Professori ihmettelee, miksei Iranissa tuhoutuneen matkustajakoneen miehistö pyytänyt apua: ”Tapahtunut jotain todella katastrofaalista” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Professori ihmettelee, miksei Iranissa tuhoutuneen matkustajakoneen miehistö pyytänyt apua: ”Tapahtunut jotain todella katastrofaalista”

Tampereen yliopiston lentotekniikan professori Stephen Wright ei usko, että onnettomuuden takana on tyypillinen moottorivika. Hän kummastelee tapauksessa täysin poikkeuksellisesti katkeavaa lentodataa.

8.1.2020 22:12

– Lennolla tapahtui jotakin katastrofaalista, sanoo Tampereen yliopiston lentotekniikan professori Stephen Wright Iranissa pudonneesta matkustajakoneesta.

Kiovaan matkalla ollut Ukraine International Airlinesin (UIA) Boeing 737-800 -matkustajakone putosi varhain keskiviikkoaamuna lähdettyään Iranin pääkaupungin Teheranin lentokentältä. Onnettomuudessa kuolivat kaikki lennon 167 matkustajaa.

Kone nousi ilmaan kello 6.12 aamulla paikallista aikaa. Jostain syystä lentokoneen lähtö oli viivästynyt tunnilla. Muuta epätyypillistä lentoa edeltäviltä hetkiltä ei ole tiedossa.

Lentoteknologiaan ja -turvallisuuteen tutkimuksessaan erikoistunut Wright on tehnyt pitkän uran sekä lentoyhtiöissä että tutkijana yliopistomaailmassa. Hän siis tietää, mitä katsoa kyseisen lennon tiedoissa. Julkinen data pitää sisällään esimerkiksi lennon nopeus- ja korkeustietoja.

Wright kuvailee näkemäänsä poikkeuksellisiksi. Ne viittaavat hänen mukaansa siihen, että koneessa on tapahtunut jotakin täysin tavatonta ja poikkeuksellista.

Tyypillisesti lento-onnettomuuden voi havaita koneen lähettämästä datasta. Vaikka kone olisi kriisitilanteessa, se jatkaa tietojen lähettämistä.

Professori nostaa esimerkiksi vuonna 2015 tapahtuneen Germanwings-lentoyhtiön koneen onnettomuuden, jossa konetta ohjannut 27-vuotias perämies Andreas Lubitz oli suunnitellut itsemurhaa ja lensi koneen tahallaan maahan.

– Lennon tiedoista näki koneen laskeutuneen maahan kasvavalla vauhdilla, professori sanoo.

Mutta Iranissa pudonneen koneen korkeus ja nopeus olivat täysin tyypillisiä, kunnes niitä ei yhtäkkiä enää ollut. Näyttää lähes siltä, kuin lentokone olisi törmännyt johonkin äkillisesti.

– Kaikki lennon tiedot pysähtyvät 3–4 minuuttia lähdön jälkeen äkillisesti. Ennen sitä kaikki on tyypillistä. Se viittaa johonkin täysin katastrofaaliseen tapahtumaan, professori kertoo.

– Muistan nähneeni vastaavaa vain MH370:n kaltaisessa tapauksessa.

Wright viittaa surullisen kuuluisaan Malaysia Airlinesin lentoon, joka katosi vuonna 2014 mystisesti matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Koneen hylkyä ja sen kyydissä olleita 239 ihmistä ei ole koskaan löydetty. Tuolloin datan lähetys katkesi vastaavalla tavalla. Siitä kuka tai mikä sen sammutti, ei ole tietoa.

Joka tapauksessa koneessa tapahtui jotain niin äkillistä, että henkilökunta ei ole ehtinyt pihahtaa onnettomuudesta ulkomaailmaan mitään. Aivan kuten keskiviikkoisessa lento-onnettomuudessa.

– Näin kokeneella miehistöllä on poikkeuksellista, että ei olla ehditty ottaa edes lyhyttä yhteyttä ulkopuolelle.

Lentokoneen ohjaamossa on olemassa niin sanottu hätänappula paniikkitilanteita varten, jonka avulla lentäjä saattaa kertoa ulkomaailmaan edes lyhyen kuvauksen tilanteesta. Tällä lennolla kukaan ei painanut nappulaa.

Oliko koneessa pommi?

Sosiaalisessa mediassa leviävistä videoista voi nähdä, miten lentokone näyttäisi syttyvän tuleen jo ilmassa. Toisaalta asiantuntijat ovat varoittaneet tekemästä johtopäätöksiä huonolaatuisten videoiden perusteella.

Iranissa pudonneen Boeing 737:n turman syyt ovat kuitenkin syystä herättäneet runsaasti spekulointia siitä, olisiko kone ammuttu alas ohjuksella. Wright kuitenkin huomautti jo aiemmin keskiviikkona AFP:lle, ettei usko tähän lainkaan.

– Tapana ei ole laittaa ohjuksia kansainvälisten ilmateiden lähettyville, ilmiselvistä syistä. Tällä reitillä lentää tyypillisiä reittilentoja. Sitä paitsi lähistöllä ammuttiin maaohjuksia, eikä olisi mitään järkeä, että sellaisilla ammuttaisiin alas lentokone, hän sanoo.

Sen sijaan esimerkiksi pommi voisi selittää erikoiset lentotiedot.

Tämän mahdollisuuden kannalta on on Wrightin mukaan onni, että kone tippui maahan, eikä esimerkiksi mereen.

– Jos kyseessä olisi räjähde, se jättää jälkeensä jäänteitä, joita voidaan analysoida hyvinkin nopeasti. Samaan tapaan voidaan selvittää koneen mahdollinen toiminnallinen vika, ja se mistä se on johtunut.

Moottorivika epätodennäköinen

Boeing737-800 -lentokoneella ei ole ollut aiemmin vastaavia onnettomuuksia. Konetyyppi ei ole laajassa lentokiellossa oleva Boeing 737 MAX. Onnettomuuskone oli lentoyhtiön mukaan valmistettu vuonna 2016.

Lisäksi lentoyhtiö tiedotti keskiviikkona, että kone oli huollettu vain kaksi päivää sitten maanantaina, jolloin kone oli läpäissyt teknisen tarkastuksen.

Ukrainan suurlähetystö Iranissa vihjasi, että onnettomuuden taustalla saattaisi olla lentokoneen moottorivika. Suurlähetystö joutui kuitenkin vetämään pian sanojaan takaisin ja julkaisi uuden tiedotteen, missä korostettiin edellisen lausunnon olleen epävirallinen. Onnettomuuden syytä ei ole vielä varmasti saatu selville, suurlähetystö tiedotti.

Myös koneen moottorit valmistanut ranskalais-yhdysvaltalainen CFM tiedotti, että kaikki arvailut ovat ennenaikaisia.

Wright pitää moottorivikaa epätodennäköisenä syynä onnettomuuteen. Hän huomauttaa, että kaikki lentokoneiden moottorit valmistetaan tehokkaimmiksi, mitä niiden tarvitsee olla. Lisäksi nykyaikaiset koneet pystyvät lentämään hätätilanteessa vain yhdelläkin moottorilla. Lisäksi moottoriin liittyviä ongelmatilanteita harjoitellaan jatkuvasti.

– Voiko moottorivika tai -tulipalo räjäyttää koneen hetkessä? Vastaus on ei. Jos moottoriin olisi syttynyt tulipalo, kokeneen miehistön olisi pitänyt pystyä selviytymään tilanteesta.

Professori arvioi, että onnettomuuden syystä saadaan hyvä käsitys jo parissa viikossa, mutta julkista tietoa voidaan joutua odottamaan kuukausia.

Iran on kieltäytynyt luovuttamasta lentokoneen mustaa laatikkoa Yhdysvalloille, mutta hän ei pidä tätä epätavallisena. Wright muistuttaa, että myös Ukraina osallistuu onnettomuuden tutkintaan. Hän ei myöskään pidä mahdottomana, että laatikko lähetettäisiin tutkittavaksi Yhdysvaltoja neutraalimpaan maahan.

– Esimerkiksi Ranskalla, mustan laatikon keksijämaalla, voi olla tutkinnassa suuri rooli.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?