Keskiviikkona tapahtunut Ukraine International Airlinesin matkustajakoneen maahansyöksy johti kaikkien koneessa olleiden 176 ihmisten kuolemaan.
Iran kiirehti jo onnettomuuspäivänä sanomaan, ettei se aio antaa koneen mustia laatikoita tutkittavaksi Yhdysvaltoihin. Asiasta kertoi Iranin siviili-ilmailun ylin viranomainen Ali Abedzadeh uutistoimisto Mehrin mukaan. Mustat laatikot ovat löytyneet ja Iranin hallussa.
– Tämän onnettomuuden tutkivat iranilaiset, mutta ukrainalaiset saavat myös olla paikalla, Abedzadeh sanoi onnettomuuspäivänä.
Tilanne saattaa olla kuitenkin yhdessä päivässä muuttunut radikaalisti. Iranin siviili-ilmailuviranomaisten torstaina tekemässä alustavassa onnettomuustutkintaraportissa sanotaan, että muutkin maat ovat saaneet tiedon, ja että Iran myös kutsuu mukaan tutkimukseen muun muassa yhdysvaltalaiset.
Aviation Herald -lehden tavoittaman iranilaisviranomaisen mukaan tutkimuksiin olisi kutsuttu mukaan myös yhdysvaltalaistutkijoita.
Aviation Herald tavoitti Iranin Iranin siviili-ilmailun puheenjohtaja Hassan Rezaeifarin. Hän vastasi Aviation Heraldille seuraavasti: ”Kaikki hylyn osat siirrettiin erityiseen hangaariin tutkiaksemme sitä yhteistyössä NTSB:n [Yhdysvaltain onnettomuustutkintakeskus], Ukrainan onnettomuustutkintaviranomaisen ja muiden intressitahojen yhteistyönä. Heidät on kutsuttu virallisesti.”
Ilta-Sanomat tavoitti torstaina NTSB:ltä tiedottaja Terry Williamsin.
– Meillä ei ole mitään tietoa tällaisesta, ainakaan toistaiseksi, Williams sanoi IS:lle.
Myöhemmin torstaina NTSB:n edustaja kommentoi asiaa uudestaan Ilta-Sanomille.
– NTSB on tietoinen raportista. Jatkamme työskentelyä [yhdysvaltain] ulkoministeriön ja muiden viranomaisten kanssa päättääksemme parhaan mahdollisen tavan toimia, sen edustaja Christopher O’Neill kommentoi.
Iranin Hassan Rezaeifar kertoi Aviation Heraldin mukaan tutkinnasta: ”Kotimaani erityisen poliittisen tilanteen takia olemme perustaneet erityisen ryhmän, joka on enemmän kuin tekninen onnettomuustutkintaryhmä. Se on arvioinut laserhyökkäyksen sekä sähkömagneettisen- tai radioaktiivisen uhan mahdollisuutta. Tai muun lainvastaisen toiminnan mahdollisuutta. Tämä ryhmä vahvisti, että onnettomuuspaikalta ei ole löytynyt todisteita tällaisista toimista.”
Aviation Herald -lehden mukaan Iran olisi ilmoittanut onnettomuudesta paitsi Ukrainalle, joka on ilma-aluksen rekisteröinti- ja käyttömaa, mutta myös koneen valmistusmaalle Yhdysvalloille. Raportin mukaan tieto on mennyt lisäksi muillekin maille, joiden matkustajia onnettomuudessa menehtyi. Eli esimerkiksi Ruotsille ja Kanadalle.
Mustien laatikoiden tutkimusmaasta ei raportissa kuitenkaan ole mainintaa. Onnettomuuspäivänä Iran ilmoitti ykskantaan, ettei Yhdysvallat saa laatikoita.
– Ei ole vielä selvää, mihin maahan mustat laatikot menevät tutkittaviksi, Adebzadeh lisäsi keskiviikkona.
Mustat laatikot ovat tärkeä osa tutkintaa, koska lentäjät eivät ehtineet raportoida mistään ongelmista lennon aikana. Iranin siviili-ilmailuviranomaisten tekemässä alustavassa onnettomuustutkintaraportissa lukee, että koneessa oli tekninen ongelma. Raporttiin haastateltujen silminnäkijöiden mukaan koneessa oli nähty liekkejä sen ollessa vielä ilmassa, ja kone oli kääntynyt takaisin kohti lentokenttää ennen maahansyöksyä.
– Silminnäkijöiden mukaan koneessa nähtiin liekkejä, joiden roihu voimistui, raportissa kerrotaan.
Raportin mukaan tutkasta katoamisen jälkeen ilma-alus olisi kulkenut länteen, kunnes se kääntyi oikealle ja pohjoisen kautta takaisin kohti lentokenttää. Kone kuitenkin syöksyi maahan kilometrien päässä lentokentästä.
Maahansyöksyssä tapahtui suuri räjähdys. Sekä ohjaamokeskustelut tallentavassa laitteessa että lentotietojen tallentimessa oli löydettäessä isku- ja palovaurioita. Edes itse muistiyksiköt eivät ole raportin mukaan ehjiä.
Ilmailuasiantuntijoiden mukaan vain muutamilla mailla on hyvät edellytykset analysoida mustia laatikoita. Näihin maihin kuuluvat ainakin Yhdysvallat, Ranska, Saksa ja Britannia.
Juttua päivitetty klo 18.43: Lisätty NTSB:n edustajan uudet kommentit.