Näin salakuljetus Aasiasta pyörii: ”VIP-reitistä” Eurooppaan voi joutua pulittamaan 36 000 euroa – maksaja voi päätyä lopulta lähes hapettomaan konttiin

Julkaistu:

Vietnamin köyhistä maakunnista lähdetään Eurooppaan etsimään parempaa elämää. Monet eivät pääse perille.
Britanniassa kylmärekasta kuolleina löydetyt 39 ihmistä olivat kaikki kotoisin Vietnamista, Essexin paikallispoliisi on vahvistanut Reutersin mukaan. Poliisit kertovat myös tunnistaneensa kaikki 31 miestä ja 8 naista ja olleensa yhteydessä siirtolaisten perheisiin.

– Toiveemme nyt on, että poikani ruumis tuodaan pian kotiin, Ngyen Dinh Luongin isä sanoi AFP:lle torstaina.

Ruumiit löydettiin 23. lokakuuta Belgian Zeebruggesta Britanniaan matkanneessa kontissa. Kylmärekan kuljettajaa syytetään 30 kuolemantuottamuksesta, salaliitosta ihmisten salakuljettamiseksi ja rahanpesusta. Lisäksi Vietnamissa on pidätetty tapaukseen liittyen kahdeksan ihmistä.


Vietnamin mukaan rekasta löydetyt olivat kotoisin kuudesta maakunnasta: Hai Phongista, Hai Duongista, Nghe Anista, Ha Tinhistä, Quang Binhistä ja Thua Thien Huesta. Asiantuntijoiden mukaan etenkin köyhät Ha Tinhin ja Nghe Anin maakunnat ovat monen siirtolaisen lähtöpaikka, Independent kertoo.

Britannian sisäministeriön tukemassa Anti-Slavery-järjestön raportissa todetaan, että usein lähdön taustalla on esimerkiksi halu parantaa omaa ja perheen elämänlaatua sekä nostaa sosiaalista statusta, perheen painostus, koulutuksen puute ja väärät käsitykset mahdollisuuksista ulkomailla.


Britanniaan matkanneessa rekassa olleiden siirtolaisten sukulaiset kertoivat Washington Postille viime kuussa, että moni lähti kohti Eurooppaa paetakseen köyhyyttä. Esimerkiksi kahden lapsen isä Nguyen Dinh Tu, 26, oli ottanut noin 27 000 euron lainan rakentaakseen perheelleen talon. Ystävä kertoi, että miehen kannattaisi lähteä Eurooppaan, jotta hän voisi maksaa lainansa pois.

– Hänen ystävänsä sanoi hänelle, että hänen pitäisi lähteä Englantiin, jossa hän voisi tienata yli 2300 euroa kynsisalongissa, miehen täti Nguyen Thi Chin sanoi.

Tu otti toisen, samansuuruisen lainan perheeltään ja pankeilta, jotta pystyi rahoittamaan matkansa Eurooppaan. Miehen täti kertoi perheenisän työskennelleen laittomasti Romaniassa ja Saksassa ennen kuin yritti pyrkiä Britanniaan.


Varmuutta ei ole siitä, mitä reittejä pitkin kontista löydetyt siirtolaiset olivat päätyneet Eurooppaan. Tiettävästi myös se, kuinka pitkään siirtolaiset olivat olleet Euroopassa, vaihteli.

Tunnetuimmat reitit Eurooppaan ovat kalleimpana vaihtoehtona tunnettu VIP-reitti eli lentäen suoraan Eurooppaan, lentäen Moskovaan ja matkan jatkaminen ajoneuvolla tai kävellen tai niin sanottu ruohoreitti eli halvin vaihtoehto, jossa matkataan Vietnamista Kiinan kautta Venäjälle ajoneuvoilla. Siirtolaiset käyttävät usein kierrätettyä tai väärennettyä passia.

Monet maksavat salakuljettajille valtavia summia siitä, että pääsevät Eurooppaan. Anti-Slavery-järjestön raportin mukaan hinnat vaihtelevat noin 9 000–36 000 euron välillä. Usein matka maksetaan lainarahoin tai perheen omaisuutta pidetään panttina. Salakuljettajat vaativat lainarahalle korkoa.


Matka Britanniaan ja Länsi-Eurooppaan on vaarallinen, sillä matkaa taitetaan usein ajoneuvoissa kuten kylmärekoissa, joita ei ole suunniteltu ihmisten kuljettamiseen. Lisäksi siirtolaiset ovat alttiita erilaiselle hyväksikäytölle. Salakuljettajien armoilla olevat siirtolaiset joutuvat usein tekemään matkan varrella töitä pimeästi, jotta voivat maksaa pois velkaansa. Salakuljetuksen ja ihmiskaupan raja hämärtyy matkalla ja pahimmillaan siirtolaisten kohtelussa voi olla kyse modernista orjuudesta. Myös seksuaalinen väkivalta on yleistä.

Riippumatta siitä, miten Euroopan mantereelle on päästy, moni päätyy kuitenkin ylittämään Englannin kanaalin kontissa. Vietnamilaiset salakuljettajat kutsuvat sitä CO2-reitiksi, sillä matka taittuu rahtikonteissa, joissa ilmanvaihto on huono ja hapesta on pulaa, New York Times kertoo. Vietnamissa siirtolaisia on joskus kutsuttu ”laatikkopakolaisiksi” viitaten Vietnamin venepakolaisiin, jotka lähtivät maasta 1970-luvulla veneillä ja laivoilla.

– Vanhemmat maksavat VIP-palvelusta, koska he uskovat sen olevan turvallisempaa, mutta he eivät tajua, että heidän poikansa tai tyttärensä päätyy samaan konttiin rekassa kuin joku, joka on maksanut halvemmasta matkasta, vietnamilaisten ihmiskauppaan ja salakuljetukseen perehtynyt Mimi Vu sanoi Reutersille.


Vaikka moni siirtolaisista saa lopulta töitä Britanniassa ja pystyy lähettämään rahaa kotiin, siirtolaiset ovat myös alttiita hyväksikäytölle. The Guardianin mukaan miehet ja pojat päätyvät usein kannabistiloille, joissa heidät on lukittu talon sisään ja heidät pakotetaan hoitamaan kasveja yötä päivää. Naiset ja tytöt sen sijaan päätyvät usein kynsisalonkeihin. Siirtolaisia päätyy myös prostituutioon.

Vietnamista vuonna 1984 lähtenyt pastori Simon Thang Dug Nguyen haluaa kannustaa Euroopasta haaveilevia jäämään kotiin.

– Vaikka olet köyhä, sinulla on elämä. Täällä sinulla on rahaa, mutta menetät elämäsi, Nguyen sanoi Independentille.


Mimi Vu kertoi The Guardianille rekkakuolemien järkyttäneen myös Vietnamissa. Salakuljettajat ovat usein valehdelleet matkan vaaroista ja hinnasta, mutta nyt monet ovat tulleet entistä tietoisemmiksi pitkään matkaan liittyvistä riskeistä. Hän ei kuitenkaan usko, että tragedia estää ihmisiä lähtemästä vaaralliselle matkalle.

– Kun tämä kohu laantuu, ihmiset matkustavat yhä Britanniaan, koska heillä ei ole muita vaihtoehtoja.

Otsikkoa muokattu kello 9.51.