Suomalainen risteily-yrittäjä jumissa laivassaan Venäjällä – asianajaja hälytti ambulanssin: ”Me jäädyimme tänne” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Suomalainen risteily-yrittäjä jumissa laivassaan Venäjällä – asianajaja hälytti ambulanssin: ”Me jäädyimme tänne”

Jarmo Ahonen oli varautunut ajamaan laivan torstaina Saimaan kanavaa pitkin Lappeenrantaan.

Jarmo Ahonen oli varautunut ajamaan laivan torstaina Saimaan kanavaa pitkin Lappeenrantaan.

Julkaistu: 22.11. 12:06

– Tullivirkailija sanoi, että tässä voi mennä toinenkin vuorokausi.

Verenpainetta, diabetesoireita, ambulanssin hälyttäminen ja yö jumissa hyisessä aluksessa Saimaan kanavan sulussa Viipurissa.

Haminalaisella matkailuyrittäjällä Jarmo Ahosella on ollut dramaattinen vuorokausi Venäjällä, ja tilanne jatkuu edelleen epäselvänä.

Kyseessä on jälleen uusi yllättävä käänne jo kesällä 2017 alkaneessa Ahosen painajaisessa, joka liittyy tämän risteilyalus Charlotten takavarikkoon Viipurissa.

Ahonen onnistui torstaiaamuna saamaan 2,5 vuotta takavarikossa olleen Charlotte-laivan haltuunsa ja lähtemään sillä kohti Suomea, kun Venäjän tulliviranomaiset jumittivat laivan Saimaan kanavan ensimmäiseen sulkuun.

Nyt Ahonen on ollut jo noin vuorokauden jumissa sulussa, eikä tietoa pois pääsystä ole.

Jarmo Ahosen vointi huononi korkean verenpaineen ja diabetesoireiden vuoksi torstai-iltana Charlotte-laivalla.

Jarmo Ahosen vointi huononi korkean verenpaineen ja diabetesoireiden vuoksi torstai-iltana Charlotte-laivalla.

– Tullivirkailija sanoi, että tässä voi mennä toinenkin vuorokausi. Laiva on nyt tarkastettu kolme kertaa ja valokuvattu kerran. He yrittävät etsiä jotakin syytä pitääkseen laivan Venäjällä, sanoi Ilta-Sanomien Charlottesta tavoittama Ahonen perjantaiaamuna.

Ahonen oli varautunut ajamaan laivan torstaina Saimaan kanavaa pitkin Lappeenrantaan. Tavoite oli saada laiva mahdollisimman nopeasti pois Venäjältä. Laivamatka Viipurista Lappeenrantaan kestää normaalisti viitisen tuntia.

Matka tyssäsi kuitenkin heti puolen päivän tienoilla Saimaan kanavan ensimmäiseen sulkuun Juustilassa eli Brusnitshnojessa alle viiden kilometrin matkanteon jälkeen.

Laivaan nousseet Venäjän tulliviranomaiset eivät piitanneet Ahosen esittämistä dokumenteista, jotka todistivat hänen olevan jälleen laivan haltijan.

– Jarmolla on kaikki asianmukaiset dokumentit siitä, että hänellä on oikeus saada laiva haltuunsa ja viedä se maasta. Venäjän valtio ei kuitenkaan jälleen kerran päästä häntä, sanoo laivassa Ahosen apuna oleva viipurilainen asianajaja Vladimir Davidenko.

Davidenko yritti saada Venäjän poliisin tulemaan paikalle selvittämään tilannetta.

– Heillä ei ole kuitenkaan oikeutta toimia täällä, sillä tämä on tullivalvonta-aluetta, Davidenko sanoo.

Laivalle hälytetyn ambulanssin henkilökunta tutki Jarmo Ahosen ja antoi hänelle verenpainelääkettä.

Laivalle hälytetyn ambulanssin henkilökunta tutki Jarmo Ahosen ja antoi hänelle verenpainelääkettä.

Tulliviranomaiset ryhtyivät tekemään laivalla useita tarkastuksia, joihin liittyi laivan valokuvaamista ja sen mittaamista. Davidenko kertoo kuvanneensa tarkastukset videolle.

Kun ilta pimeni, tulliviranomaiset poistuivat laivasta ja ilmoittivat tarkastusten jatkuvan perjantaina.

Ahonen ei ollut varautunut viettämään pitkiä aikoja saati yötä laivassa, eikä hänellä ollut mukana suuria ruokavarastoja tai yöpymiseen tarvittavia varusteita.

Ahonen kärsii lievästä diabeteksesta ja hänen pitäisi syödä säännöllisesti. Lisäksi stressi nosti hänen verenpaineensa korkealle.

– Jarmolle tuli huono olo, ja jouduin kutsumaan tänne ambulanssin, kertaa Davidenko torstain tapahtumia.

Ahonen sai lääkintähenkilökunnalta verenpainelääkettä, mikä auttoi tilannetta. Lisäksi Davidenko kävi ostamassa Ahoselle vettä ja leipää.

– Jarmo voi vaikka kuolla tänne, mutta se ei kiinnosta Venäjän viranomaisia, paheksuu Davidenko.

Ahonen ei aio poistua laivalta hetkeksikään.

– Mikäli teen niin, sitä voidaan käyttää todisteena siitä, että laivalla ei ole päällikköä, sanoo Ahonen.

Ahonen on palellut Charlotte-laivassa, sillä 2,5 vuotta ilman huoltoa olleen aluksen lämmitys ei toimi kunnolla.

Ahonen on palellut Charlotte-laivassa, sillä 2,5 vuotta ilman huoltoa olleen aluksen lämmitys ei toimi kunnolla.

Davidenkon mukaan viranomaiset ovat lisäksi aiemmin varastaneet laivalta Ahosen irtainta omaisuutta, eivätkä he halua ottaa riskiä poistumalla laivasta.

Ahonen ja Davidenko viettivät laivalla yön kylmissään, sillä kaksi ja puoli vuotta huoltamatta olleen aluksen lämmitys ei toimi kunnolla eikä heillä ollut takkien ohella kunnollisia petivaatteita.

– Me jäädyimme tänne, sanoo Davidenko.

Davidenkon mukaan hänen venäläiset asianajajatuttavansa aikovat kirjoittaa vetoomuksen Ahosen laivan vapauttamisen puolesta.

– Myös Venäjällä Jarmon tapaus tunnetaan hyvin. Ihmiset seuraavat sitä mielenkiinnolla ja tuntevat sympatiaa Jarmoa kohtaan, hän sanoo.

Ahosen ja Charlotten jumiutumisesta Saimaan kanavalle kertoi ensimmäisenä pietarilainen Fontanka-uutistoimisto torstai-iltana.

Charlotte-alus takavarikoitiin Venäjällä kesäkuussa 2017. Ahonen järjesti tuolloin suomalaisille matkailijoille Viipurin vesillä risteilyn, jonka päätteeksi hänet pidätettiin.

Ahosta kuulusteltiin 15 tuntia epäiltynä niin sanotusta kabotaasirikoksesta eli luvattomasta sisäisen liikenteen harjoittamisesta toisen valtion alueella.

Ahonen pääsi odottamaan syytteitä vapaalla jalalla, mutta Charlotte jäi takavarikkoon Viipuriin.

Syytteitä ei kuitenkaan koskaan nostettu. Tapauksen pallottelu edestakaisin Viipurin ja Pietarin tuomioistuimissa kesti niin kauan, että koko rikosepäily vanhentui.

Charlotte-alus joutui Saimaan kanavalla matkalla Suomeen Venäjän tullin yllättävien tarkastusten kohteeksi.

Charlotte-alus joutui Saimaan kanavalla matkalla Suomeen Venäjän tullin yllättävien tarkastusten kohteeksi.

Viime elokuussa Viipurin kaupunkioikeus totesi asian loppuun käsitellyksi.

Vaikka Ahonen vapautettiin rikosepäilyistä, Charlotte-laiva pysyi jumissa Viipurissa. Viime vaiheessa se oli Viipurin Lavolan veneilykerhon laiturissa Saimaan kanavan alkupäässä.

Venäjän viranomaiset olisivat luovuttaneet laivan Ahoselle maksua vastaan, mutta tämä ei suostunut maksamaan omasta laivastaan. Sen jälkeen Venäjän ulosottoviranomaiset yrittivät myydä Charlotten kahdessa huutokaupassa, mutta yhtään tarjousta ei tullut.

Lain mukaan Venäjän tullilla olisi ollut oikeus ostaa laiva, mutta tullilla ei ollut siihen varoja. Tämän jälkeen Ahosella on lain mukaan oikeus saada laiva itselleen.

Ahosen mukaan on epäselvää, vaativatko Venäjän viranomaiset edelleen häneltä maksua laivasta tai mikä on mahdollisen maksun suuruus.