Sveitsin hävittäjähankinta on loppusuoralla: Dassault Rafale on vahvoilla - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Sveitsi valitsee kohta uudet hävittäjät Hornetien tilalle, ja kauppaa seurataan tarkasti Suomessa – Rafale on vahvoilla

Suomen kannalta kiinnostava Air2030-hanke on mutkistunut viime metreillä.

21.6. 19:30

Sveitsin liittoneuvoston odotetaan päättävän keskiviikkona, minkä monitoimi­hävittäjän ilmavoimat saa ikääntyvän F/A-18 Hornet -kaluston tilalle.

Tarjouskilpailun lopputulos kiinnostaa Suomea, sillä valtioneuvosto on saman valinnan edessä vuoden lopussa. Kanadan hallitus puolestaan päättänee omasta hävittäjä­hankinnastaan niin ikään loppuvuodesta.

Sveitsin Air2030-hankkeen loppusuoralla on mukana neljä samaa konetta kuin Suomen HX-hankkeessa: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet ja Lockheed Martin F-35A Yhdysvalloista, yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon ja ranskalainen Dassault Rafale.

Sveitsi hakee seuraajaa Hornet-hävittäjille.

Ruotsalainen Saab Gripen E putosi Sveitsin kilvasta vuonna 2019, sillä yhtiö ei ehtinyt toimittaa operatiiviseen käyttöön valmista konetta Air2030:n koelentoihin. Vaatimus oli osa Sveitsin puolustushallinnon hankintaviraston Armasuissen valintakriteerejä.

Suomelle tarjottava elektronisen sodankäynnin erikoiskone Boeing EA-18G Growler ei ole mukana Sveitsin hankinnassa.

Kanadan CF-18 Hornet -kaluston seuraajaksi on tarjolla Super Hornet, F-35 ja Gripen.

Sveitsin Air2030 on Suomen HX-hanketta laajempi: siihen sisältyy hävittäjäjärjestelmien lisäksi uusien ilmatorjuntaohjusten hankinta. Monitoimi­hävittäjien ostoon on varattu 6 miljardia frangia, eli vajaat 5,5 miljardia euroa. Sillä rahalla puolustushallinto saisi suunnitelmien mukaan 30–40 konetta.

Sveitsiläiset ovat jo antaneet kansanäänestyksessä siunauksen hävittäjäkaupan rahoitukselle. Kyllä-päätös syntyi hiuksenhienolla 50,1 prosentin ääniosuudella syyskuussa 2020. Saattaa kuitenkin käydä niin, että suurhankinnasta pitää järjestää uusi kansanäänestys. Sitä varten kerätään jo allekirjoituksia.

Kansalaisjärjestö Sveitsi ilman armeijaa (GSoA), sosiaalidemokraatit ja vihreät vastustavat monitoimihävittäjien hankintaa Yhdysvalloista. Jos siis liittoneuvosto valitsee Super Hornetin tai F-35:n, kauppa ei todennäköisesti etene ilman kansalaisten hyväksyntää. Liittohallitukselle uusi kansanäänestys olisi valtava poliittinen riski, sillä edellinen päätös hankkeen etenemisestä syntyi niin täpärästi.

GSoA perustelee amerikkalaiskaluston vastustusta poliittisin ja teknisin syin. Järjestön mukaan sekä Super Hornet että F-35A ovat ”liian kalliita luksusleikkikaluja” Sveitsin alueen ilmapuolustuksen tehtäviin, molemmissa koneissa on teknisiä vikoja ja puutteita ja niiden hajautetut huolto- ja varaosajärjestelmät ovat ongelmallisia.

GSoA kysyy myös, millaisen vaikutusvallan Yhdysvallat saisi koneiden käyttöön, sillä koneet on verkotettu erilaisiin sotilaallisiin järjestelmiin maan ulkopuolelle. ”Puolueettomuuden näkökulmasta tämä on erittäin ongelmallista”, GSoA kirjoittaa verkkosivustollaan.

Järjestön mukaan sekä Super Hornet että F-35A ovat ”liian kalliita luksusleikkikaluja” Sveitsin alueen ilmapuolustuksen tehtäviin.

Amerikkalaisten vaihtoehtojen poliittinen riski on Sveitsin median mukaan nostanut hankkeen eurooppalaiseksi suosikiksi Rafalen. Ranskalaisyhtiö Dassault on onnistunut tekemään viime kuukausina vientikauppoja muun muassa Kroatiaan ja Kreikkaan.

Ainakin Aargauer Zeitung -lehden lähteet pitävät hankkeen kuumimpana taisteluparina Super Hornetia ja Rafalea. Eurofighterista tuskin kukaan edes puhuu, lehti kirjoittaa. F-35:n mahdollisuuksia heikentää sen rooli, lehti siteeraa ranskalaista sisäpiiriläistä: ”F-35 on pommittaja, ja Sveitsi tuskin haluaa hyökätä Moskovaan.”

Kysymys kuuluu, tekeekö Sveitsi valintansa monitoimihävittäjien sotilaallinen suoritus­kyky edellä, vai ratkaiseeko politiikka päätöksen. Samaa pohditaan Suomessa.

Puolustushallinto tekee HX-tarjokkaiden suorituskyvyistä tarkan analyysin valtio­neuvoston loppuvuodesta tekemää hankintapäätöstä varten, mutta hankkeesta tehdään myös erillinen, turvallisuuspoliittinen selvitys. Yhdysvaltalaiset vaihtoehdot sitoisivat Suomen entistä tiiviimpään puolustusyhteistyöhön Washingtonin kanssa. Gripen tiivistäisi Ruotsi-yhteistyötä, ja eurooppalaiset koneet sitoisivat meidät länsieurooppalaisiin kumppanimaihin sekä niiden aseteknologiaan.

Strateginen suunnanvalinta ja poliittinen harkinta kallistavat Sveitsin valintaa eurooppalaisten vaihtoehtojen puolelle, arvioi puolustusalan asiantuntija Peter Schneider Sveitsin radiolle.

– Kummankin eurooppalaisen vaihtoehdon etu on yhteinen raja meidän kanssamme, Schneider sanoi.

Sveitsin ilmavoimien lentäjien olisi muun muassa helppo harjoitella yhdessä naapurien kanssa samanlaisilla koneilla ja palata illaksi kotitukikohtiin. Tämä mahdollisuus on tarjolla myös Suomelle, jos valtioneuvosto päättää valita Gripenin.

Ruotsi tarjoaa suomalaisille ”yhdet ilmavoimat, kaksi komentajaa” -konseptia, jossa molempien maiden hävittäjälaivastot harjoittelisivat ja operoisivat myös tosi­tilanteessa tiiviisti yhdessä. Samanlainen yhteistoiminta kävisi tietysti myös Norjan kanssa, jos Suomi valitsee F-35A:n. Tämä konetyyppi korvaa Norjan ikääntyvät F-16-hävittäjät, ja ensimmäiset uudet häivehävittäjät ovat Norjassa jo laivuekäytössä.

Mihin koneeseen Sveitsi päätyy? Se nähdään pian.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?