Iranissa tuhoutuneen matkustajakoneen mysteeri syvenee – kokenut suomalaislentäjä kertoo, mitä lentodatasta voi päätellä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Iranissa tuhoutuneen matkustajakoneen mysteeri syvenee – kokenut suomalaislentäjä kertoo, mitä lentodatasta voi päätellä

Iranissa pudonneen lentokoneen korkeus- ja nopeusdata ei viittaa mihinkään dramaattiseen lennon ensimmäisten minuuttien aikana. Teknisen datan perusteella kone lensi kuitenkin vielä minuutteja transponderin vaiettua.

8.1.2020 19:48

Kiovaan matkalla ollut Ukraine International Airlinesin (UIA) Boeing 737-800 -lentokone putosi pian lähdettyään Iranin pääkaupungin Teheranin lentokentältä varhain keskiviikkoaamuna Suomen aikaa. Turman syy on täysi mysteeri.

Kone putosi vain muutama tunti sen jälkeen, kun Iran oli iskenyt ohjuksin Irakissa sijaitseviin USA:n ja sen liittolaisten sotilastukikohtiin. Ohjusiskut tapahtuivat noin kello 2.00, ja lento katosi tutkasta kello 6.14 paikallista aikaa.

Flightradar-palvelu keräsi talteen onnettomuuslennon teknistä dataa, kunnes kohtalokas lento ”katosi”. Palvelu toimii keräämällä niin sanotun toisiotutkavastaimen eli transponderin tietoja. Lentokone lähettää tietoja automaattisesti, jos transponderi on toiminnassa.

IS näytti Flightradarin lentoa koskevan teknisen datan suomalaislentäjälle. Lentäjä on kokenut, myös kyseistä Boeing 737 -konetyyppiä pitkään ohjannut lentäjä.

– Näyttää normaalilta, lentäjä sanoo ensivilkaisulla.

IS:n haastattelema lentäjä kertoo, ettei ole koskaan noussut ilmaan kyseiseltä lentokentältä. Hän kuitenkin kiinnostuu datavertailusta muihin ukrainalaisyhtiön samalta kentältä lähteneisiin lentoihin. Turmalennon korkeus- ja nopeusdata muistuttaa vertailussa hyvin paljon tavallisen, hyvin päättyneen lennon vastaavia.

– Näyttää aivan samalta. Nousussa yleensäkin esimerkiksi nopeusvariaatiota on vähemmän kuin esimerkiksi lähestymisissä, lentäjä kertoo.

Vertailussa erityisen samalta näyttävät turmalennon nopeustiedot. Korkeustiedoissa kahden eri lennon välillä eroja on helposti enemmän. Lennonjohto saattaa esimerkiksi ohjata koneen jäämään tietylle korkeudelle tai nousemaan matkalentokorkeuteen rajoitettua nousunopeutta.

IS:n haastattelema lentäjä sanoo, ettei datan perusteella pysty sanomaan, mikä turman aiheutti. Mutta muita asioita käyristä silti näkee.

– Ainakaan tämä ei näytä siltä, että ohjaimissa tai työntövoimassa olisi ollut mitään ihmeellistä.

Lentäjä selittää, että vaikka työntövoima vaikuttaakin jatkuneen keskeytyksettä, moottoreiden kunnosta ei kuitenkaan voi tehdä johtopäätöksiä pelkän nopeusdatan perusteella. Esimerkiksi moottoripalon sattuessa moottori voi tuottaa täyden työntövoiman, kunnes se sammutetaan.

Tämä on tässä tapauksessa oleellista siksi, että uutistoimisto AFP:n mukaan monilla videoilla voi nähdä, kuinka kone on syttynyt tuleen jo sen ollessa ilmassa.

Koneen moottorit valmistanut ranskalais-yhdysvaltalainen CFM tiedotti kuitenkin jo keskiviikkona, että kaikki arvailut ovat ennenaikaisia.

Silti lennon alkuvaiheen tekninen data ei viittaa mihinkään dramaattiseen – ainakaan ennen koneen transponderin lopetettua toimintaansa. Minkäänlaista hätäviestiä koneesta ei myöskään lähetetty.

Koneen jäänteet löytyivät lähes 19 kilometrin päästä idän suuntaan siitä paikasta, jossa lentokoneen transponderi teki viimeisen lähetyksensä. Koneen on siis täytynyt lentää vielä vähintään pari minuuttia tutkavastaimen vaiettua. Aviation Herald -lehden mukaan koneen putoamissuunta olisi ollut sellainen, että maahan syöksyessään koneen nokka osoitti takaisin lentokentän suuntaan.

Lopullinen selvyys lennon aikaisista tapahtumista saadaan vasta tutkinnan valmistuttua. Aivan tavanomainen tutkinnasta ei kuitenkaan ole tulossa. Iran on nimittäin kieltäytynyt luovuttamasta turmakoneen mustaa laatikkoa koneen valmistajalle Boeingille Yhdysvaltoihin.

Paikallinen ilmailuviranomainen sanoi AFP:n mukaan, että tutkinta käynnistetään kansainvälisten ilmailusääntöjen mukaisesti maassa, missä onnettomuus sattui. Eli Iranissa. Vielä ei ole selvää, mihin maahan musta laatikko viedään tutkittavaksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?