Rauhanajan suurin kotiutus­hanke: tällainen on ”Operaatio Matterhorn”, jolla noudetaan 150 000 britti­turistia

Julkaistu:

Rauhanajan suurin operaatio, viranomaiset luovat tilapäisesti Britannian viidenneksi suurimman lentoyhtiön.
Britannia on aloittanut operaatio Matterhornin, jolla on tarkoitus tuoda kotimaahan yli 150 000 konkurssiin menneen Thomas Cook -matkatoimiston brittiasiakasta seuraavien kahden viikon kuluessa. Yleisradioyhtiö BBC:n mukaan noin 16 000 turistia palaa kotiin jo tänään.

Britannian viranomaiset ovat vuokranneet 45 lentokonetta yhteensä 64 reitille. Rauhanajan suurimmaksi operaatioksi kutsuttua kotiuttamista varten muodostetaan tilapäinen lentolaivue, joka vastaisi kooltaan Britannian viidenneksi suurinta lentoyhtiötä.

Koneita on vuokrattu muun muassa EasyJet ja Virgin-yhtiöiltä, mutta kaukaisimmat jetit kiirehtivät apuun aina Malesiasta saakka.

Viranomaiset vastaavat kuluista

Britannian liikenneministeriön mukaan kaikki lomailijat pyritään tuomaan kotiin mahdollisimman lähellä sitä päivää, jolloin he olisivat muutenkin palanneet. Heidät tuodaan kotiin joko erityisesti sitä varten vuokratulla lennolla tai heille varataan paikkoja reittikoneista.

Joissakin harvoissa tapauksissa lomailijat joutunevat varaamaan paluulentonsa itse, ja perimään rahat myöhemmin takaisin.

Liikenneministeriö on kehottanut lomailijoita pysymään matkakohteissaan, jos lähtöpäivä ei ole lähellä, ja seuraamaan tietoja viranomaisten operaatiota varten avaamalta erityiseltä verkkosivulta.

Konkurssi saattaa aiheuttaa vaikeuksia myös jo lomakohteissa oleville, sillä osa matkustajista on jumissa hotelleissa, joille matkayhtiö ei vielä ole maksanut.

Britannian viranomaiset ovat myös olleet yhteydessä Thomas Cookin pakettimatkojen hotelleihin ja kertoneet niille, että konkurssiin menneen matkanjärjestäjän majoituskuluista vastaavat brittituristien osalta Britannian viranomaiset.

Muutamat matkustajat ehtivät viikonloppuna kertoa Tunisiasta, että heitä ei oltu päästetty ulos hotellista, kun heiltä oli vaadittu ylimääräisiä maksuja. He pääsivät kuitenkin lähtemään sunnuntaina.

BBC:n haastatteleman matkailualan asiantuntijan Simon Calderin mukaan Thomas Cookin konkurssin takana oli yhtiön vanhakantaisuus.

– Thomas Cook ei ollut valmis muutokseen, Nykyään jokainen voi olla oma matkanjärjestäjänsä: kaikki voivat varata hotellihuoneita, lentolippuja ja vuokra-autoja itse ja panna matkansa kokoon itse, Calder sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt