ABC: Yli 400 lentäjää liittynyt joukkokanteeseen Boeingia vastaan – "Ennennäkemätön peittely, joka johti onnettomuuksiin"

Julkaistu:

Kanteen taustalla on viime lokakuussa ja maaliskuussa sattuneet isot onnettomuudet, jotka johtivat lentotyypin maailmanlaajuiseen hyllyttämiseen.
Yli 400 lentäjää on liittynyt ryhmäkanteeseen yhdysvaltalaista lentokonevalmistajaa Boeingia vastaan. Kanne liittyy Boeingin 737 Max -konetyyppiin, joiden onnettomuudet viime lokakuussa ja maaliskuussa tappoivat yhteensä yli 300 ihmistä, kertoo australialainen ABC.

Kanteen mukaan yhtiö tiesi suunnitteluvirheestä, joka johti onnettomuuksiin, mutta peitteli sitä ”ennennäkemättömästi”.

Itse kanteessa on kyse lentäjien palkkojen menetyksistä ja psyykkisestä ahdistuksesta, joka seurasi konetyypin onnettomuuksia. Max-koneet hyllytettiin maailmanlaajuisesti keväällä Lion Airin ja Ethiopian Airin onnettomuuksien jälkeen.

ABC:n näkemissä oikeuden dokumenteissa väitetään, että Boeing ”osallistui ennenäkemättömään peittelyyn Max-koneen tiedetyistä suunnitteluvirheistä, jotka johti kahteen onnettomuuteen ja myöhemmin koko maailman Max-koneiden hyllyttämiseen”.

Aiemmin jotkut onnettomuuksissa kuolleiden läheiset ovat hakeneet oikeudesta taloudellista kompensaatiota. Myös lentoyhtiöt ovat olleet Boeingin kimpussa. Esimerkiksi Norwegian Airin uutisoitiin keväällä hakevan Boeingilta kompensaatiota menetetyistä tuloista, sillä osa halpalentoyhtiön koneista on juuri Max 737 -tyyppiä.
ABC:n mukaan uusimman ryhmäkanteen takana on lentäjä, joka tunnetaan vain nimellä Pilotti X. Hän on päättänyt pysyä anonyyminä, koska pelkää Boeingin kostoa ja tulevansa Boeingin asiakkaiden syrjimäksi.

Syytteen keskiössä on ohjelmisto nimeltä Maneuvering Charasteristics Augmentation System, eli MCAS. Pilotti X:n mukaan tämä ohjelmiston vuoksi koneessa oli luonnostaan vaarallisia käsittelyvikoja.

MCAS:n tarkoitus on kallistaa konetta alaspäin automaattisesti ja näin estää sitä sakkaamasta. Sitä tarvittiin, koska Boeing oli asentanut Maxiin suuret, polttoaineetta säästävät moottorit. Se taas aiheutti sen, että kone on altis kääntymään ylöspäin kesken lennon. Jos ohjelmisto havaitsi koneen keulan nousemista liian jyrkkään kulmaan, MCAS käänsi sitä automaattisesti alaspäin.
Onnettomuuksien jälkeen heräsi kysymyksiä siitä, toimiiko MCAS oikein, sillä se nojaa vain kahteen sensoriin. Esimerkiksi Maxin kilpailija, Airbusin A320neo, luottaa kolmeen sensoriin.

Kanteen mukaan MCAS:n toimintaperiaatetta ei oltu tehty selväksi lentäjille. Pilotti X:n mukaan Boeing ei kertonut Maxin lentäjille MCAS:tä tai vaatinut heitä harjoittelemaan sen käyttöä. Näin Boeingin asiakkaat saisivat lentäjät mahdollisimman nopeasti töihin voittoa tekeville lentoreiteille.

– Boeing päätti olla antamatta Maxin lentäjille informaatiota tai tietoa siitä, että MCAS oli liitetty koneeseen, Pilotti X kirjoitti kanteessa ABC:n mukaan.

Kannetta on tarkoitus käsitellä Yhdysvaltojen Chicagossa tämän vuoden lokakuussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt