5 tapausta: Näin sankarilentäjät ovat pelastaneet ihmishenkiä – matkustajakoneen katto repeytyi irti, polttoaine loppui, kaappari hyökkäsi...

Julkaistu:

Lentäjien nopea toiminta pelasti torstaina venäläiskoneen matkustajat. IS esittelee viisi muuta tapausta, joissa lentäjien ammattitaito on pelastanut ihmishenkiä.
Kun venäläisen Ural Airlinesin matkustajakone teki onnistuneen pakkolaskun maissipellolle torstaina, moni vertasi tapausta ”Hudsonjoen ihmeeseen”. Vuonna 2009 US Airwaysin lento 1549 törmäsi lintuparviin, menetti tehot moottoreistaan ja teki pakkolaskun Hudsonjoelle New Yorkissa. Molemmissa tapauksissa kaikki koneissa olleet selvisivät hengissä, joskin muutamat kymmenet loukkaantuivat.


Historia tuntee kuitenkin myös muita tapauksia, joissa lentäjien ammattitaitoinen toiminta on onnistunut pelastamaan ihmishenkiä. Alla esiteltynä viisi tapausta.


Lentokoneen polttoaine loppui

Air Canadan lento 143 lähti 23. heinäkuuta 1983 Montrealista Ottawan kautta kohti Edmontonia. Koneessa oli 69 ihmistä. Noin puolimatkassa Ottawan ja Edmontonin välillä, 12 kilometrin korkeudessa, Boeing 767-233 -koneen polttoainejärjestelmä alkoi kuitenkin hälyttää. Pian koneen kaikki moottorit pysähtyivät.

Koneen kapteeni Robert ”Bob” Pearson ja perämies Maurice Quintal yrittivät epätoivoisesti etsiä ohjekirjasta ratkaisua. Vastaavanlaista tilannetta ei ollut myöskään harjoiteltu simulaattorissa.

Lopulta lentäjät päätyivät liitämään koneella Gimlissä sijainneelle ilmavoimien entiselle tukikohdalle. Pearsonilla oli purjelentokokemusta ja Gimlin tukikohta oli Quintalin entinen palveluspaikka. Tukikohta oli tosin muutettu karting-autoradaksi ja heinäkuisena päivänä paikalle oli kerääntynyt niin ajajia kuin katsojia. Ihmiset joutuivat hajaantumaan, kun matkustajakone laskeutui kilparadalle.

Kaikki koneessa olleet selvisivät hengissä.


Myöhemmin selvisi, että läheltä piti -tilanteen taustalla oli mittausvirhe. Boeing 767-233 -koneessa käytettiin ensimmäisenä metrijärjestelmää – vanhemmissa koneissa yksikkönä käytettiin paunoja. Koneen tankkauksessa kilot ja paunat menivät kuitenkin sekaisin ja koneen noustessa ilmaan Ottawasta kohti Edmontonia siinä oli alle puolet tarvittavasta polttoainemäärästä.
Mittausvirheen takia kapteeni Pearson alennettiin puoleksi vuodeksi ja perämies Quintal erotettiin kahdeksi viikoksi, CBC kertoo.

Rahtikoneeseen osui ohjus

Vuonna 2003 saksalaisen kuriiripalvelu DHL:n tytäryhtiön European Air Transportin Airbus A300 -kone joutui tekemään hätälaskun, kun siihen oli osunut ohjus. Ohjus osui koneeseen pian sen jälkeen, kun se oli lähtenyt Bagdadin kansainväliseltä lentokentältä kohti Bahrainia.

Viranomaiset kertoivat tuolloin Deutsche Wellen mukaan, että koneeseen osui ilmatorjuntaohjus. Koneen moottori syttyi tuleen ja lisäksi koneen hydraulijärjestelmät vioittuivat.

Lentäjät saivat kuitenkin laskeuduttua koneella takaisin Bagdadin lentokentällä. Kone luisui pois kiitotieltä ja matkasi noin 600 metriä pehmeässä hiekassa, Aviation Safety -sivusto kertoo.

Kaikki koneessa olleet kolme ihmistä selvisivät hengissä.

Matkustajakonetta menetti ohjattavuuden

Heinäkuussa tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun United Airlinesin lento 232 joutui tekemään pakkolaskun Sioux Cityyn, Iowassa. DC-10-matkustajakoneen oli määrä lentää Chicagosta Philadelphiaan. Koneessa oli 296 ihmistä, joista 11 kuului henkilökuntaan.

Noin tunti lentoonlähdön jälkeen yksi koneen moottoreista räjähti.

– Aloimme ohjeiden mukaisesti sammuttaa moottoria. Mutta muutamassa sekunnissa perämies Bill Records sanoi: ”En pysty ohjaamaan lentokonetta.” Käännyin ympäri ja näin, että hänellä oli ohjaimet vasemmalla sylissään, vaikka lentokone oli laskeutumassa oikealle kääntyen, koneen kapteeni Al Haynes muisteli New York Magazinen haastattelussa vuonna 2009.

Pian kävi ilmi, että moottorista irronnut romu oli rikkonut kaikki kolme rinnakkaista hydraulijärjestelmää, jolloin lentäjät eivät pystyneet enää ohjata konetta. Lentäjät keksivät, että voisivat yrittää ohjata konetta säätelemällä jäljellä olevien moottorien tehoja.

Lennon toinen perämies Dudley Dvorak kuulutti matkustajille moottoriviasta. Yksi matkustajista, lentäjä nimeltään Denny Fitch, yritti rauhoittaa huolestunutta lentoemäntää selittämällä, että DC-10-kone oli suunniteltu siten, että sitä voisi lentää vain kahdella moottorilla.

– Kun nainen sanoi, että olimme menettäneet hydraulijärjestelmät, hän ei uskonut naista. Miten me olimme lentäneet? Mutta hän lähetti viestin, että voisi auttaa meitä, Haynes kertoi.

Finch pyydettiin ohjaamoon. Neljä lentäjää onnistui joten kuten ohjaamaan konetta 45 minuuttia ennen kuin se rysähti Sioux Cityn lentokentälle. Lentäjät olivat laskeneet koneen laskutelineet, jotta ne ottaisivat osan iskusta vastaan. Koneen siipi osui kuitenkin maahan, minkä takia kone pyöri ympäri.

112 matkustajaa kuoli, mutta 183 selviytyi (yksi vakavasti loukkaantuneista kuoli kuukausi onnettomuuden jälkeen). Vaikka turma on yksi tuhoisimmista Yhdysvalloissa sattuneista lento-onnettomuuksista, pidetään uskomattomana sitä, että suurin osa matkustajista ja miehistö kuitenkin selviytyivät.

Erityisesti lentäjien toimintaa on ylistetty. NPR:n mukaan onnettomuus mallinnettiin myöhemmin lentosimulaattorissa, mutta tuolloin laskeutuminen epäonnistui.

– En ole tietoinen siitä, että he onnistuivat tekemään sen sillä menestyksellä, mitä nämä miehet, lentäjä Mike Hamilton sanoi.

– Useimmat simulaatioista eivät edes päässeet maahan.

Lentäjät taistelivat kaapparin kanssa

Huhtikuussa 1994 Federeal Expressin (nykyisin FedEx) lentäjä Auburn Calloway oli yhtiön DC-10-rahtikoneessa matkustajana, kun hän yllättäen hyökkäsi koneen kapteenin ja perämiesten kimppuun vasaralla ja harppuunalla. Kone oli matkalla Memphisistä San Joseen, Kaliforniaan.

Calloway oli tekonsa aikaan odottamassa kuulemista ansioluettelonsa vääristelystä. Mies olisi todennäköisesti saanut potkut.

Kun lennon ensimmäinen perämies James Tucker tajusi, että koneen miehistö oli hyökkäyksen kohteena, hän teki useita äkillisiä syöksyjä ja käännöksiä, jotta hyökkääjä menettäisi tasapainonsa. Samaan aikaan koneen kapteeni David Sanders ja toinen perämies Andre Peterson taistelivat Callowaytä vastaan, AP uutisoi tuolloin.

Kun Sanders teki hätälaskun Memphisiin, koneen muut miehistön jäsenet kamppailivat yhä hyökkääjän taltuttamiseksi.

– Näytti siltä, että he olivat juuri olleet räjähdyksessä tai Vietnamin sodasta kertovassa elokuvassa, Memphisin Shelbyn piirikunnan lentokentän toimitusjohtaja Larry Cox kuvaili New York Timesille.

– Kapteenilla oli selkeästi taitoa.

Myös lentokentän silloinen varatoimitusjohtaja Jerry McMichael kehui miehistöä.

– Oli ihme, että he onnistuivat laskeutumaan.

Sandersia lukuun ottamatta kaikki koneessa olleet kuljetettiin sairaalaan kriittisessä tilassa. Myös Sanders sai hyökkäyksessä vakavia vammoja. Kaikki kuitenkin selvisivät hengissä. Calloway tuomittiin myöhemmin kahteen peräkkäiseen elinkautiseen vankeusrangaistukseen muun muassa murhan yrityksestä ja lentokonekaappauksen yrityksestä.


Matkustajakoneen katto repeytyi irti

Huhtikuussa 1988 Aloha Airlinesin lennon 243 oli määrä kuljettaa 85 matkustajaa ja kuusihenkinen miehistö Hilon saarelta Honolululle. Vuonna 1969 rakennettu Boeing 737-297 -kone oli juuri saavuttanut reilun 7 kilometrin lentokorkeuden, kun osa koneen katosta yllättäen irtosi. Lentoemäntä Clarabelle Lansing oli tuolloin tarjoilemassa ykkösluokan matkustajille.

– Hän oli juuri ojentamassa vaimolleni drinkkiä, matkustaja William Flanigan kertoi Washington Postille vuonna 1988.

– Hän oli pysähtynyt kertomaan meille, että vielä otetaan vastaan viimeiset tilaukset. Olimme aloittamassa laskeutumisen. Ja sitten, whoosh! Hän oli poissa. Heidän kätensä juuri koskettivat, kun se tapahtui.

Koneen katto repeytyi kovan pamauksen saattelemana. Flaniganin vaimo satutti rytäkässä päänsä.

– Näin taivaan. Näin meren. Pelkäsin kuollakseni, että tuuli veisi hänet pois. Tartuin häntä käsistä ja kerroin hänelle, että rakastan häntä. Pelkäsin, että me syöksyisimme maahan.


Muut matkustajat lauloivat hymnejä ja varautuivat törmäykseen. Teoriassa koneella ei olisi pitänyt pystyä enää lentämään, Time-lehti uutisoi myöhemmin.

Kokenut lentäjä Robert Schornstheimer piti kuitenkin koneen hallinnassaan tehdessään hätälaskun Mauille. Kapteeni kertoi myöhemmin AP:n julkaisemassa haastattelussa, että hidasti koneen nopeutta ja sääti laskusiivekkeitä, jotta saisi tuotua koneen turvallisesti alas.

Koneen hidastaminen aiheutti kuitenkin voimakkaan tärinän.

– Jossain siinä vaiheessa mielessäni kävi, että me emme selviäisi.

13 minuuttia onnettomuuden jälkeen kone kuitenkin laskeutui. Lentoemäntää lukuun ottamatta kaikki koneessa olleet selvisivät hengissä.