentoaseman matkatavaroidenkäsittelyrakennukseen, jossa neljä henkilöä sai surmansa ja neljä loukkaantui vakavasti. Kaikki koneessa olleet 110 henkilöä menehtyivät.

SAS:n turmakone Linaten kentällä.

Surmansa saaneiden joukossa oli kuusi suomalaista. Heidän joukossaan oli kolme 34–39-vuotiasta tamperelaista naista, jotka olivat palaamassa yhteiseltä lomamatkalta.

Onnettomuudessa menehtyi myös Ruotsiin muuttanut 39-vuotias mies ja hänen 13-vuotias poikansa. Kuudes lentoturmassa kuollut suomalainen oli Nokian Milanon-päämajassa työskennellyt alle 40-vuotias markkinointipäällikkö.

Turman syynä oli pienkoneen lentäjän tekemä virhe reitissä. Cessnaa kuljettanut ammattilentäjä aikoi rullata pienkoneen yhdystielle R5, mutta kääntyikin erehdyksessä väärään suuntaan R6:lle.

Kyseisenä aamuna kentällä oli sankka sumu. Cessnan lentäjät olivat laskeutuneet Linaten kentälle huonommassa säässä kuin mihin heillä olisi ollut kelpoisuus.

Syytä oli myös Linaten lentokentän puutteissa. Lentoasemalla ei ollut toimivaa maatutkaa eikä kaikkia opasteita ollut vielä asennettu.

16. huhtikuuta 2004 Milanon oikeusistuin tuomitsi tapahtuneen johdosta lentoaseman päällikön ja lennonjohtajan kahdeksaksi vuodeksi vankeuteen. Lisäksi lennonjohdosta vastanneen yrityksen entinen johtaja Sandro Gualano ja entinen lentoaseman johtaja Francesco Federico tuomittiin kuudeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen.

Vuonna 2006 tapahtuneessa uudelleenkäsittelyssä lentoaseman päällikkö ja lennonjohtaja vapautettiin syytteistä, mutta neljä muuta ihmistä tuomittiin. Myöhemmin kaikkien vankeusrangaistusta lyhennettiin kolmella vuodella.

9.10. klo 13.51: Juttua korjattu, lento-onnettomuus sattui vuonna 2001, ei vuonna 2000 kuten jutussa aluksi virheellisesti kerrottiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?