Kaya muutti opiskelemaan vieraaseen Göteborgiin – sitten korona löi ovet kiinni ja alkoi uusi elämä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Kaya muutti opiskelemaan vieraaseen Göteborgiin – sitten korona löi ovet kiinni ja alkoi uusi elämä

Sosiaaliseksi itseään kuvaileva elokuva-alan opiskelija kertoo kontaktirajoitusten sävyttämän elämän tulleen shokkina.

Kaya Pakaslahti muutti elokuussa Göteborgiin ja opintoja suoritetaan kotoa käsin.­

28.11.2020 21:34

Kun Arcadan ammattikorkeakoulussa elokuva-alaa opiskellut Kaya Pakaslahti muutti elokuussa Göteborgiin, odottivat 570 000 asukkaan kaupungissa unelmien jatko-opinnot.

Kuukausien uurastuksen tuloksena nainen oli hyväksytty yhtenä yhdeksästä opiskelijasta Valandin akatemian maisteriohjelmaan. Ohjelmassa opettajat valmentavat tarkoin valikoitua ryhmää kuvalliseen kerrontaan, siis elokuvaohjaajan ammattiin.

– Se oli ollut unelmani jo jonkin aikaa. Odotukseni ryhmästä ja keskusteluista olivat aika korkealla. Koulua varten piti tehdä ennakkotehtäviä, sitten oli pääsykoe ja haastattelu, 30-vuotias nainen muistelee Ilta-Sanomille.

Vahingoksi vastaanottajien joukossa häämötti vuoden 2020 surullisenkuuluisa tulokas – luokkahuoneet opiskelijoista puhdistanut koronaviruspandemia. Englanninkielinen opetus siirtyi tartuntaketjujen ehkäisemiseksi videopuhelupalvelu Zoomiin.

Siellä Pakaslahti tapasi ensi kertaa uudet luokkatoverinsa.

– Se oli aika erikoista. Olen aika sosiaalinen ihminen ja pitänyt sosiaalista elämää Suomessa itsestään selvänä. Sen puuttuminen on ollut aika shokki.

Kolmen kuukauden saatossa koulu on järjestänyt oppilaille tapaamisen kampuksella kerran. Muussa tapauksessa paikalle on saanut ilmaantua vain, jos raskas henkinen tila sitä edellyttää. Rajoitukset eivät koske vain lähiopetusta. Koulun suositusten mukaan opiskelijat eivät saisi tavata toisiaan myöskään vapaa-ajalla.

– En kadu tänne muuttamista, koska Valand on unelmieni opiskelupaikka. Samalla olen vähän surullinen, että koulussa ihmisiä näkee vain ruudulta.

Eristetty elämä uudessa kaupungissa ei ole vierasta muillekaan Valandin elokuvaopiskelijoille. Suuri osa heistä saapuu suorittamaan tutkintoa Pakaslahden tavoin muualta Euroopasta. Vaikeissa olosuhteissa opinahjon suosituksia ei olla aina noudatettu.

– Jonkin verran olemme tavanneet ulkona koulun ulkopuolella. Muuten kaikki istuvat aika lailla omissa asunnoissaan.

Opintojensa ohessa Pakaslahti työskentelee televisio-ohjelmien käsikirjoittajana. Suomessa asuvia kollegoitaan hän tapaa Zoomissa siinä missä opiskelijakavereitaan.­

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) mielenterveystyön johtava ylilääkäri Tommi Väyrynen kertoo säätiön tietoon tulleiden hoitohakemusten lisääntyneen tammi-elokuussa 24 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu ei kuitenkaan selity yksin koronalla vaan nivoutuu osaksi pidempiaikaista trendiä.

– Melkein vuosi vuodelta on käynyt niin, että hoitoon hakeutuneita on ollut edellistä vuotta enemmän, Väyrynen sanoo.

Yhteydenottojen perusteella opiskelijat kokevat etäopiskelun lähiopiskelua raskaammaksi. Tätä puoltavat myös tutkimukset, jotka kertovat opiskelijauupumuksen lisääntyneen koronakeväällä.

– Keväällä etäopintoihin siirryttiin hyvin nopealla aikavälillä, minkä vuoksi opintojärjestelyt piti rakentaa tyhjästä. Joissakin paikoissa opiskelijoille on tullut vahingossa liian raskaita työtaakkoja.

Kaya Pakaslahden mukaan verkkoluennoilla vapaamuotoinen keskustelu opittavasta jää helpommin sivuun, koska yhteisen tilan puuttuminen korottaa kynnystä pyytää omaa puheenvuoroa. Vuorovaikutuksen supistuessa palaute omista ajatuksista on vähäisempää.

– Keskustelu Zoomissa on todella jäykkää. Ihmiset puhuvat vain, jos heillä on jotain todella tärkeää sanottavaa, hän sanoo.

Toinen YTHS:n havaitsema korona-ajan ilmiö on yhteydenottajia piinaava yksinäisyys. Väyrysen mukaan vuorovaikutteisen opiskelun puuttuminen saattaa lisätä merkittävästi stressiä, koska koulutiloissa luokkakaverit muodostavat toisiaan opinnoissa avustavan tukiverkoston.

– On toisaalta niitäkin, jotka tästä eivät kärsi ja joita sosiaalisten kontaktien puuttuminen jopa auttaa. Tämäkään ei ole aivan yksioikoinen asia.

Väyrysen mukaan korkeakouluopiskelijoiden yksinäisyyttä tilastoidaan terveystutkimuksissa neljän vuoden välein. Toistaiseksi korona-ajan lukemat eivät ole selvillä, koska edellinen on tutkimus peräisin vuodelta 2016. Seuraavaa kaavaillaan ensi vuodelle.

Sekä koulun että työn järjestyessä etänä Pakaslahti viettää suuren osan ajastaan Göteborgissa sijaitsevassa asunnossaan.­

Pakaslahden tapauksessa elämää neljän seinän sisällä vahvistaa opintojen lisäksi etäpainotteinen työelämä televisio-ohjelmien käsikirjoittajana. Palaverit Suomessa asuvien kollegoiden kanssa kuluvat luentojen tavoin Zoomin tutuksi käyneessä virtuaaliympäristössä.

Koska koulussa rajoitukset ovat katkaisseet perinteisen yhteistyön näyttelijäopiskelijoiden kanssa, ovat tulevat ohjaajat joutuneet etsimään kuvaustöissään luovia ratkaisuja. Projekteissa on hyödynnetty vuoroin arkistoa, vuoroin kaupunkikuvan vilinää.

– Kaveriani olen haastatellut Zoomin kautta, mutta se ei tietenkään ole kovin kivaa kuvamateriaalia.

Vapaa-aikaa naiselle jää vähän. Silloin hän hyppää pyörän selkään ja polkee ympäri Göteborgin runsaslukuisia viheralueita.

– Ne ovat tässä kaupungissa aika kauniita ja minulle tärkeitä tässä tilanteessa.

Opintojen ja töiden hoituessa joka tapauksessa kotisohvalla ajatus Suomeen palaamisesta on juolahtanut useamman kerran Pakaslahden mieleen. Syksyllä nainen jo käväisi kotimaassaan Göteborgin asuntoon tehtävän remontin vuoksi.

– Tuntuu kuitenkin siltä, että ellei ole edes samassa kaupungissa, opinnoista tulee vielä abstraktimpia. Olen sen takia päättänyt, että pysyn täällä, Pakaslahti sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?