Kreikassa pidätettiin mies, jota epäillään osallisuudesta lentokone­kaappaukseen 34 vuotta sitten – aseistetut miehet ottivat matkustaja­koneen haltuunsa 17 päiväksi

Julkaistu:

Vuonna 1985 Boeing 727 -koneen miehistö ja osa matkustajista vietti 17 päivää lentokonekaapparien panttivankina.
Libanonilainen mies, jota epäillään osallisuudesta TWA 847 -lennon kaappaukseen vuonna 1985 ja Yhdysvaltojen laivaston sukeltajan murhaan, on pidätetty Kreikassa, uutistoimistot kertovat. Miehen nimeä ei ole kerrottu julkisuuteen eikä sitä, epäilläänkö hänen olleen yksi kaappareista vai muuten osallisena rikokseen.

AFP:n mukaan poliisi huomasi 65-vuotiaan miehen Mykonoksen saarella torstaina ja mies pidätettiin. Athens News Agencyn mukaan mies pidätettiin matkustajalaivan passintarkastuksessa.

Kreikkalaisviranomaisten mukaan Saksa on etsintäkuuluttanut miehen kaappaukseen ja vuonna 1987 tehtyyn kidnappaukseen liittyen. Kreikkalaismedian mukaan mies oli pidätetty Saksassa kaksi vuotta lentokonekaappauksen jälkeen, mutta hänet oli myöhemmin vaihdettu kahteen Libanonissa kaapattuun saksalaiseen. Tämän jälkeen mies on ollut pakosalla.


Reutersin mukaan miestä pidetään korkean turvallisuusluokituksen vankilassa, kunnes saksalaisviranomaiset ovat tunnistaneet hänet.

Trans World Airlinesin Boeing 727 -lentokone oli matkalla Kairosta San Diegoon, kun kone kaapattiin välilaskun aikana Ateenassa 14. kesäkuuta 1985. Koneessa oli tuolloin 145 matkustajaa ja kahdeksan miehistön jäsentä, AP kertoi aikoinaan.


Koneen kaapanneet kaksi asemiestä pakottivat lentäjät lentämään kone ensiksi Beirutiin, Libanoniin, jossa 17 amerikkalaista naista ja lasta vapautettiin, Los Angeles Times uutisoi heinäkuussa 1985. Samalla koneeseen astui lisää aseistautuneita miehiä. Kone lennettiin vielä saman päivän aikana Algeriaan, jossa lisää amerikkalaisia panttivankeja vapautettiin.


15. kesäkuuta kone palasi Algeriasta Beirutiin. Miespuolisia miehistön jäseniä, kapteeni John Testrakea, perämies Philip G. Marescaa ja lentoinsinööri Benjamin C. Zimmermania pahoinpideltiin ohjaamossa.

– He olivat melkein akrobaattisia kyvyssään hyppiä, potkia ja lyödä meitä takaraivoon, Zimmerman kuvaili kaappausdraaman jälkeen tiedotustilaisuudessa The New York Timesin mukaan.

Libanonissa sieppaajat myös yrittivät selvittää, keillä koneen kyydissä olleista oli armeijataustaa. Kaapparit toivat ohjaamoon kaksi miestä: laivaston sukeltajana toimineen 23-vuotiaan Robert Stethemin ja toisen miehen. Ohjaamossa miehet pahoinpideltiin. Tämän jälkeen Stethem raahattiin lentokoneen ovelle ja nuorta miestä ammuttiin päähän. Stethemin ruumis heitettiin kiitotielle.

Kaapparit pakottivat lentäjät lentämään kone vielä kertaalleen Algeriaan ja takaisin Beirutiin, FBI:n sivuilla kerrotaan tapauksesta. Matkustajat siirrettiin lentokoneesta eri kohteisiin Beirutissa neuvottelujen ajaksi.


Kaapparit uhkasivat räjäyttää matkustajakoneen, jos Israelissa vankilassa olevia libanonilaisia vankeja ei vapautettaisi. Libanonilainen Amal-militia vaati 800 libanonilaisen shiiamuslimin vapauttamista.

Israel vapautti kaappauksen aikana shiiavankeja, joskin maa ja Yhdysvallat kiistivät, että vankien vapauttamisella olisi mitään yhteyttä konekaappaukseen. Jäljellä olleet panttivangit vapautettiin lopulta 30. kesäkuuta 1985. Panttivangit kuljetettiin Beirutista Syyrian Damaskokseen, josta he lensivät Länsi-Saksaan, The Washington Post on kertonut.


Alkuperäisiksi kaappareiksi on tunnistettu Mohammed Ali Hamadei (myös Mohammed Ali Hammadi) ja Hasan Izz-al-din (myös Hassan Izzaldine), jotka ovat molemmat FBI:n etsityimpien terroristien listalla. FBI on etsintäkuuluttanut tapaukseen liittyen myös Ali Atwan.


Hamadei jäi kiinni Frankfurtissa, Länsi-Saksassa vuonna 1987, kun hän yritti salakuljettaa räjähteitä. Mies sai kaksi vuotta myöhemmin elinkautisen vankeusrangaistuksen murhasta, panttivankien ottamisesta, pahoinpitelystä ja kaappauksesta. Hänet vapautettiin vuonna 2005 ja palautettiin Beirutiin. FBI:n mukaan hänen uskotaan elävän Libanonissa.


Juttua muokattu kello 22:59: Korjattu koneen tyyppi.