Bloomberg: Facebook pohtii poliittisten mainosten kieltämistä – tästä syystä se haittaisi enemmän Bidenia - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Bloomberg: Facebook pohtii poliittisten mainosten kieltämistä – tästä syystä se haittaisi enemmän Bidenia

Facebook oli Trumpille viime vaaleissa tärkeä alusta, mutta poliittisten mainosten kieltäminen saattaisi olla hänelle eduksi, pohtii asiantuntija.

Facebookin pääkonttori Kaliforniassa kuvattuna lokakuussa 2019.­

11.7.2020 6:25

Facebook pohtii poliittisten mainosten kieltämistä sivuillaan marraskuisiin Yhdysvaltain presidentinvaaleihin asti, kertoo talousuutissivusto Bloomberg Facebookin sisäisiin lähteisiin vedoten.

Potentiaalista kieltoa vasta pohditaan, eikä päätöstä ole tehty. Kiellon tarkoituksena olisi estää harhaanjohtavan, vaaleihin liittyvän sisällön leviämistä. Huolena on, että kielto rajoittaisi myös kampanjoita, joiden tavoitteena on kannustaa ihmisiä käymään äänestämässä. Lisäksi yhtiötä huolettaa, että kielto rajoittaisi ehdokkaiden mahdollisuutta reagoida nopeasti nopeisiin uutistilanteisiin.

Jos rajoitus menisi läpi, se olisi Facebookille iso muutos. Toistaiseksi sosiaalisen median jätti ei ole vaivautunut tarkistamaan poliittisten mainosten tai kampanjoiden faktojen paikkansapitävyyttä, eli tekemään niin sanottua faktantarkistusta. Yhtiö onkin saanut paljon kritiikkiä siitä, että mainosten nojalla sosiaalisessa mediassa on pystynyt toistaiseksi levittämään suoranaisia valheita ja misinformaatiota.

Sadat mainostajat boikotoivat parhaillaan Facebookia ja ovat vetäneet sivustolta mainoksensa pois protestoidakseen nimenomaan sivuston käytäntöjä koskien väärän tiedon leviämistä.

Facebook on Yhdysvalloissa tärkeä alusta poliitikoille. Vielä tärkeämpi se lienee tulevissa vaaleissa, koska suurille yleisölle esiintymistä saatetaan joutua rajoittamaan koronaviruksen vuoksi. Bloombergin mukaan Donald Trumpin vuoden 2016 kampanjassa Facebook oli tärkeässä roolissa, kun räätälöidyt kampanjamainokset levisivät miljoonille käyttäjille. Joidenkin mukaan tämä auttoi Trumpia voittamaan koko vaalin.

Facebookin entinen turvallisuusjohtaja Alex Stamos kuitenkin totesi perjantaina, että poliittisten mainosten kielto saattaisi toimia Trumpin eduksi.

– Verkon poliittisten mainosten eliminointi auttaisi heitä, joilla on rahaa tai kykyä saada mediahuomiota. Keneltä tämä kuulostaa? hän twiittasi.

Demokraattien poliittiset toimijat kritisoivatkin nopeasti Facebookin ajatusta väliaikaisesta mainoskiellosta. Presidenttiehdokas Joe Bidenin digitaalisen kampanjoinnin johtaja Rob Flaherty vihjasi, että moinen kielto ei olisi riittävä toimi misinformaation leviämisen estämiseksi.

Myös puolueen teknologisista asioista vastaava Nell Thomas oli skeptinen.

– Sanoimme tämän jo seitsemän kuukautta sitten Googlelle ja sanomme sen nyt uudestaan Facebookille. Tylsien mainosten kieltäminen ei ole oikea ratkaisu estää väärän tiedon levittämistäalustoillanne, hän twiittasi.

Poliittinen mainostaminen on hyvin pieni osa Facebookin bisnestä. Facebookin oman datan mukaan viimeisen 90 päivän aikana Trump ja Biden ovat käyttäneet yhteensä 29,2 miljoonaa dollaria mainoksiin. Vertailun vuoksi Facebook tuotti viime vuosineljänneksellä yli 17 miljardia dollaria.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?