Lentäjän arviointivirhe johti 41 ihmisen kuolemaan – ilmailuliitto julkaisi raportin Venäjän lentokoneturmasta

rac

Julkaistu:

Turmakoneen pilotti päätti tehdä laskun automaattisen hälytysjärjestelmän neuvoista huolimatta.
Kansainvälinen ilmailuliitto julkaisi perjantaina raportin Moskovan Sheremetjevon lentokentällä tapahtuneesta Aeroflot- lentoyhtiön Suhoi Superjet 100:n koneturmasta.

Toukokuun 5. päivä 41 ihmistä kuoli koneen syttyessä tuleen hätälaskun aikana. Lentokone oli matkalla Moskovasta Murmanskiin salaman iskiessä siihen.

Koneessa oli 73 matkustajaa ja miehistön jäsentä, ja osa matkustajista onnistui pelastumaan koneen syttyessä tuleen.

Ilmailuliitto tuli siihen johtopäätökseen, että onnettomuus johtui lentäjän virhearvioinnista ja päätöksestä laskeutua automaattisen hälytysjärjestelmän neuvoista huolimatta.

Koneen lentäjä arvioi tilanteen normaaliksi, vaikka salaman isku aiheutti autopilotin ohjauksen menetyksen ja ongelmia koneen viestintälaitteistossa.

Kello 15.12 lentäjä ilmoitti lentokoneen miehistölle aikeista laskeutua ja painotti, että mitään hätää ei ole.

Lennonjohto antoi luvan laskeutumiseen kolme minuuttia myöhemmin.


Kun lennonjohdosta kysyttiin, onko koneessa hätätila ja tarvitaanko hälytysajoneuvoja, lentäjä vastasi, että hätää ei ole.

Kone teki hätälaskun jyrkällä nopeudella, osui kiitorataan ja pomppasi takaisin ilmaan. Epävakaan laskeutumisen seurauksena koneen laskuteline hajosi, mikä johti lentopetrolin valumiseen ja koneen takaosan syttymiseen, raportissa todetaan.

Tutkijat ovat todenneet, että onnettomuus olisi voitu välttää, mikäli lentäjät olisivat toimineet hälytysjärjestelmän neuvojen mukaisesti ja kaarrelleet pidempään Moskovan yllä samalla kuluttaen enemmän polttoainetta.

Myös lentokentällä olleet pelastusyksiköt reagoivat tapahtuneeseen liian myöhään. Hälytysajoneuvot ajoivat paikalle vasta, kun kone oli ilmiliekeissä ja pysähtynyt kiitoradalle.