Suomalaisasiantuntija analysoi kuvaa Saudi-Arabian lennokki-iskusta: ”Osumatarkkuus on ollut erittäin hyvä”

rac

Julkaistu:

Isku Saudi-Arabiaan
Saudi-Arabian öljylaitoksiin tehtyjen iskujen osumatarkkuus oli erittäin hyvä, ja se viittaa kehittyneempien asejärjestelmien käyttöön, sanoo kapteeni Peter Porkka Maanpuolustuskorkeakoulusta.
Saudi-Arabiassa sijaitseviin öljyntuotantolaitoksiin iskettiin lauantaina droneilla.

Shiialaiset huthikapinalliset ovat ottaneet vastuun iskuista, mutta Yhdysvallat epäilee todellisen syyllisen löytyvän Iranista tai Irakista, sillä iskujen tarkkuus ja tuhovoima viittaa ennemminkin valtiolliseen toimijaan kuin kapinallisryhmään.

YK:n asiantuntijat puolestaan ovat arvioineet, että kapinallisilla olisi ollut mahdollisesti käytössään ”kamikaze-dronena” tunnettu miehittämätön UAV-X, jonka toimintamatka voi olla jopa 1 500 kilometriä.


Maanpuolustuskorkeakoulun sotatekniikan laitoksen opettaja, kapteeni Peter Porkka ei halua arvuutella, mikä dronejen alkuperä on, mutta jotain iskuista julkaistusta kuvista kuitenkin voi päätellä.

– Yhdysvaltain hallituksen julkaisemien satelliittikuvien perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että iskujen osumatarkkuus on ollut erittäin hyvä.

– Se ehkä viittaisi yksinkertaisia lennokkeja kehittyneempien asejärjestelmien käyttöön, mutta kuvien tai muunkaan julkaistun tiedon perusteella tarkempi asejärjestelmän määrittely on mahdotonta.


Arvionsa kehittyneemmästä asejärjestelmästä Porkka pohjaa yllä olevaan kuvaan.

Huomionarvoista on, että säiliöissä näkyvät iskemäjäljet ovat ensinnäkin yhdensuuntaiset ja toiseksi samassa kohtaa rakennelmia.

– Iskut ovat osuneet tarkasti samoihin kohtiin. Pidän melko epätodennäköisenä, että tuohon tarkkuuteen olisi päästy esimerkiksi ottamalla julkisista lähteistä ainoastaan gps-pointti kohteeseen.

Yhtä epätodennäköisenä Porkka pitää sitä, että lennokkia olisi ohjattu niin, missä ohjaaja näkee kohteen lennokin näkökulmasta.

– Ensimmäisen iskun jälkeen ilmassa olisi ollut luultavasti niin paljon savua, että se olisi häirinnyt toista iskua.


Öljylaitoksiin iskeneissä droneissa ei siis ole kyse mistään sellaisesta laitteesta, minkä kuka tahansa saisi hankittua kaupan hyllyltä.

Porkka sanoo, että sekä kaupalliseen käyttöön että sotilaskäyttöön on kehitelty hyvin erilaisia lennokkeja, ja tämä on syytä pitää mielessä kun droneista tai lennokeista keskustellaan.

– Keskustelu erilaisten lennokkien ja dronejen ympärillä on usein siinäkin mielessä haastavaa, että ilman tarkempaa määrittelyä termien käyttö on paikoin hyvinkin harhaanjohtavaa.

On aivan eri asia puhua kämmenenkokoisesta dronesta kuin toisessa ääripäässä olevasta, lentokone-kokoluokan miehittämättömästä ilma-aluksesta, joka voi kantaa satojen kilojen kokoisia kuormia.

– Sotilaskäyttöön on kehitetty muun muassa mikrokokoluokan droneja, joissa on pieni kamera ja videolinkki. Niitä käytetään alueen kuvaamisessa, voi kurkistaa taloon tai vaikka nurkan taakse. Niiden lentoaika ei ole kovin pitkä, ja tuuli heittelee semmoisia helposti.


Mutta: tekniikan kehityttyä ei ole mitenkään poissuljettua, että kaupallisiakin, muutaman satasen maksavia lennokkeja käytettäisiin terroristisessa tai ainakin rikollisessa tarkoituksessa.

Suomessa esimerkiksi tiedetään tapaus, jossa vankilan pihalle tiputettiin dronella Subutexia. Yhtä lailla huumekuormaa kantava kopteri olisi kykenevä kantamaan jonkinlaisen lastin räjähdettä tai aseita.

– Puhtaasti teknisestä näkökulmasta pienet lennokit muodostavat kyllä tietyllä tapaa merkittävän turvallisuustekijän, johon eri viranomaiset ympäri maailman yrittävät vastauksia keksiä, sanoo Porkka.


Erilaiset FPV-dronekilpailut (First Person View) ja ilotulitusten korvikkeena joskus nähdyt drone-esitykset toimivat Porkan mukaan hyvänä esimerkkinä siitä, että kaupallistenkin lennokkien ohjaustarkkuus voi olla ”hämmästyttävällä tasolla” – edellyttäen, että käyttäjä tietää mitä tekee.

– Tällainen pieni mutta äärimmäisen tarkka laite ei välttämättä tarvitse isoakaan hyötykuormaa, mikäli nyt vaikkapa pieni räjähdysainemäärä saadaan toimitettua tarkasti johonkin kriittiseen kohteeseen.

Heikkoutena kaupallisissa droneissa on kuitenkin se, että yleensä ohjaajan pitää olla melko lähellä lennokkia. Lentoaikakaan ei päätä huimaa, yleensä puhutaan kymmenistä minuuteista.