Lentäjä kaatoi kahvinsa – savu nousi ohjauspaneelista ja Airbus joutui tekemään välilaskun

Julkaistu:

Viime helmikuussa tapahtuneessa onnettomuudessa vältyttiin henkilövahingoilta, vaikka lentäjät joutuivat turvautumaan happimaskiin ennen laskeutumista.
Saksan Frankfurtista Meksikon Cancuniin matkalla ollut matkustajakone joutui poikkeamaan reitiltään lentäjän kaadettua kahvinsa ohjauspaneelin päälle. Viime helmikuussa tapahtuneesta onnettomuudesta kertoi tuoreessa raportissaan Britannian liikenneministeriön alainen ilmailuonnettomuuksia tutkiva osasto AAIB.

Airbus A330 -koneessa oli tapahtumahetkellä 326 matkustajaa ja 11 miehistön jäsentä. AAIB ei raportissaan kerro, minkä lentoyhtiön matkustajakone oli kyseessä. Raportista kuitenkin selviää lentokoneen rekisteritunnus. FlightRadar24-sivuston mukaan kyseisellä rekisteritunnuksella rekisteröity lentokone kuuluu saksalaiselle Condor-lomalentoyhtiölle. Yhtiö kuuluu Thomas Cook -konserniin.

Henkilövahingoilta vältyttiin vaaratilanteesta huolimatta.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun lentäjille tarjoiltiin kahvia ohjaamossa kannettomissa kahvikupeissa, minkä kerrottiin olleen normaali käytäntö kyseisellä lentoyhtiöllä ja -reitillä. Päälentäjä asetti oman kuppinsa tarjotinpöydälle odottamaan, kun hän suoritti käynnissä olleita tehtäviään.

Jostakin syystä kuppi meni kuitenkin nurin. Suurin osa sen sisältämästä kahvista putosi lentäjän syliin, ja pieni määrä lensi ohjauspaneelin päälle. Raportin mukaan keskuskonsolin päälle lentänyt kahvi kuivui nopeasti, mutta se ehti kuitenkin aiheuttaa toimintahäiriön päälentäjän puoleiseen ohjauspaneeliin.

Ilmassa palaneen käryä

Miehistö yritti eristää ohjauspaneelin päälentäjän puoleisen osan, kuitenkaan onnistumatta siinä. Kun kahvin kaatumisesta oli kulunut reilu puoli tuntia, ohjauspaneeli alkoi kuumentua ja ohjaamoon levisi sähköpalon hajua.

Pian myös kakkoslentäjän puoleinen ohjauspaneelin osa muuttui niin kuumaksi, että yksi sen nappuloista alkoi sulaa. Toiselta puolelta ohjauspaneelia alkoi nousta savua.


Tässä vaiheessa päälentäjä päätti kääntyä pois reitiltä Atlantin yllä ja ohjata koneen Irlannissa sijaitsevalle Shannonin lentokentälle. Ennen laskeutumista lentäjät joutuivat käyttämään happimaskia vuorotellen.

Ohjauspaneeliin oli tullut useita vikoja, jotka johtivat ongelmiin viestiliikenteessä. Päälentäjä ei kyennyt tämän vuoksi vastaanottamaan tai lähettämään tietoja, ja hän pystyi kuulemaan tiedot ainoastaan kakkoslentäjän kaiuttimesta.

Tapaus johti käytäntöjen muuttamiseen

Kone pääsi laskeutumaan Shannoniin kuitenkin ongelmitta. Ohjauspaneelin savuaminen loppui, eivätkä palokaasut vaikuttaneet koneessa olleisiin huolimatta ajoittaisesta palaneen kärystä.

Onnettomuustutkinnassa selvisi, että ohjauspaneelin päälle kaatunut kahvi oli aiheuttanut oikosulun päälentäjän puoleiseen osaan.


Tapahtuneen jälkeen lentoyhtiö muutti käytäntöjään niin, että kaikilla sen reiteillä kahvit tarjoillaan lentäjille kannellisissa kupeissa. Miehistöjä on myös muistutettu varovaisuudesta nesteiden käsittelyssä.

Lentokonevalmistaja suosittelee kahvia varten tarkoitettujen kuppitelineiden käyttämistä ohjaamossa, ja lentoyhtiön kerrottiin hankkineen tapauksen jälkeen henkilökunnalleen niihin mahtuvia kuppeja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt