Pepsi teki 1970-luvulla uskomattoman diilin Neuvostoliiton kanssa – maksut tulivat votkana ja sukellusveneinä - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Pepsi teki 1970-luvulla uskomattoman diilin Neuvostoliiton kanssa – maksut tulivat votkana ja sukellusveneinä

Kuvituskuva
Julkaistu: 18.11. 17:58

Kolajuomajätillä oli 1980-luvulla useita sota-aluksia juomakauppojen seurauksena.

Coca-Cola saapui Suomeen Helsingin olympialaisten aikana 1952.

Itäisessä naapurissa amerikkalaista kolajuomaa saatiin odottaa pidempään. Yhdysvaltaiset yritykset järjestivät ”Amerikkalaisen kauppanäyttelyn” Moskovassa 1959.

Näyttelyn avajaisissa Yhdysvaltain johtoa edusti varapresidentti Richard Nixon. Paikalle tuli myös Neuvostoliiton johtaja Nikita Hrustshov.

Edellisenä iltana Nixon oli tavannut Pepsin vientijohtajan Donald Kendallin, joka oli pomojensa vastustuksesta huolimatta päättänyt Pepsin osallistumisesta näyttelyyn.

Kendall pyysi Nixonia keinolla millä hyvänsä järjestämään Pepsi-lasin Neuvostoliiton johtajan käteen ja Nixon lunasti lupauksen. Avajaisissa Hrustshovista otettiin kuva, jossa hymyilevä ukrainalainen juo Pepsiä.

Hapokasta? Neuvostoliiton nokkamies Nikita Hrustshov maistaa varovasti Pepsiä Moskovassa 1959. Yhdysvaltain tuolloinen varapresidentti Richard Nixon (keskellä) ja Pepsin vientijohtaja Donald Kendall seuraavat silmä kovana kommunistipampun reaktiota.

Hapokasta? Neuvostoliiton nokkamies Nikita Hrustshov maistaa varovasti Pepsiä Moskovassa 1959. Yhdysvaltain tuolloinen varapresidentti Richard Nixon (keskellä) ja Pepsin vientijohtaja Donald Kendall seuraavat silmä kovana kommunistipampun reaktiota.

Kuvituskuva

1970-luvun alussa Kendallista oli tullut Pepsin toimitusjohtaja ja hän teki uskomattomalta kuulostavan sopimuksen. Pepsi sai yksinoikeuden kolajuoman myyntiin ja valmistukseen Neuvostoliitossa. Kolajätti ei ainoastaan päässyt länsituotteisiin nihkeästi suhtautuneeseen Neuvostoliittoon, vaan sulki pahimman kilpailijan Coca-Colan pois markkinoilta.

Neuvostoliitolla ei ollut länsivaluuttaa, jolla maksaa Pepsille kolasta. Joten Pepsi sai vaihdossa votkaa. Kolajuomafirma ryhtyi jakelemaan Stolishnaja-votkaa Yhdysvalloissa.

Kaikki toimi alkuun hyvin. Venäläiset ihastuivat Pepsiin, ja amerikkalaiset pitivät venäläisestä votkasta.

Sitten Neuvostoliitto hyökkäsi Afganistaniin, ja Yhdysvallat asetti talouspakotteita. Neuvostoliiton maine Yhdysvalloissa romahti, ja samalla romahti myös Stolishnajan myynti.

Pepsin myynti Neuvostoliitossa ei romahtanut, vaikka yksinoikeussopimus oli jo rauennut. Vuonna 1990 Washington Post kirjoitti, että Pepsin myynti Neuvostoliitossa oli edellisenä vuonna ollut 490 miljoonaa dollaria.

Joten Kendall, joka oli yhä yhtiön toimitusjohtaja, keksi jotain muuta.

Parhaat päälle ja pullo Pepsiä, oli neuvostonuorison juhlien resepti. Vastakauppana vietiin venäläistä votkaa Yhdysvaltoihin.

Parhaat päälle ja pullo Pepsiä, oli neuvostonuorison juhlien resepti. Vastakauppana vietiin venäläistä votkaa Yhdysvaltoihin.

Pietarin Nevski Prospektilla välkkyvät nykyäänkin Pepsin mainosvalot. Virvoitusjuomayhtiön tunnusvärit ovat samat kuin nyky-Venäjän lipussa.

Pietarin Nevski Prospektilla välkkyvät nykyäänkin Pepsin mainosvalot. Virvoitusjuomayhtiön tunnusvärit ovat samat kuin nyky-Venäjän lipussa.

Pepsi lupasi rakentaa lisää juoma- ja pullotehtaita Neuvostoliittoon ja laajentaa maahan myös muita bisneksiään, kuten Pizza Hut -ravintoloita. Vastineena Neuvostoliitto rakentaisi yksi- ja kaksikuorisia öljytankkereita, joita Pepsi norjalaisen yhteistyökumppanin kautta myisi ja vuokraisi eteenpäin.

Vanhoja velkoja Neuvostoliitto kuittaisi toisenlaisilla aseilla. Idän sotilasmahti myi Pepsille pilkkahintaan laivaston aluksia: ainakin risteilijän, fregatin, hävittäjän ja peräti 17 sukellusvenettä.

Arvioiden mukaan Pepsillä oli hetken aikaa maailman kuudenneksi suurin sotalaivasto.

– Me riisumme heitä aseista nopeammin kuin te, Kendall vitsaili New York Timesin mukaan Brent Scowcroftille, joka oli presidentti George H. W. Bushin kansallisen turvallisuuden neuvonantaja.

Pepsi puolestaan myi laivat romutettavaksi ja niillä voitoilla kuitattiin venäläisten velkoja.

Vaikka Neuvostoliitto ja Yhdysvallat kävivät kylmää sotaa, kolasotaa ei sosialistisessa itänaapurissamme koettu. Markkinat olivat sataprosenttisesti Pepsin.

Vaikka Neuvostoliitto ja Yhdysvallat kävivät kylmää sotaa, kolasotaa ei sosialistisessa itänaapurissamme koettu. Markkinat olivat sataprosenttisesti Pepsin.

Tällainen oli Pepsin logo Neuvostoliitossa vuosina 1969–1991.

Tällainen oli Pepsin logo Neuvostoliitossa vuosina 1969–1991.

Uusi, vuonna 1990 tehty sopimus oli kymmenvuotinen ja Pepsin arvion mukaan kolmen miljardin dollarin arvoinen.

26. joulukuuta 1991 Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Pepsi huomasi, että sen pullotehtaat olivat Valko-Venäjällä ja kolatehtaat Venäjällä. Venäjällä sijaitsevien Pizza Hut -ravintoloiden mozzarellaa valmistava tehdas oli Liettuassa. Ja liettualaiset halusivat myydä juuston sille, joka maksaa parhaimman rahan.

Öljytankkerit olivat jumissa Ukrainassa, jonka hallitus ilmoitti etteivät Neuvostoliiton tekemät sopimukset sido heitä.

– Meillä ei ollut vaihtoehtoja. Olimme kaksi vuosikymmentä investoineet ja kehittäneet bisneksiä Neuvostoliitossa, joten emme voineet vain kävellä pois. Vaikka meidän ei pitänyt aloittaa alusta, jouduimme nyt neuvottelemaan asiat uusiksi tilanteessa, jossa mikään muu ei ole pysyvää kuin jatkuva muutos, Pepsin kansainvälisten toimintojen johtaja Richard Norton sanoi LA Timesissa 1993.

Coca-Colakin rynnisti entisen Neuvostoliiton alueen markkinoille. Pepsin hegemonia oli ohi.

Lisää aiheesta