Ensisijaisesti rikkaille bisnesmatkustajille tarkoitetut ultrapitkät lennot voivat olla pian totta – nyt testataan, kestääkö ihmiskeho niitä

Julkaistu:

Lentomatkailu
Koska matka on niin pitkä, suora lento ei ole läpihuutojuttu.
Suorat lennot Australian itärannikon ja Lontoon tai New Yorkin välillä saattava lähivuosina olla todellisuutta, kertoo yhdysvaltalaismedia CNN.

Koska matka on niin pitkä, suora lento ei ole läpihuutojuttu. Australialainen lentoyhtiö Qantas on kertonut järjestävänsä kolme testimatkaa, joissa 40 ihmistä matkustaa suoraan Lontoosta tai New Yorkista Sydneyyn. Tarkoituksena on selvittää kuinka ihmiskeho reagoi, kun se viettää jopa 19 tuntia ilmassa.

CNN:n mukaan 19 tuntia olisi maailman pisin lento.

Qantasin tavoite on saada suorat lennot Lontoosta tai New Yorkista Australian kolmeen isoimpaan kaupunkiin, Sydneyyn, Brisbaneen ja Melbourneen vuoteen 2023 mennessä.

Kolme testilentoa järjestetään loka-, marras- ja joulukuussa. Qantas tutkii yhdessä lääketieteen asiantuntijoiden kanssa, minkälaisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia pitkällä lennolla on matkustajiin ja lentohenkilökuntaan.

Lentoyhtiöille on halvempaa tehdä kaksi lyhyttä lentoa yhden pitkän sijaan. Siksi lennot Australiasta Eurooppaan ja Amerikan itärannikolle ovat yleensä kulkeneet Singaporen tai Dubain kautta. Nyt suunnitteilla olevat ultrapitkät lennot olisikin tarkoitettu ensisijaisesti rikkaille bisnesmatkustajille.

Pitkät lennot saattavat olla kalliita, mutta niissä on puolensa. Mantereiden väliset lennot aiheuttavat usein aikaeroväsymystä, jet lagia, jota suora lento voi auttaa pienentämään.

Ilmailuasiantuntija Bjorn Fehrm Leeham Newsiltä huomauttaa CNN:lle, että suorassa lennossa ei ole välilaskuja, ylimääräisiä kulkuja tullien läpi tai yleistä lennonvaihtostressiä.

– Nyt voi suunnitella niin, että matkustaa yön yli ja saapuessaan voi oikeasti olla tuottelias päivä, Fehrm sanoo.


Testilennoilla on mukana tutkijoita Sydneyn ja Monashin yliopistoista sekä Australian hallinnon tukemasta tutkimusprojektista.

Matkustajat päämatkustamossa pukevat ylleen seurantalaitteita, joiden avulla Sydneyn yliopiston tutkijat tarkastelevat kuinka muuttujat, kuten valaistus, ruoka ja juoma, liike, unirytmi ja lentokoneessa tarjolla oleva viihde vaikuttaa matkustajien ”terveyteen, hyvinvointiin ja sisäiseen kelloon”.

Monashin yliopiston tutkijat taas keskittyvät lennon henkilökuntaan. Tutkijat taltioivat heidän melatoniinin tuotantonsa ennen lentoa, sen aikana ja sen jälkeen. Lisäksi tutkitaan dataa henkilökunnan aivoaalloista.

Kaikki saatu informaatio jaetaan paikallisen ilmailun turvallisuudesta vastaavan viranomaisen kanssa.

Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce kommentoi yhtiön suunnitelmia lehdistötiedotteessa.

– Ultrapitkät lennot herättävät paljon kysymyksiä matkustusmukavuudesta ja matkustajien ja henkilökunnan hyvinvoinnista. Näiden lentojen on tarkoitus tarjota arvokasta dataa näiden kysymysten vastaamiseksi, Joyce sanoo.

– Asiakkaita ajatellen avain on minimalisoida aikaeroväsymys ja luoda ympäristö, jossa he odottavat rauhallista ja nautinnollista lentoa.

19 tuntia pitkä lento voi kuitenkin kuulostaa monelle sietämättömältä.

– Edellisien sukupolvien aikana epäiltiin, että tämä olisi jotain, mitä kukaan haluaisi tehdä tai olisi taloudellisesti järkevää, toteaa ilmailuasiantuntija Fehrm.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt