Karl-Adolf Schlitt teki kohtalokkaan möhläyksen sukellus­veneen wc:ssä – näin U-1206 tuhoutui natsi-Saksan kuolinkorahdusten keskellä

Julkaistu:

Toisen maailmansodan syttymisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 80 vuotta. Sotavuosiin mahtuu monta erikoista tarinaa esimerkiksi sukellusvenesodasta.
Vuonna 1981 ilmestynyt Sukellusvene U-96, alkuperäisnimeltään Das Boot, on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista merelle sijoittuvista sotaelokuvista. Sukellusveneen painostava ja klaustrofobinen tunnelma nosti elokuvan kerralla klassikoksi. Iloisissa merkeissä alkanut fiktiivinen tarina päättyi lopulta tragediaan.

Sukellusvene U-1206:n tarina on sen sijaan tosi, mutta ei U-96:ta onnellisempi. Erikoinen se kuitenkin on.

U-1206:n kylkeen oli maalattu tunnus: valkoinen kattohaikara mustassa kilvessä. Haikaran nokka ja jalat olivat kirkkaanvihreät. Taistelukäyttöön se päätyi vasta vuonna 1945, kun sodan loppumiseen oli vain 28 päivää.

Norjasta Atlantille lähteneen veneen ongelmat alkoivat jo sen ensimmäisellä partiomatkalla. Sopivan iskukohteen etsintä kesti päiväkausia tuloksetta, mutta kun sukellusveneen periskoopissa näkyi viimein otollinen rahtialus, dieselsäiliöt tekivät tenän ja maali pääsi katoamaan horisonttiin.

U-1206 kohtaloksi ei koitunut syvyyspommitus, huono sää tai tekninen vika. Sen joutsenlaulu alkoi aluksen käymälästä. Se oli uudentyyppinen korkeapainekäymälä, jota voitiin käyttää aiempaa suuremmissa syvyyksissä. Toisin kuin amerikkalaisissa ja brittiläisissä sukellusveneissä, saksalaisissa ei ollut erillistä säiliötä miehistön jätöksille, vaan ne tyhjennettiin suoraan mereen. Kovassa paineessa tällainen ei ole mahdollista.

Uuden korkeapainekäymälän piti ratkaista tämä ongelma, mutta käymälän käyttäminen ei ollut aivan yksinkertaista, joten vain osa miehistöstä oli saanut tarvittavan koulutuksen sen käyttöön. Muut kutsuivat heitä ”paskamiehiksi”.

Huhtikuun 14. päivänä 1945 Britannian edustalla joku – erään miehistön jäsenen mukaan sukellusveneen päällikkö Karl-Adolf Schlitt – huuhteli wc:n väärin ja sieltä alkoi tulvia vettä. Vettä ja ulostetta levisi joka puolelle. Kun se saavutti sukellusveneen akut, muodostui myrkyllistä kloorikaasua. Kolme miehistön jäsentä kuoli.

Päällikön ainoa vaihtoehto oli käskeä vene nousemaan pintaan. Brittiläiset hävittäjät hyökkäsivät heti sen kimppuun. 46 miehistön jäsentä jäi sotavangeiksi, ja U-1206 vajosi aaltojen alle. Vaikka Schlitt kirjasi sukellusveneen uppoamispaikan koordinaatit ylös, sen hylky löytyi öljynporauksen yhteydessä 70 metrin syvyydestä vasta 1970-luvulla.

Toisen maailmansodan ratkaisun hetkistä voi lukea lisää IS:n erikoislehdestä Toinen maailmansota.